پروسه طلاق چقدر طول میکشد؟

بعضی از زوجین ممکن است به دلایلی مثل عدم شناخت کافی از همدیگر پیش از ازدواج، اعتیاد، نازایی، خیانت و … تصمیم به گرفتن طلاق بگیرند؛ پروسه طلاق، هنگام ثبت دادخواست طلاق در سامانه الکترونیک خدمات قضایی‌ شروع می شود. در طی مقاله ی «پروسه طلاق چقدر طول میکشد؟» با استناد به مواد قانونی و تحت نظر بهترین وکیل طلاق کرج، به مواردی مثل انواع طلاق و مدت زمان صدور حکم ثبت در هر نوع، پرداخته شده است. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار گیرد.

پروسه طلاق چقدر طول میکشد؟

انواع طلاق و مدت زمان هر نوع

در این مقاله با تشریح انواع طلاق و مدت زمان حدودی هر نوع، سعی بر تسهیل روند پرونده حقوقی شما شده است:

طلاق توافقی:

بدیهی است که سریع ترین حالتی که فرد می تواند طی آن از همسرش جدا شود، طلاق توافقی است، چراکه در صورت رضایت و توافق طرفین، مسائل کمتری برای حل و دادرسی مراجع قضایی باقی می ماند. پس اگر مایل هستید در سریع ترین زمان ممکن طلاق بگیرید، بهتر است که ابتدا همسر خود را راضی به طلاق کنید و سپس بر سر مسائلی مثل مهریه و جهیزیه به توافق برسید؛ مراحل طلاق توافقی به شرح زیر است:

الف) تنظیم توافق نامه: زمانی که زوجه و زوج (زن و شوهر) هردو بر مسئله طلاق راضی باشند، مرحله اول تنظیم توافق نامه است. طرفین ضمن این قرارداد بر سر مواردی مثل مهریه زوجه، حضانت فرزندان، نفقه فرزندان پس از طلاق، جهیزیه و اتومبیل به توافقی می رسند و هر دو به آن متعهد می شوند؛ وجود اینگونه قراردادی باعث کاهش مسائلی که نیاز به دادرسی دارند، کاهش زمان و تعداد جلسات دادگاه و به دنبال آن باعث کوتاه شدن پروسه طلاق می شود.

ب) ثبت دادخواست طلاق: ابتدا هریک از زوجین با ایجاد حساب کاربری معتبر در سامانه تصمیم، باید اقدام به ثبت رسمی دادخواست طلاق بکند. پس از ثبت این دادخواست تاریخ و ساعت جلسه دادگاه طلاق مشخص و از طریق همین سامانه به طرفین ابلاغ می شود.

ج) مشارکت در جلسات مشاوره: زوجین به تشخیص قاضی باید در جلسات مشاوره مشاورین رسمی‌ دادگستری شرکت کنند؛ طی این جلسات باید به مشاور اثبات شود که طرفین نباید با هم زندگی کنند و به اصطلاح حقوقی، زوجین باید رای عدم سازش را از مشاورین رسمی دادگستری اخذ کنند. تعداد این جلسات بسته به تشخیص قاضی و نظر مشاوربوده و بین 4 تا 8 جلسه متغییر است.

د) شرکت در جلسات دادگاه: طرفین یا وکیل منسوب شده باید همراه مدارک در تمامی‌ جلسات دادگاه حضور پیدا کنند تا در نهایت به تشخیص قاضی حکم اجازه جاری شدن صیغه طلاق صادر شود.

ه) دفترخانه ثبت رسمی اسناد: طرفین با در دست داشتن حکم طلاقی که توسط دادگاه صادر شده، مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) و سند ازدواج یا عقدنامه باید به همان دفترخانه ای بروند که ازدواجشان را در آن ثبت کرده اند. پس بررسی حکم و مدارک توسط مامور ذی صلاح، وی خطبه طلاق را جاری می کند. طلاق توافقی در بهترین حالت یک ماه طول می کشد.

طلاق از طرف مرد:

قانون گذار ضمن ماده 1133 قانون مدنی درباره حق طلاق، اینگونه دستور می دهد:

«مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.»

براساس این ماده هنگامی که زوج (شوهر) می خواهد برای طلاق دادخواست رسمی تکمیل و ثبت کند، هیچگونه نیازی به رضایت همسرش در امر طلاق ندارد؛ همچنین ارائه و اثبات هرگونه دلیل برای طلاق الزامی نیست! پس از ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد، تاریخ جلسه دادگاه از طریق سامانه مشخص‌ می شود؛ همچنین ابلاغیه ای مربوط به تاریخ و مضمون جلسه دادگاه نیز برای زوجه (زن) ارسال می شود.

با شرکت طرفین طلاق یا وکلای منسوب در جلسات دادگاه، بررسی های لازم برای واگذاری مهریه و حضانت فرزندان توسط مراجع قانونی انجام شده و در نهایت حکم طلاق صادر می شود. مدت زمان صدور حکم در طلاق از طرف مرد بستگی به رسیدن طرفین به توافقی بر مسائل حین جلسات دادگاه و رسیدگی آن شعبه قضایی دارد؛ ممکن است از چندین ماه تا بیش از یکسال نیز زمان ببرد.

