پف و ورم چشم؛ دلایل و درمان

ورم چشم، به معنای تورم ناحیه ی اطراف چشم است. منطقه ی اطراف چشم که به نام کره ی چشم یا حدقه ی چشم نیز شناخته می شود. گاهی اوقات ورم اطراف چشم تحت عنوان، چشم پف کرده یا پف چشم مطرح می شود. پف اطراف چشم یا ورم دور چشم، می تواند در یک چشم یا هم زمان در هر دو چشم وجود داشته باشد.

درمان پف و ورم چشم

علت پف و ورم زیر چشم

هنگامی که پف و ورم در زیر چشم ایجاد می گردد، ممکن است که افراد دچار نگرانی شده و به دنبال پیدا کردن علت و درمان آن باشند. پف و ورم زیر چشم باعث می شود که چشم ها ظاهری ورم کرده و خسته داشته و با توجه به شدت این پف باز کردن و بستن چشم ها نیز دشوار می گردد.

برخی از دلایلی که ممکن است باعث ورم زیر چشم شود، از دلایل اجتناب ناپذیر بوده؛ اما برخی از عوامل قابلیت جلوگیری دارند. اما در هر صورت با پیشرفت های زیادی که در علم به وجود آمده اغلب پف و ورم زیر چشم قابل درمان بوده و حداقل می ‌توان برای کاهش آن از روش ‌های درمانی مختلف استفاده نمود.

پف زیر چشم به دلیل تجمع مایع یا چربی شل شده زیر چشم ایجاد می گردد و دلیل واضح بودن این تغییرات به خاطر نازک بودن پوست زیر چشم است. به همین جهت بروز پف زیر چشم و عدم درمان آن موجب تغییرات ظاهری در چهره فرد می ‌گردد و چهره را از ظاهر زیبا وجوان دور می کند.

برخی از مواردی که علت پف و ورم زیر چشم هستند را در اینجا به طور خلاصه ذکر می نماییم:

  • خوابیدن بیش از حد و تجمع مایعات در اطراف چشم
  • سلولیت در اطراف چشم
  • عفونت و التهاب پلک و پوست اطراف آن
  • اختلالات قلبی به صورت نارسایی قلب
  • فولیکولیت یا التهاب فولیکول موی مژه
  • مصرف غذاهای پر نمک و خیلی شور
  • وجود التهاب در بخش داخلی چشم یا ملتحمه
  • استفاده بیش از حد از مواد نوشیدنی الکل دار
  • وجود التهاب حاد و مشکل در کلیه ها
  • کم کاری و پرکاری تیروئید
  • مصرف بیش از اندازه مواد آرایشی
  • عفونت در سینوس ها و وجود سینوزیت مزمن

پف زیر چشم نشانه چیست؟

پف زیر چشم که به صورت کوزه های کوچک متورم نمایان می شوند از عارضه های است که با افزایش سن بیشتر بروز پیدا می ‌کند. چرا که با افزایش سن بخش های پشتیبانی کننده پلک ضعیف تر شده و چربی های طبیعی بافت اطراف چشم به بخش پایین پلک حرکت می کنند.

اگر شما هم با دیدن پف زیر چشم های خود نگران شده اید و به دنبال یافتن علت و نشانه آن هستید، خوب است بدانید که پف زیر چشم به دلیل برخی از مشکلات و بیماری ها به وجود می آید.

اما اگر پف زیر چشم در طولانی مدت باقی بود باید برخی از علائم دیگر مورد بررسی قرار بگیرند.

پف چشم ممکن است نشانه برخی از بیماری های خاص باشد مانند:

مشکلات کبدی

در صورتی که پف زیر چشم در تمام طول روز ماندگار باشد و در روز قبل یا شب قبل از آن از مواد ناسالم مانند نوشیدنی های الکلی و نمک استفاده نکرده اید، بهتر است تا برای بررسی دقیق تر وضعیت ورم چشم از دکتر چشم پزشک کمک بگیرید. زیرا برخی از عارضه های بیماری کبدی مانند جمع شدن سنگ در کیسه صفرا با پف زیر چشم خود را نشان می ‌دهند.

کم خونی

کم خونی علاوه بر ایجاد حلقه های گرد تیره رنگ در زیر چشم گاهی اوقات موجب شده تا زیر چشم نیز پف کند. وجود پف زیر چشم به همراه تیرگی می تواند یک نشانه برای کم‌ خونی باشد. باید توسط پزشک متخصص چشم معاینه گردد تا از وضعیت سلامتی چشم مطمئن شده و علت عارضه نیز مشخص شود.

علت پف بالای چشم

پف بالای چشم معمولا نشانه یک بیماری و مشکل جدی است که با بررسی دقیق و به موقع می توان جلوی آن را گرفت. البته غالباً پف چشم به دلیل استرس، افزایش سن و کمبود خواب ایجاد می گردد که چنین پف هایی ساده تر قابل درمان هستند.

معمولاً پف چشم در ناحیه زیر چشم شایع تر بوده؛ اما گاهی اوقات پف کردگی در بخش های دیگر نیز اتفاق می ‌افتد:

پف پلک بالا

در پف کردگی پلک بالا علاوه بر کاهش انعطاف پذیری پوست یک بافت اضافی نیز در پلک ایجاد می شود.

پف پلک پایین

پف پلک پایین برامدگی غیر طبیعی چربی هایی را در زیر چشم و ناحیه افتادگی استخوان گونه ایجاد می کند.

علت های زیادی وجود دارند که موجب پف بالای چشم می گردد. در این بخش به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • استفاده طولانی مدت از لنز تماسی در چشم و نرسیدن اکسیژن به چشم موجب تورم در قرنیه می ‌گردد.
  • استفاده بیش از حد از شیرین‌ کننده ‌های مصنوعی مانند ساخارین و شکر معمولی در کلیه اطراف چشم پف ایجاد می کند.
  • فرایند پیری یکی از علت‌ های اصلی پف در اطراف چشم است.
  • مصرف زیاد الکل و ترشح هورمون ضد ادرار و موجب می‌ شود تا در ناحیه چشم ورم به وجود بیاید.
  • اختلال تیروئید موجب اقتباس مایعات در بدن شده و اطراف چشم متورم می گردد.

علت پف بالا و پایین چشم

درمان ورم بالا و پایین چشم

ورم بالا و پایین چشم علاوه بر ایجاد یک ظاهر ناراحت ‌کننده گاهی اوقات مشکلاتی مانند درد و سخت شدن باز و بسته کردن چشم ها را نیز به وجود می آورند.
برای رهایی از چنین حالتی درمان‌ های مختلفی وجود دارند که می توانید برای کاهش علائم ورم از آنها استفاده نمایید.
در صورت بروز مشکل می توانید از چند روش درمانی استفاده کنید که اولین آنها روش درمان های خانگی است. در ادامه به معرفی چند راه درمان علائم بالا و پایین چشم اشاره می‌کنیم:

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یک راه موقت است که چشم تحریک شده را تسکین می دهد، چرا که سرما رگ های خونی را کوچک کرده و قرمزی را کاهش می دهد.

دستمال گرم

برای درمان عفونت در چشم از یک دستمال یا حوله تمیز در آب گرم خیس شده استفاده می ‌کنند و بر روی پلک ها قرار می دهند.

استفاده نکردن از لنز و مواد آرایشی

گاهی اوقات چشم ها به مواد آرایشی و استفاده از لنز حساس بوده پس از قطع مصرف این محصولات، بعد از حداقل دو هفته ورم چشم از بین می رود.

کرم مخصوص ورم چشم

استفاده از کرم مخصوص ورم چشم که از طریق مشاوره با چشم پزشک تهیه می ‌کنید، نیز یکی از راه حل های مناسب بوده؛ زیرا این کرم ها مواد هورمونی داشته و باید از چشم پزشک مشورت بگیرید.

درمان های دارویی

در درمان های دارویی انواع مختلفی از پمادها و قطره ها وجود دارند که برای متوقف کردن عوامل آلرژی‌ زا و عفونت ها به کار می روند.

برای استفاده درست و اصولی از انواع پماد چشمی، آنتی بیوتیک ها و قطره های چشمی بهتر است تا از پزشک متخصص چشم کمک بگیرید. زیرا انواع مختلفی از داروها وجود دارد که هر کدام مناسب برای نوع خاصی از ورم و پف زیر چشم و بالای چشم است که استفاده درست از این داروها منجر به درمان سریع تر و بهتر می گردد.

روش های جلوگیری از پف چشم

1. تست آلرژی بدهید.

اگر تورم پلک و سایر علائم آلرژی به طورمنظم اتفاق می افتد، تست آلرژی بدهید. با دانستن اینکه به چه چیزی حساسیت دارید می توانید از آلرژن های خاص خودداری کنید یا حداقل قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل برسانید.

2. محصولات آرایشی مناسب و ضد آلرژی را انتخاب کنید.

برای جلوگیری از شعله ور شدن آلرژی، آرایش و سایر محصولات زیبایی را که ضد حساسیت بوده و معطر نیستند را انتخاب کنید. همچنین می توانید قبل از آرایش صورت ، داخل مچ دست خود تست پچ کنید تا هرگونه واکنش آلرژیک رد شود. محصولات آرایشی غیراستاندارد ممکن است باعث عفونت چشم نیز شود.

3. از قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

هنگام استفاده از قطره چشم، به دنبال قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده باشید. سعی کنید بدون مشاروه با دکتر چشم از داروهایی که درون چشم میچکانید استفاده نکنید.

4. به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، می توانید با انجام روش های بهداشتی مناسب، از جمله تعویض مکرر لنز های تماسی، خطر ابتلا به عفونت یا تحریک چشم را به حداقل برسانید.

5. تحت نظر چشم پزشک باشید.

هر شش ماه یا یک سال، حتی اگر هیچ مشکلی نیز ندارید، به چشم پزشک مراجعه کنید. چک کردن مرتب سلامت چشم می تواند چشم شما را سالم و زیبا نگه دارد.

دکتر متخصص چشم پزشک

راهنمای مراجعه به چشم پزشک

معمولا مراجعه به چشم پزشک برای هرگونه تورم شدید پلک چشم و سایر علائم مربوط به چشم خوب است. زیرا چشم اندامی ظریف و حساس است. چشم پزشک می تواند به تشخیص دقیق و درمان بیماری زمینه ای کمک کند. هر شش ماه برای چک کردن سلامت چشم خود به دکتر چشم مراجعه کنید.

اگر به صورت ناگهانی چشم شما ورم کرد، بهتر است با استفاده از دکتر متخصص چشم، مشاوره ای آنلاین یا تلفنی دریافت کنید و در صورت نیاز به دکتر مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره تلفنی با چشم پزشک می توانید از سایت دکترتو استفاده نمایید.

منبع: https://doctoreto.com/

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا