خواص شگفت انگیز تخم شربتی برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

دانه ریحان تنها برای پرورش گیاه ریحان نیست بلکه همانطور که همه ما می دانیم این دانه های پرخاصیت که در ایران به تخم شربتی نیز به شهرت رسیده اند قابل خوردن بوده و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

استفاده های پزشکی از تخم ریحان سابقه طولانی در طب سنتی چینی و آیورودا دارد اما خواص آن برای سلامتی تنها در تعداد محدودی از مطالعات علمی بررسی شده است.

این دانه های کوچک اما شگفت انگیز به رفع یبوست کمک می کنند، برای پوست صورت و موهای سر مفید هستند، در لاغری و کاهش وزن بدن موثرند و می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی خواص تخم شربتی، مقدار مجاز مصرف روزانه و نحوه استفاده از آن ها بیشتر آشنا شوید؛

فواید تخم شربتی چیست؟
فواید تخم شربتی چیست؟

1. لاغری و کاهش وزن

تخم شربتی کالری پایینی دارند ولی سرشار از پروتئین، ویتامین و حتی اسید های چرب امگا 3 می باشند که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کنند.

مقادیر بالای فیبر موجود در تخم شربتی باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. در واقع تخم شربتی در معده با جذب آب بیشتر حجیم شده و چون فضای بیشتری را اشغال می کند باعث کاهش اشتها خواهد شد.

مقدار مصرف تخم شربتی برای لاغری

بهترین راه مصرف تخم شربتی برای لاغری این است که روزانه یک لیوان شربت تخم شربتی بدون شیرین کننده یا یک لیوان آب میوه حاوی تخم شربتی را قبل از هر وعده ی غذایی بخورید.

2-6 سرشار از فیبر

تخم ریحان دارای مقادیر فراوان فیبر – بخصوص فیبر محلول – از جمله پکتین می باشد.

فیبر موجود در تخم ریحان برای سلامتی بدن بسیار مفید است زیرا:

2. به تامین فیبر مورد نیاز روزانه بدن کمک می کند

تنها 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم ریحان دارای 7 گرم فیبر است که 25 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. لازم به ذکر است تنها 5 درصد آمریکایی ها فیبر کافی مصرف می کنند.

3. به سلامت روده کمک می کند

نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد پکتین دارای خواص پروبیوتیکی است به این معنا که می تواند باعث رشد و افزایش باکتری های مفید روده شود که شامل باکتری های ضد التهابی که سلامت روده را تضمین می کند می باشد.

4. باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود

پکتین برای مدت طولانی تری معده را پر نگه داشته و سطح هورمون هایی که مسئول ایجاد احساس سیری هستند را تحریک می کند.

5. به کنترل قند خون کمک می کند

تحقیقات نشان داده قند خون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت 1 ماه، هر روز بعد از هر وعده غذایی 10 گرم (3/4 قاشق غذاخوری) تخم ریحان در آب میل کرده اند تا 17 درصد نسبت به شروع دوره کاهش داشته است.

6. برای کاهش کلسترول خون مفید است

پکتین با مهار جذب کلسترول در روده می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. افرادی که 30 گرم (7 قاشق چای خوری) تخم ریحان در روز و به مدت یک ماه مصرف کرده اند حدود 8 درص کاهش کلسترول کلی خون داشته اند.

از آن جا که تعداد تحقیقات انجام شده روی تخم ریحان چندان زیاد نیست به مطالعات بیشتری برای اثبات موارد ذکر شده نیاز است.

7. منبع خوب مواد معدنی

1 قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم ریحان، 15 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم و 10 درصد نیاز روزانه بدن به منیزیم و آهن را تامین می کند.

کلسیم و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان ها و عملکرد عضلات ضروری بوده در حالی که آهن برای تولید گلبول های قرمز خون حیاتی می باشد.

بسیاری از مردم مقدار کافی کلسیم و منیزیم از رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی کنند و مصرف بذر ریحان به تامین نیازهای روزانه بدن به این مواد مغذی کمک می کند.

همچنین تخم ریحان منبع خوب آهن و کلسیم بخصوص برای افرادی است که گوشت و محصولات لبنی مصرف نمی کنند.

