جدول ارزش غذایی موز (کالری، پروتئین، قند و پتاسیم)

میزان کالری، قند، پروتئین و پتاسیم موز
جدول ارزش غذایی موز

جدول ارزش غذایی موز | موز خشک شده | مقدار کالری | کربوهیدرات | قند | پتاسیم | پروتئین | فیبر | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی

در میان میوه های خوشمزه و پر طرفدار موز یکی از بهترین میوه هایی است که از هزاران سال پیش تاکنون به خاطر طعم و عطر شگفت انگیز و فواید بی نظیرش توانسته نظر انسان ها و حتی برخی حیوانات را به خود جلب کند و تقریبا همه کودکان عاشق آن هستند.

شاید نشنیده باشید اما موز معمولی به خانواده موسا (Musa) که زیر گونه ای از زنجبیل سانان است تعلق داشته و بومی آسیای جنوب شرقی می باشد که در مناطق گرم تر دنیا رشد می کند.

این میوه در انواع و اندازه های مختلف و در رنگ های بین سبز تا زرد و گاهی اوقات قرمز یافت می شود و منبع سالم فیبر، پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مغذی می باشد.

در سری مطالب ارزش غذایی خوراکی ها در سایت کوکا، این بار قصد داریم درباره موز و ارزش غذایی آن به طور مفصل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی موز رسیده

به طور کلی ارزش غذایی یک عدد موز رسیده و خام (100 گرم) عبارت است از:

1 عدد موز رسیده (100 گرم)
مقدار
کالری89
آب75 درصد
پروتئین1.1 گرم
کربوهیدرات22.8 گرم
قند12.2 گرم
فیبر2.6 گرم
چربی0.3 گرم
پتاسیم358 میلی گرم

ارزش غذایی موز کال یا سبز

اگرچه ارزش غذایی دقیق موز سبز در دسترس نیست اما به نظر می رسد موز کال نیز حاوی تقریبا همان مواد مغذی موجود در موز رسیده باشد.

ارزش غذایی موز خشک

به طور کلی مواد مغذی موجود در 100 گرم موز خشک به صورت زیر است:

کالری: 317
کربوهیدرات: 67 گرم
فیبر: 3.5 گرم
قند: 63.5 گرم
پروتئین: 7.1 گرم

کالری موز متوسط، کوچک و بزرگ چقدر است؟

کالری موز در اندازه های مختلف به صورت زیر می باشد:

  • موز بسیار کوچک (81 گرم): 72 کالری
  • موز کوچک (101 گرم): 90 کالری
  • موز متوسط (118 گرم): 105 کالری
  • موز بزرگ (136 گرم): 121 کالری
  • موز بسیار بزرگ (152 گرم): 135 کالری
  • موز قطعه قطعه شده (1 فنجان، 150 گرم): 134 کالری

لازم به ذکر است 93 درصد کالری موز از کربوهیدرات، 4 درصد آن از پروتئین و 3 درصد آن از چربی های موجود در این میوه حاصل می شود.

کربوهیدرات موز چقدر است؟

موز جزو میوه های پر کربوهیدرات است که در هر 100 گرم آن 22.8 گرم کربوهیدرات وجود دارد.

کربوهیدرات موز معمولا به شکل نشاسته در موز کال و به شکل مواد قندی در موز رسیده یافت می شود. به عبارت دیگر طی فرایند رسیدن میوه فرم آن تغییر می کند.

جالب است بدانید نشاسته ترکیب اصلی موز کال است که تا 80 درصد وزن خشک آن را تشکیل داده است. منظور از وزن خشک، وزن ثابت میوه مدتی بعد از برداشت آن می باشد، زمانی که وزن میوه دیگر تغییر نداشته باشد.

قند موز چقدر است؟

از کربوهیدرات موجود در 100 گرم موز حدود 12.2 گرم آن را مواد قندی تشکیل می دهند.

