گلوتامین یا BCAA: کدام برای افزایش حجم بهتر است؟

گلوتامین یا BCAA؟

بسیاری از بدنسازان می خواهند بدانند که کدام مکمل برای افزایش حجم عضلات و ریکاوری مناسب تر است: گلوتامین یا BCAA؟

واقعیت این است که این دو نوع مکمل از جهاتی به هم شبیه هستند اما خواص آنها بسیار متفاوت است. در این مقاله ابتدا در خصوص هر یک از مکمل های گلوتامین و بی سی ای ای توضیح می دهیم و در آخر به این سوال پاسخ می دهیم که گلوتامین بهتر است یا BCAA. به شما اطمینان می دهیم که اگر این مقاله را تا انتها مطالعه کنید متوجه خواهید شد که می بایست بین بی سی ای ای یا گلوتامین کدام را برای عضله سازی انتخاب کنید.

مکمل BCAA چیست؟

برای اینکه بدانیم باید گلوتامین یا BCAA را مصرف کنیم بهتر است ابتدا با مکمل بی سی ای ای آشنا شویم.

مکمل BCAA حاوی آمینو اسید های زنجیره ای است و برای ریکاوری، رشد و ترمیم عضلات مناسب است. آمینو اسید های زنجیره ای از سه اسید آمینه ضروری به نام های لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل شده اند. این آمینو اسیدها وظیفه عضله سازی، ترمیم، حفظ و نگه داری عضلات را بر عهده دارند و انرژی را هم در بدن افزایش می دهند. متأسفانه بدن انسان قادر به ساخت اسید آمینه های زنجیره ای نیست و لازم است نیاز بدن به آنها با مصرف مکمل یا مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و عدس تامین شود. بدنسازان به دلیل نیاز به پروتئین بیشتر بهتر است از مکمل های BCAA استفاده کنند تا دوز بالاتری از آمینو اسید های زنجیره ای را دریافت کنند.

مکمل BCAA چیست؟

به طور کلی 9 امینو اسید ضروری وجود دارد که 3 نوع آن در BCAA قرار دارد. لوسین به ایجاد و بازسازی عضلات کمک می کند. ایزولوسین از طریق گلوکز دریافتی قابلیت ذخیره انرژی در سلول های عضلات را دارد. والین هم وظیفه بهبود عملکرد ذهنی و کاهش خستگی و تجزیه عضلات را به عهده دارد.

بهترین زمان مصرف مکمل بی سی ای ای قبل یا بعد از تمرینات ورزشی است. افرادی که به دنبال عضله سازی هستند، یک بار هنگام بیدار شدن از خواب و یک بار هنگام خوابیدن از این مکمل استفاده می کنند.

اطلاع از فواید این مکمل به انتخاب بین بی سی ای ای یا گلوتامین کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل BCAA دارای فواید زیادی است که برخی از آنها عبارت اند از:

  • به تاخیر انداختن خستگی ناشی از ورزش طولانی مدت
  • کمک به عضله سازی
  • کاهش درد و آسیب های عضلانی
  • کمک به چربی سوزی
  • تقویت سیستم ایمنی

پیشنهاد می کنیم برای خرید مکمل BCAA به این سایت مراجعه کنید.

مکمل گلوتامین چیست؟

در قدم بعدی برای اینکه بدانیم باید گلوتامین یا BCAA را انتخاب کنیم لازم است با مکمل گلوتامین و خواص آن آشنا شویم.

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه موجود در بدن است اما جزو اسید آمینو های ضروری نمی باشد. دلیل این موضوع آن است که بدن در حالت عادی قادر به تولید گلوتامین مورد نیاز خود هست. همچنین بسیاری از مواد غذایی مانند غذا های دریایی، گوشت، تخم مرغ، ماست و شیر حاوی گلوتامین هستند. با این حال عواملی مانند جراحت، آسیب دیدگی، ورزش های سنگین، عمل جراحی و استرس زیاد مقدار گلوتامین موجود در بدن را کاهش می دهند. در این شرایط باید گلوتامین مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی یا مکمل دریافت کنید.

