چرا عمر درخت هلو کوتاه است؟

در گذشته درختان هلو تنها ۹ الی ۱۰ سال سن داشتند و در شرایط ایده آل فقط می‌توانست ۶ تا ۷ سال باروری اقتصادی را تجربه کنند، ولی در سال‌های گذشته با تکثیر نهال هلو به صورت اصلاح شده و بر پایه پیوندی عمر این درختان تا حدودی افزایش پیدا کرده و راندمان آن بین ۱۰ الی ۱۵ سال متغیر بوده و با توجه به شرایط محیطی و نژاد درخت هلو متفاوت است، ولی چرا درختان هلو عمر کمتری نسبت به درختان دیگر دارند، ما در ادامه می‌خواهیم شرایط ژنتیکی و محیطی که باعث شده تا درختان هلو عمر کمتری را تجربه کنند برای شما توضیح دهیم.

عمر درخت هلو

شکننده بودن بافت چوبی درخت هلو

البته باید توضیح دهیم، نژاد درخت هلو به صورت ژنتیکی عمر کوتاهی دارند، این درختان اگر به صورت پیوندی و اصلاح شده تکثیر شوند و در شرایط ایده آل کشاورزی رشد کنند نهایتاً می‌توانند ۱۵ سال عمر مفید داشته باشند، از این ۱۵ سال ۱۲ سال  آن دوره طلایی و بازدهی اقتصادی آنها محسوب می‌شود، پس انتظار عمر بیشتر از  از ۱۵ سال را از درختان هلو نداشته باشید، ولی یکی از دلایلی که باعث شده تا به صورت ژنتیکی عمر درخت هلو کاهش چشمگیری داشته باشد، شکننده بودن بافت چوبی این درخت است.

متاسفانه شاخه های درخت هلو کاملاً خشک بوده و انعطاف پذیری کمتری دارند بنابراین با کوچکترین اشتباهات رایج انسانی، بادهای شدید می‌شکند، گاهی شاخه درخت هلو می‌شکند و باغدار از آن اطلاع ندارد، بنابراین اقدامات لازم برای ضدعفونی و پانسمان آن انجام نمی‌دهد، همین امر باعث می‌شود تا راه نفوذی برای عوامل بیماریزا باز شده، آفت، باکتری یا قارچ به راحتی وارد بافت درونی درخت هلو شده و درخت را آلوده کند، از طرف دیگر حساسیت بالای درخت هلو نسبت به بیماری باعث می‌شود تا درخت آلوده عمر کوتاه تری داشته باشد.

شرایط نامساعد محیطی و تاثیر آن در عمر درخت هلو

شرایط نامساعد محیطی و عدم ناسازگاری نهال هلو با اقلیم منطقه وضعیتی است که باعث می شود درختان هلو پس از چند سال عملکرد خوب در باغ حرفه‌ای از بین بروند، مرگ درختان هلو معمولا درست قبل یا بعد از برگ زدن در بهار اتفاق می‌افتد، سرعت مرگ درختان هلو بالا بوده آنها در مدت زمان کوتاهی درختان فرو می‌ریزند و به سرعت می‌میرند، برای کسب اطلاعات در مورد این مشکل و نکاتی برای پیشگیری از مرگ سریع درخت هلو به ادامه مطلب مراجعه کنید، ولی به این موضوع هم توجه داشته باشید که هیچ درمان موثری برای عمر کوتاه درخت هلو آسیب دیده وجود ندارد، تنش و استرس‌های محیطی شامل موارد زیر برای درخت هلو می‌شود:

  • وزش باد سرد
  • زمستان یخبندان و نوسان دمایی
  • ارتفاع غیر استاندارد از سطح دریا
  • تنش کم آبی
  • بافت نامناسب خاک و استاندارد نبودن ph خاک
  • شوک و تشنج هوایی در فصل بهار
  • هرس غیر اصولی
  • گرمای بیش از حد
  • مدیریت غیر اصولی کشاورز
  • رطوبت بیش از حد خاک

بیماری‌های باکتریایی و قارچی

عمر کوتاه مدت درخت هلو ناشی از چندین تنش مختلف بر روی یک درخت جوان است، کشاورزان توجه داشته باشد که اگر بتواند ۴ الی ۶ سال اول کاشت نهال جوان هلو مراقبت کافی را داشته باشند در واقع ۵۰ درصد خطر مرگ زودرس درخت هلو را رد کرده‌‌اند، چون بعد از ۶ سال سیستم دفاعی این درخت به اندازی قوی است که می‌تواند از خود در برابر استرس‌های محیطی محافظت کند، عوامل استرس زا شامل آفات خارجی مانند نماتد حلقوی و شانکر باکتریایی برای درخت هلو است.

عمر درخت هلو

همانطور که گفتیم اکثر درختان آسیب دیده نسبتا جوان بوده و معمولاً بین 3 تا 6 سال سن دارند، همیشه درختان هلو تازه کاشته را مورد بررسی قرار دهید، اگر برگ‌ها ناگهان پژمرده شوند و شکوفه ها فرو بریزند نشانگر بیماری باکتریایی یا قارچی آن است، طوقه و تنه درخت جوان هلو را بازرسی کنید، اگر از پوست درخت هلو ترشحاتی دیده شود یا قرمز شده و ترک بخورد، باید بلافاصله اقدامات درمانی برای درخت آلوده و اقدامات پیشگیرانه برای درختان همسایه انجام دهید.

اگر شما مقداری پوست درخت آلوده و بیمار را جدا کنید، بوی شیره ترش را احساس خواهید کرد، حتی می توانید خاک اطراف درخت هلو را کنار زده و ریشه آن را مورد بررسی قرار دهید، گاهی ریشه درخت هلو دچار سوختگی و یا کپک زدگی می‌شود، اگر بیماری درخت هلو به اندازه ای بالا است که امید به نجات آن نیست بلافاصله درخت را ریشه کن کرده و خاک محل را با استفاده از محلول شیمیایی ضدعفونی کنید.

اقداماتی جهت افزایش عمر اقتصادی درخت هلو

البته منظور ما از گفتن مطالب بالا این نیست که احداث باغ هلو درآمد چندانی نداشته و مقرون به صرفه نیست، بلکه با توجه به ارزش و جایگاه میوه هلو در کشور ایران و صادرات آن به بازار برون مرزی باید بگوییم اگر موفق شوید باغ تجاری و حرفه‌ای هلو را راه اندازی کنید سالانه می توانید درآمد مناسبی را از باغ هلو به دست بیاورید، البته هدف اکثر باغداران از خرید نهال هلو ( https://bartarnahal.ir/peach-seedling/ )  و کاشت آن احداث باغ دو منظوره یا کشاورزی نیمه است، در ادامه می‌خواهیم اقداماتی پیشگیرانه برای شما معرفی کنیم که با رعایت کردن آنها می‌توانید عمر اقتصادی درخت هلو را افزایش دهید:

  1.  درختان را در خاکی با زهکشی خوب با pH حدود 6.5 قرار دهید. در صورت لزوم، آهک را به طور منظم به خاک اضافه کنید تا این pH حفظ شود.
  2. یکی از راه های جلوگیری از عمر کوتاه درخت هلو این است که حتما زمان بندی صحیح هرس خود را تعیین کنید، هرس خود را فقط در فوریه و اوایل اسفند انجام دهید.
  3.  درختان را به اندازه کافی کوتاه نگه دارید تا امکان سمپاشی سموم وجود داشته باشد.
  4.  همچنین ایده خوبی است که درختان هلو را انتخاب کنید که از گونه های مقاوم به انواع بیماری و آفت زدگی باشد.
  5.   شما باید خاک خود را از نظر نماتد کنترل کنید و خاک منطقه کاشت را با یک نماتد کش ضدعفونی کنید، اگر به فکر درمان بیماری درخت هلو هستید، نمی توان درختی را که آسیب دیده است نجات داد، در عوض انجام اقداماتی برای اطمینان از اینکه خاک شما نماتد ندارد می‌تواند به پیشگیری کمک کند.

عمر درخت هلو

کلام آخر

برای اینکه از طولانی بودن عمر اقتصادی درخت هلو اطمینان داشته باشید توصیه می‌کنیم حتما این درخت را بر پایه پیوندی و به صورت اصلاح شده از مراکز معتبر و مجوز دار مانند برتر نهال تهیه کنید، البته شما با رعایت کردن نکات بالا و ایجاد شرایطی ایده‌آل کشاورزی می‌توانید تا حدودی عمر درخت هلو را افزایش دهید.

تماس با برتر نهال: 09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا