خواص چاودار چیست؟ | 15 خاصیت چاودار برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

خواص چاودار چیست
خواص چاودار

چاودار چیست؟

چاودار (به انگلیسی : Rye ) گیاهی است از خانواده ی گندمیان که بسیار شبیه گندم و جو دوسر به نظر می رسد، به رنگ خاکی تیره دیده می شود و پوسته ندارد. چاودار یکی از 5 غلات پر مصرف دنیا محسوب می شود.

بر خلاف عقیده ی عموم، چاودار با گندم سیاه متفاوت می باشد. چاودار بومی ترکیه است و 400 سال قبل از میلاد مسیح، مردم از آن برای تهیه انواع نان استفاده می کردند.

چاودار یکی از بهترین انواع غلات سرشار از فیبر است که باعث لاغری و کاهش وزن می شود، سنگ کیسه صفرا را درمان می کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با خواص چاودار در طب سنتی برای سلامتی بدن و تفاوت آن با گندم و جو بیشتر آشنا شوید؛

خواص چاودار برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. پاک سازی پوست صورت

چاودار و به ویژه آرد چاودار به عنوان یک پاک کننده قوی پوستی عمل کرده و باعث پاک سازی پوست صورت می شود.

ماسک پاک کننده صورت با آرد چاودار

دو قاشق چای خوری آرد چاودار را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

2. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در دانه چاودار به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

3. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای منیزیم موجود در چاودار به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شود.

ماسک تقویت کننده مو با آرد چاودار

دو قاشق غذا خوری آرد چاودار را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بر روی سر بریزید، خوب ماساژ داده و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی چاودار برای سلامتی بدن

عکس گیاه چاودار
عکس گیاه چاودار

4. لاغری و کاهش وزن

چاودار کالری کمی دارد. مقادیر بالای فیبر موجود در چاودار به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فیبر موجود در چاودار به سم زدایی و پاک سازی روده ها به کاهش چربی شکم کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در چاودار به بهبود متبابولیسم بدن و چربی سوزی کمک کرده و با افزایش انرژی روزانه باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

5. نوزادان و کودکان

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که چاودار به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد، خطر ابتلا به آسم در کودکان را کاهش می دهد.

6. دیابت و قند خون

چاودار دارای شاخص گلیسمی پایین است و مقادیر بالای فیبر موجود در آن با کاهش تولید گلوکز در خون به کاهش قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

7. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در چاودار به بهبود هضم غذا کمک می کند، معده درد را درمان می کند، خطر ابتلا به زخم معده را کاهش داده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

8. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در چاودار به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

9. درمان سنگ کیسه صفرا

چاودار حاوی مقادیر بالای فیبر است که ترشح اسید های صفراوی را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری دردناک سنگ کیسه صفرا را از بین می برد.

10. کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای فیبر موجود در چاودار به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

11. فشار خون

مقادیر بالای فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در چاودار به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

12. ضد التهاب طبیعی

چاودار دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند دیابت نوع 2، آرتروز، بیماری های قلبی و روماتیسم را کاهش می دهد.

13. سرطان

تحقیقات نشان داده که مصرف چاودار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبری که دارد، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان کولورکتال، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

14. پوکی استخوان

چاودار حاوی مقادیر بالای منیزیم و کلسیم است که تقویت استخوان ها و دندان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

15. زنان در دوران یائسگی

مطالعات اولیه نشان می دهد که چاودار به تعادل هورمون ها در بدن کمک کرده و علائم یائسگی در زنان را بهبود می بخشد.

عوارض و مضرات چاودار

سلیاک

چاودار گلوتن دارد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری سلیاک و همچنین کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، از مصرف آن اجتناب کنند.

دوران بارداری و شیردهی

چون هنوز مطالعات دقیقی از اثر چاودار بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده، متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف چاودار اجتناب کنند.

طبع چاودار

طبیعت چاودار معتدل می باشد. چاودار غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B6، منیزیم، کلسیم، منگنر، فسفر، مس، روی، پروتئین و فیبر می باشد.

موارد استفاده چاودار

چاودار را به صورت آرد در می آورند و از آن تنها برای تهیه نان چاودار استفاده می کنند.

تفاوت چاودار و گندم

  1. چاودار حاوی مقادیر بالای پرولین است که یک اسید آمینه ی ضروری برای تولید پروتئین محسوب می شود و تولید آکریل آمید که یکی از علل ابتلا به سرطان است را کاهش می دهد
  2. چاودار مقادیر بالاتری فیبر نسبت به گندم دارد
  3. گندم دارای پروتئین بیشتری نسبت به چاودار است
  4. چاودار 20 درصد کالری کمتری نسبت به گندم دارد
  5. گندم باعث افزایش پاسخ انسولین در بدن شده و در نتیجه باعث چاقی و افزایش وزن می شود
  6. چاودار مزه ای ترش و طعم قوی دارد و از آن بیشتر برای تهیه نان استفاده می شود اما گندم به دلیل مزه ی شیرین تری که دارد برای تهیه کیک و شیرینی هم استفاده می شود
  7. آرد چاودار بسیار تیره است در حالی که آرد گندم رنگ کرم روشن دارد

فرق چاودار و جو

جو به دلیل مزه ی مطلوبی که دارد بیشتر برای تهیه غلات صبحانه و نوشیدنی مالت استفاده می شود اما چاودار به دلیل عطر قوی و مزه ی ترشی که دارد، تنها برای تهیه نان استفاده می شود.

ارزش غذایی چاودار (100 گرم آرد)

  • کالری : 338
  • چربی : 1.6 گرم
  • کربوهیدرات : 76 گرم
  • پروتئین : 10 گرم
  • فیبر : 15 گرم
  • قند : 1 گرم

منابع : organicfactsstylecraze


خانم های یزدی کلیک کنن