مکلم گلوتامین چیست؟

در حین انجام ورزش های سنگین ذخایر گلوتامین بدن تخلیه می شود و قدرت و استقامت عضلات کاهش پیدا می کند. ممکن است بعد از تمرینات ورزشی تا 6 روز طول بکشد تا گلوتامین بدن به حد عادی خود باز گردد. مصرف مقدار کافی از گلوتامین برای بازسازی عضلات و تولید پروتئین بدن ضروری است. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف گلوتامین باعث افزایش سرعت بازسازی عضلات می شود.

اطلاع از خواص این مکمل به انتخاب بین بی سی ای ای یا گلوتامین کمک می کند. از فواید مکمل گلوتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مکمل باعث تقویت عضلات و عملکرد ورزشی می شود.
  • گلوتامین برای لاغری مفید است.
  • مکمل گلوتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • بهبود عملکرد روده از فواید مکمل گلوتامین است.
  • مکمل گلوتامین به سلامت مغز کمک می کند.

افرادی که دارای ویژگی های زیر هستند باید مکمل گلوتامین یا مواد غذایی حاوی آن را استفاده کنند:

  • افرادی که ورزش های سنگین و مقاومتی انجام می دهند.
  • افرادی که به دلیل کاهش وزن، توده عضلانی خود را از دست داده اند.
  • افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان یا ایدز دچار تحلیل عضلات شده اند.
  • افرادی که دائما دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا می شوند.
  • افرادی که دچار سوختگی شدید شده اند و آسیب دیده اند.

توجه: افراد دارای اختلالات ذهنی، افراد مبتلا به سیروز، افراد مبتلا به تشنج، کودکان بین 3 الی 18 سال و زنان باردار باید در مصرف مکمل گلوتامین یا BCAA احتیاط کنند و آن را تحت نظر متخصص و پزشک مصرف کنند.

گلوتامین یا BCAA؟ کدام بهتر است؟

از آنجایی که بی سی ای ای یا گلوتامین هر دو جزو آمینو اسیدها هستند شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که مصرف کدام یک از آنها بهتر است.

همانطور که گفته شد هنگام ورزش سطح گلوتامین بدن شما کاهش می یابد و با مصرف مکمل گلوتامین سطح این آمینو اسید در بدن شما به حالت عادی باز می گردد. از طرفی با مصرف مکمل BCAA آسیب های عضلانی شما کاهش می یابد، زمان ریکاوری عضلاتتان کمتر می شود و توانایی شما برای ورزش کردن افزایش می یابد.

بی سی ای ای یا گلوتامین؟

به طور کلی معمولا گلوتامین مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تامین می شود و نیازی به مصرف مکمل گلوتامین نیست. به همین دلیل بین گلوتامین یا BCAA مصرف مکمل BCAA منطقی تر است.

در ادامه دلایل بیشتری را برای انتخاب BCAA مطرح می کنیم:

  1. مکمل BCAA حاوی آمینو اسید های زنجیره ای است که ارتباطی با کبد ندارند. این اسید آمینه ها پس از مصرف توسط عضلات برداشت می شوند و وارد متابولیسم بدن می شوند. بنابراین هنگام ورزش انرژی تولید می کنند.
  2. پس از تمرینات سخت و مقاومتی، بدن انسان برای جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و عضله سازی به آمینو اسید های زنجیره ای نیاز دارد. مکمل BCAA این آمینو اسید ها را تامین می کند.
  3. مکمل بی سی ای ای حاوی آمینو اسید های ضروری است که بدن قادر به تولید آنها نیست. این در حالی است که مکمل گلوتامین حاوی آمینو اسیدی است که بدن خودش هم می تواند آن را تولید کند.

جمع بندی برای انتخاب بین بی سی ای ای یا گلوتامین

در این مقاله ابتدا در خصوص هر یک از مکمل های BCAA و گلوتامین توضیح دادیم. سپس به این سوال پاسخ دادیم که گلوتامین بهتر است یا BCAA. به طور خلاصه بین گلوتامین یا BCAA مصرف مکمل BCAA انتخاب بهتری است چرا که آمینو اسید های زنجیره ای توسط بدن تولید نمی شوند اما بدن خود قادر به تولید گلوتامین هست. با این حال اگر می توانید هر دو مکمل را تهیه کنید بهتر است از هر دو آنها استفاده کنید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا