خواص میوه چایوت برای سلامتی و نحوه مصرف آن

عکس و شکل مبوه چایوت
خواص میوه چایوت

چایوت چیست؟

چایوت اسکواش (mirliton squash) که در زبان محلی به نام چوچو هم شناخته می شود، میوه ای به شکل گلابی و به رنگ سبز روشن از خانواده ی کدو ها می باشد که بومی مکزیک و آمریکالی لاتین بوده و بافتی ترد و طعمی شبیه خیار و سیب زمینی دارد.

چایوت حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، مس، منگنز، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی و فیبر است. این میوه عجیب به سلامت قلب کمک می کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه چایوت برای سلامتی بدن و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی چایوت برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

چایوت حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان ها (کوئرستین، میریستین، مورین و کائمفرول) است که از آسیب های سلولی جلوگیری می کنند، التهاب را کاهش داده و خطر استرس اکسیداتیو را در بدن از بین می برند.

تحقیقات نشان می دهد که میریستین موجود در چایوت دارای خواص ضد سرطان، ضد دیابت و ضد التهابی قوی می باشد.

علاوه بر این، ویتامین C موجود در چایوت به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را از بین می برد.

2. سلامت قلب

گفته می شود که مصرف منظم چایوت با کاهش کلسترول و فشار خون بالا و بهبود گردش خون در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد؛

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات موجود در چایوت ممکن است به بهبود عملکرد رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا شوند.

برخی مطالعات نشان داده که میریستین موجود در چایوت به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و برای سلامت قلب مفید است.

علاوه بر این، چایوت یک منبع خوب فیبر است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

3. دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر محلول موجود در چایوت با کاهش هضم و جذب کربوهیدرات ها ممکن است باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی منحصر به فرد موجود در چایوت حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نقش مهمی دارند.

4. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات (ویتامین B9) موجود در چایوت برای توسعه مناسب مغز و نخاع جنین در دوران بارداری ضروری است و نقش مهمی در پیشگیری از تولد زودرس نوزاد دارد.

5. سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در چایوت ممکن است رشد و پیشرفت برخی سلول های سرطانی مانند سرطان دهانه رحم و لوسمی را کند تر کنند.

اگر چه این نتایج امیدوار کننده است، اما هنوز اثر آن بر روی انسان به اثبات نرسیده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

6. کبد

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره چایوت احتمال تجمع چربی در کبد را کاهش داده و به پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب کمک می کند.

7. لاغری و کاهش وزن

چایوت کالری کم و فیبر زیادی دارد، بنابراین مصرف آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مصرف فیبر غذایی ممکن است با افزایش برخی هورمون ها باعث سیری و کاهش اشتها شود.

8. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و فلاونوئید های موجود در چایوت به بهبود هضم غذا کمک می کنند، باعث عملکرد بهتر روده و حفظ باکتری های مفید روده شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.

خواص چایوت برای پوست

9. جوان سازی پوست صورت

برخی تحقیقات نشان می دهند که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در چایوت به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با افزایش تولید کلازن در پوست، باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شوند.

10. ضد آفتاب طبیعی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که عصاره چایوت پوست صورت و بدن انسان را در آسیب های اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات چایوت

آلرژی و حساسیت

چایوت خام هنگامی که برش بخورد، حاوی ماده ای چسبناک است که باعث سوزش پوست می شود به همین دلیل توصیه شده که چایوت را زیر شیر آب یا با دستکش برش بزنید.

نحوه انتخاب چایوت

چایوت در تمام فصول سال در دسترس قرار دارد. برای انتخاب چایوت مناسب توصیه می شود که آن هایی که تازه تر و جوان تر هستند را انتخاب کنید چون ترد تر هستند و می توانید با پوست استفاده کنید، چایوت های بزرگ دارای پوستی سفت و مزه ای ناخوشایند هستند.

برای نگهداری چایوت، آن را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و به مدت دو تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.

طریقه مصرف چایوت

  • در کشور های جنوب شرقی آسیا میوه، ساقه و برگ چایوت را برای تهیه غذا استفاده می کنند
  • پوست و میوه چایوت را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد و سس سالاد استفاده می کنند
  • میوه چایوت را به صورت بخارپز و سرخ شده برای تهیه انواع غذا از جمله سوپ، کباب های گیاهی و کوکی به کار می برند
  • دانه های چایوت به صورت خام و بو داده شده به عنوان تنقلات استفاده می شود

ارزش غذایی چایوت (100 گرم)

  • کالری : 19
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 4.5 گرم
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • فیبر : 1.7 گرم
  • قند : 1.7 گرم

منابع : healthlinemercola