8. یبوست و اسهال

تخم شربتی در تماس با آب یک لایه ی موسیلاژی ایجاد می کند، همین لایه ی موسیلاژی مقادیر بالایی فیبر دارد و با بهبود حرکات روده علاوه بر پاک سازی و سم زدایی روده ها به درمان یبوست، اسهال و دیسانتری (اسهال همراه با خون) کمک می کند.

9. روماتیسم، آرتروز و نقرس

دانه های ریحان دارای خواص ضد درد، ضد ورم و ضد التهابی هستند و به همین دلیل در طب آیورودا از آن ها برای درمان درد و ورم ناشی از روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می شود.

10. منبع گیاهی چربی امگا 3

تخم ریحان حاوی میانگین 2.5 گرم چربی در هر 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) می باشد. این مقدار با توجه به شرایط مختلف رشد گیاه متفاوت است.

حدود نیمی از این مقدار چربی – 1240 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری – را نوعی چربی امگا 3 به نام آلفا لینولنیک اسید تشکیل می دهد.

تنها 1 قاشق غذاخوری تخم ریحان می تواند بیشتر یا حتی همه نیاز روزانه بدن به آلفا لینولنیک اسید را تامین می کند.

بدن انسان از آلفا لینولنیک اسید برای تولید انرژی استفاده می کند، این چربی دارای خواص ضد التهابی می باشد و خطر ابتلا به بیماری های خاصی همچون بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

11. سرماخوردگی و سرفه

تخم شربتی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاوئوئید های موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم کمک می کند.

در طب سنتی ایرانی سال هاست که از تخم شربتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود.

12. سلامت دهان و دندان

تخم شربتی دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی می باشد به همین دلیل از ایجاد پلاک بر روی دندان ها پیشگیری کرده و از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها پیشگیری می کند.

همچنین تخم شربتی با از بین بردن میکروب های عامل بوی بد دهان، به رفع بوی بد دهان و خوشبو شدن آن کمک می کند.

13. استرس و افسردگی

گفته می شود که تخم شربتی دارای خواص آرام بخش قوی بوده که با کاهش استرس و اضطراب به بهبود خلق و خوی افراد و درمان افسردگی کمک می کند.

همچنین منیزیم موجود در تخم شربتی با کاهش سطح کورتیزول خون به رفع خستگی و درمان بی خوابی کمک می کند.

14. گرمای بدن

دانه های ریحان یا تخم شربتی یکی از بهترین خنک کننده های بدن می باشد به همین دلیل در فصل تابستان از شربت تخم شربتی برای رفع حرارت و گرمای بدن استفاده می شود.

15. عفونت مثانه و واژن

تحقیقات نشان داده که تخم شربتی به دلیل خواص آنتی باکتریال که دارد به درمان عفونت مثانه و واژن در زنان و دختران کمک می کند.

علاوه بر این تخم شربتی مدر است و با افزایش ادرار باعث درمان عفونت مثانه می شود.

16. قوام دهنده و تثبیت کننده بدون طعم

از آن جا که صمغ تخم ریحان منبع غنی از فیبر و پکتین است، به عنوان یک ماده ارزشمند در صنایع غذایی محسوب می شود زیرا طعم خاصی ندارد و به قوام و تثبیت غذاها بخصوص دسر کمک می کند.

به عنوان مثال تثبیت کننده خوب بستنی می باشد و رشد کریستال های ناخواسته یخ در بستنی را بین 30 تا 40 درصد کاهش می دهد.

صمغ تخم ریحان به تثبیت سس سالاد، خامه زده شده کم چرب و ژله کمک می کند و جایگزین مناسب چربی در ماست و سس مایونز محسوب می شود.

از این دانه ها می توان برای قوام دادن به دسر، سوپ و سس ها استفاده کرد.

نکته : بعد از خیساندن تخم ریحان در آب، اطراف تخم ریحان را لعاب غلیظی می پوشاند که به آن صمغ تخم ریحان گفته می شود.

در مقاله خواص ریحان سبز و بنفش برای سلامتی به طور مفصل درباره فواید سبزی ریحان نوشته ایم که پیشنهاد می کنیم آن را نیز مطالعه فرمایید.

خواص تخم شربتی برای پوست و مو

خواص تخم شربتی برای پوست و مو
خواص تخم شربتی برای پوست و مو

17. ضد آفتاب طبیعی

مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان های موجود در تخمه شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه UV نور خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

ماسک تخم شربتی برای پوست صورت

یک قاشق چای خوری تخم شربتی را در یک قاشق چای خوری روغن نارگیل خیس کنید و بگذارید یک ساعت بماند، این ماسک را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.

18. روشن کننده رنگ پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب موجود در تخم شربتی، چربی پوست را کنترل کرده و با پاک سازی پوست به روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست صورت کمک می کند.

ماسک روشن کننده پوست صورت

یک قاشق چای خوری دانه های ریحان را آسیاب کنید و با یک قاشق چای خوری آب و یک قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

19. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در تخم شربتی با از بین بردن رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ماسک برای جوان سازی سریع پوست

یک قاشق غذا خوری تخم شربتی را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش و یک سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید و روی پوست صورت بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

20. درمان شوره سر

روغن دانه ریحان با بهبود گردش خون در پوست سر به درمان شوره سر و خارش پوست سر کمک می کند.

ماسک مو برای شوره سر

چند قطره روغن دانه ریحان را با دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید، این مخلوط را کف دست ماساژ دهید تا گرم شود و سپس بر روی پوست سر بمالید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم و شامپو بشویید.

طریقه مصرف تخم شربتی

برای خیساندن به ازای هر قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم ریحان به 1 فنجان آب (حدود 237 میلی لیتر) نیاز دارید.

در صورت تمایل می توانید از آب بیشتری استفاده کنید زیرا دانه ها تنها به مقداری که نیاز باشد آب را جذب خواهند کرد و آب خیلی کم باعث چسبیدن آن ها به هم می شود.

حدود 15 دقیقه منتظر بمانید. مشاهده می کنید دانه ها به مرور باد کرده، 3 برابر اندازه اولیه شان بزرگ می شوند و قسمت بیرونی ژله مانند آن ها خاکستری رنگ می شود در حالی که هسته دانه ها همچنان سیاه می ماند. این قسمت هنگام جویدن تردی ملایمی دارد.

سپس دانه ها را از صافی عبور داده و به غذای مورد نظر خود اضافه کنید. اگر غذا آبکی است (مانند سوپ) نیازی به مرحله خیساندن دانه ها از قبل نمی باشد.

روش های استفاده

از تخم ریحان می توان در تهیه اسموتی ها، میلک شیک، لیموناد و سایر نوشیدنی ها، سوپ، سس سالاد، ماست، پودینگ، بلغور جو دوسر، پنکیک و پاستا غلات کامل، نان و مافین ها استفاده کرد.

هنگام استفاده از تخم ریحان در غذاهای پخته می توانید آن ها را آسیاب کرده و از آن ها به عنوان جایگزین آرد استفاده کنید.

همچنین می توانید از تخم ریحان خیسانده به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنید، برای این منظور لازم است 1 قاشق غذاخوری تخم ریحان را در 3 قاشق غذاخوری آب خیسانده و جایگزین 1 عدد تخم مرغ کنید.

عوارض و مضرات تخم شربتی

فیبر فراوان موجود در تخم ریحان ممکن است باعث مشکلات گوارشی همچون باد شود، به طور کلی بهتر است مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهیم تا روده راحت تر خود را با آن وفق دهد.

یک تامین کننده تخم ریحان ادعا کرده هر قاشق غذاخوری تخم ریحان حدود 185 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند، بنابراین مصرف این دانه ها ممکن است با داروهای وارفارین و سایر رقیق کننده های خون تداخل داشته باشد.

زیاده روی در مصرف تخم شربتی فشار خون را کاهش می دهد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون پایین تخم شربتی را استفاده نکنند.

تخم شربتی به دلیل پتاسیم و منیزیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند اما توصیه می شود افرادی که قرص برای کاهش فشار خون بالا استفاده می کنند، در مصرف تخم شربتی احتیاط کنند.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنید.

نوزادان و کودکان

مصرف تخم شربتی به هیچ عنوان برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود چون ممکن است باعث انسداد راه گلو شده و خطر خفگی را افزایش دهد.

طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟

طبیعت تخم شربتی سرد و خشک می باشد. دانه ریجان سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین K، لوتیئن، زاکسانتیین، پتاسیم، مس، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز می باشد.


در ادامه بخوانید : طرز تهیه شربت تخمه شربتی


منابع : curejoycare2mavcure –  healthline

فال روزانه کوکا