جدول ارزش غذایی بلوبری تازه و خشک (کالری، قند و ویتامین ها)

ارزش غذایی و کالری بلوبری
ارزش غذایی و کالری بلوبری

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | فیبر | قند | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی بلوبری خشک

اگر همیشه به دنبال این هستید که از خوراکی های فوق العاده سالم در رژیم غذایی خود بهره ببرید حتما سراغ بلوبری که از سوپر میوه های پر طرفدار در سراسر دنیا است و ترکیبات مغذی متعددی در خود گنجانده رفته اید.

این توت شیرین و دوست داشتنی که به نام زغال اخته آبی یا تمشک آبی نیز شناخته شده میوه ای کم کالری، کم چرب و منبع بسیار خوب ویتامین ها، ترکیبات گیاهی مفید و آنتی اکسیدان های مختلف محسوب می شود و به تنظیم قند خون، سلامت قلب و مغز کمک زیادی می کند.

برای آشنایی با ارزش غذایی بلوبری از جمله مقدار کالری، کربوهیدرات، فیبر و غیره در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی بلوبری

بلوبری میوه ای مغذی با کالری و چربی کم و حاوی مقدار مناسبی فیبر است که حدود 84 درصد آن را آب تشکیل داده است.

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم بلوبری خام عبارت است از:

بلوبری خام (100 گرم)مقدار
کالری57
پروتئین0.7 گرم
کربوهیدرات14.5 گرم
قند10 گرم
فیبر2.4 گرم
چربی0.3 گرم

کالری بلوبری چقدر است؟

بلوبری از توت های کم کالری است که 91 درصد کالری موجود در آن از کربوهیدرات نشات گرفته است.

مقدار کالری موجود در یک فنجان (148 گرم) بلوبری خام 84.4 و مقدار کالری بلوبری خشک شیرین شده در یک فنجان (160 گرم) برابر 507.2 می باشد.

کربوهیدرات بلوبری چقدر است؟

کربوهیدرات ها حدود 14 درصد وزن بلوبری را از آن خود کرده اند که بیشتر آن را قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز تشکیل داده است، اگرچه این میوه حاوی مقادیری کربوهیدرات به شکل فیبر نیز می باشد.

در هر فنجان بلوبری خام حدود 21.4 گرم کربوهیدرات موجود است.

چربی بلوبری چقدر است؟

بلوبری میوه ای با محتوای چربی بسیار کم است. یک فنجان بلوبری تنها 0.5 گرم چربی دارد.

فیبر بلوبری چقدر است؟

فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد و می تواند از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

حدود 16 درصد محتوای کربوهیدرات موجود در بلوبری را فیبر تشکیل داده است و یک فنجان بلوبری حاوی 3.6 گرم فیبر است.

قند بلوبری چقدر است؟

قسمت عمده کربوهیدرات بلوبری از نوع قندهای ساده می باشد، هر فنجان بلوبری 14.7 قند دارد.

شاخص گلیسمی بلوبری چقدر است؟

بلوبری از نظر شاخص گلیسمی در سطح نسبتا پایینی قرار گرفته و عدد آن 53 می باشد. به عبارت دیگر مصرف این میوه باعث نوسانات شدید قند خون نمی شود و برای دیابتی ها ایمن محسوب می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی بلوبری

بلوبری منبع خوب چندین ویتامین و ماده معدنی مهم است، از جمله:

  • ویتامین k1؛ این ماده مغذی که به نام فیلوکینون نیز شناخته شده در لخته شدن خون دخیل است و به سلامت استخوان ها کمک کند.
  • ویتامین C؛ این ویتامین که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته شده از آنتی اکسیدان های قدرتمند برای سلامتی پوست و سیستم ایمنی بدن است. یک فنجان بلوبری خام حدود 24 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.
  • منگنز؛ این ماده معدنی برای متابولیسم طبیعی اسیدهای آمینه، پروتئین، چربی و کربوهیدرات در بدن ضروری است. هر فنجان بلوبری خام حدود 25 درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را برطرف می کند.

ناگفته نماند بلوبری حاوی مقادیر کمی ویتامین E، ویتامین B6 و مس نیز می باشد.

سایر ترکیبات گیاهی بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید است، از جمله:

  • آنتوسیانین ها؛ این آنتی اکسیدان های قدرتمند که رنگ بلوبری از آن ها نشات گرفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.
  • کوئرستین؛ مصرف زیاد این فلاونول با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.
  • میریستین؛ این فلاونول فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که از آن جمله می توان به پیشگیری از سرطان و دیابت اشاره کرد.

آنتوسیانین ها در بلوبری

آنتوسیانین ها که ترکیبات آنتی اکسیدانی اصلی موجود در بلوبری را تشکیل داده به خانواده بزرگی از پلی فنول ها به نام فلاونوئیدها تعلق دارد که گفته شده منشا بسیاری از فواید این میوه خوشمزه می باشد.

بیش از 15 آنتوسیانین مختلف در بلوبری کشف شده که مالویدین و دلفینیدین از جمله مهم ترین آن ها محسوب می شوند.

به نظر می رسد آنتوسیانین ها بیشتر در پوست بلوبری یافت می شوند، به همین دلیل لایه بیرونی این میوه مغذی ترین قسمت آن است.

ارزش غذایی بلوبری خشک

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم بلوبری خشک شیرین شده عبارت است از:

بلوبری خشک شیرین شده (100 گرم)مقدار
کالری317
پروتئین2.5 گرم
کربوهیدرات80 گرم
قند67.5 گرم
فیبر7.5 گرم
چربی2.5 گرم

منابع: healthlineeatthismuch