طی فرایند بلوغ نشاسته موز به مواد قندی تبدیل می شود طوری که بعد از رسیدن کامل، مقدار نشاسته موجود در موز کمتر از 1 درصد وزن آن را تشکیل می دهد.

متداول ترین مواد قندی موجود در موز رسیده به شکل ساکارز، فروکتوز و گلوکز هستند که بیش از 16 درصد وزن تازه این میوه را تشکیل می دهند، منظور از وزن تازه وزنی است که بلافاصله بعد از برداشت محصول ثبت می شود.

پتاسیم موز چقدر است؟

یک عدد موز 100 گرمی حاوی 358 میلی گرم پتاسیم می باشد که حدود 9 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را برطرف می کند.

پروتئین موز چقدر است؟

مانند بسیاری از میوه ها موز نیز پروتئین خیلی زیادی ندارد و در هر 100 گرم از این میوه حدود 1.1 گرم پروتئین یافت می شود.

با این وجود موز حاوی مواد مغذی ضروری دیگری است که ممکن است در بسیاری از فراورده های حیوانی که سرشار از پروتئین هستند یافت نشود، به عنوان مثال در هر 85 گرم سینه مرغ کبابی حدود 26.7 گرم پروتئین وجود دارد اما این ماده غذایی فاقد فیبر، ویتامین C، لوتئین، زاکسانتین و سایر مواد مغذی موجود در موز می باشد.

فیبر موز چقدر است؟

از کل کربوهیدرات موجود در 100 گرم موز، حدود 2.6 گرم آن را فیبر تشکیل داده است.

بخش زیادی از نشاسته موجود در موز کال نشاسته مقاوم است که به صورت هضم نشده از روده عبور می کند و در روده بزرگ توسط باکتری ها تخمیر و به بوتیرات که یک اسید چرب زنجیره کوتاه است تبدیل می شود. بوتیرات ها برای سلامت روده مفید هستند.

پکتین نوع دیگر فیبر است که در موز اغلب به صورت محلول در آب وجود دارد و با بلوغ موز مقدار آن افزایش می یابد، به همین دلیل است که موز رسیده نرم است.

لازم به ذکر است پکتین و نشاسته مقاوم، قند خون بعد از یک وعده غذایی را تا حد متوسطی افزایش می دهند.

شاخص گلیسمی موز چقدر است؟

موز از شاخص گلیسمی نسبتا کم بین 42 تا 58 – بسته به میزان رسیده بودن آن – برخوردار است که از سطح بالای نشاسته مقاوم و فیبر موجود در آن نشات می گیرد.

همان طور که می دانید شاخص گلیسمی خوراکی ها برای افراد مبتلا به دیابت و کنترل قند خون اهمیت زیادی دارد و هر چه این شاخص کمتر باشد آن خوراکی تاثیر کمتری در افزایش قند خون خواهد داشت.

موز چه ویتامین ها و مواد معدنی دارد؟

موز منبع خوب چندین ویتامین و ماده معدنی مهم است، از جمله:

  • پتاسیم: همان طور که قبلا اشاره کردیم موز سرشار از پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و برای قلب مفید است.
  • ویتامین B6: این میوه سرشار از ویتامین B6 است، یک عدد موز 100 گرمی تا 33 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 را برطرف می کند.
  • ویتامین C: همانند اکثر میوه ها موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می باشد، یک عدد موز 100 گرمی حدود 14 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

سایر ترکیبات گیاهی موجود در موز

همان طور که می دانید میوه ها و سبزیجات دارای انواع زیادی ترکیبات گیاهی زیست فعال هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

از جمله ترکیبات گیاهی موجود در موز می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • دوپامین: این ماده یک انتقال دهنده عصبی مهم در مغز است اما دوپامین موز از سد خونی مغزی عبور نمی کند و به همین دلیل روی خلق و خو اثر نمی گذارد بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شناخته شده است.
  • کاتچین: از فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است که فواید زیادی برای بدن دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

منبع : healthline