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن:

می دانیم که در کشور ما حق طلاق طبیعتا به دست مرد است و اگر زن حق طلاق را ضمن عقد اتخاذ نکند، تنها تحت شرایط عسر و حرج و نقض قوانین دوازده گانه ازدواج می تواند دادخواست طلاق را ثبت کند که در ادامه به شرح این دو مورد می پردازیم. البته باید به این مورد اشاره کنیم که حضور یک وکیل متخصص و با تجربه در این مسیر بسیار کمک کننده است و می تواند به سرعت بخشیدن کارها کمک کند.

الف) اثبات عسر و حرج

به شرایطی که زوجه طی آن سختی بسیاری را تحمل می کند، به طوری که ادامه زندگی مشترک برایش غیر ممکن باشد، شرایط عسر و حرج گفته می شود که در صورت اثبات آن حق طلاق به زوجه واگذار می شود؛ اما چه مواردی را می توان از جمله اقدامات عسر و حرج در نظر گرفت؟

  • نپرداختن نفقه: نفقه همان مبلغی است که قانونا مرد باید به زوجه و فرزندان بپردازد تا امرار معاش (خوراک، پوشاک، مسکن و…) را تهیه کنند و در صورت نپرداختنش پیگرد قانونی و واگذاری حق طلاق به زوجه را به دنبال دارد.

  • اعتیاد زوج: در صورتی که شوهر اعتیاد شدیدی داشته باشد که عامل ضربه به اساس خانواده شود، به دستور دادگاه باید اعتیادش را ترک کند و در غیر این صورت زن می تواند دادخواست طلاق ثبت کند.

  • ترک زندگی: اگر زوج به دلایل غیرموجه به مدت شش ماه متوالی یا یکسال متناوب در خانه غایب باشد یا اصطلاحا خانه و خانواده را ترک کرده باشد؛ حق طلاق به زوجه واگذار می شود.

  • محکومیت تعریزی قطعی بیش از پنج سال: اگر زوج مرتکب به جرمی شود که مجازات قطعی آن بیش از پنج سال حبس باشد، زوجه فورا می تواند دادخواست طلاق را ثبت کند.

  • امراض صعب العلاج: در صورت ابتلای زوج به بیماری صعب العلاجی که وی را از انجام وظایف سرپرستی و زناشویی باز می دارد؛ حق‌ طلاق با زوجه است.

  • سوءرفتار زوج: اگر زوج در زندگی مشترک، از خود رفتارها و اعمالی را نشان دهد که به بنیاد خانواده آسیب اساسی وارد کند و قابل اثبات در محضر دادگاه باشد، زوجه می تواند سریعا دادخواست طلاق را ثبت کند.

مدت زمان صدور حکم طلاق ضمن اثبات عسر و حرج زوجه، بین سه ماه تا یکسال متغییر است؛ هرچقدر شواهد و مدارک بیشتری به دادگاه تقدیم شود، پروسه طلاق ‌سریعتر اتفاق می افتد.

ب) نقض شروط دوازده گانه ازدواج

طلاق به دلیل نقض شروط دوازده گانه تنها زمانی مقدر است که زوجین حین جاری شدن خطبه عقد آن را قبول کنند و به آن متعهد شده باشند؛ در غیر این صورت اعتبار و کاربردی ندارد. این شروط بر اساس ماده 1119 قانون مدنی به شرح زیر است:

  1. شرط توافق دو طرف برای ازدواج

  2. تعیین مهریه

  3. تعهدات مالی دو طرف

  4. عدم رابطه جنسی با سایر افراد

  5. رعایت قوانین مربوط به ازدواج و خانواده

  6. تعیین مسکن

  7. تقسیم اموال در صورت طلاق

  8. حقوق و تعهدات فرزندان

  9. خروج از کشور

  10. نحوه حضانت فرزندان

  11. تعهدات و شرایط متفاوت مانند شرایط مربوط به سلامتی، پشتیبانی در بیماری و….

  12. اختصاص وقت مشخص برای خانواده

بسته به شرط نقض شده و اعتبار مدارک و شواهد ارائه شده برای ثبت طلاق، مدت زمان صدور حکم طلاق متفاوت است و ممکن است تا یکسال نیز به درازا بیانجامد.

طلاق از طرف زن با حق طلاق

طلاق از طرف زن با حق طلاق:

همانطور که پیش تر ضمن ماده 1133 قانون مدنی، اشاره شد: «حق طلاق به دست مرد است.» بر اساس همین ماده، مرد می تواند این حق را به هر شخصی که می خواهد از جمله همسرش وکالت دهد. به زبان ساده تر زن هنگامی حق طلاق را دارد که حین جاری شدن صیغه عقد، این حق به وی واگذار شود.

تفاوت طلاق از سمت زوج باحق طلاق و مورد قبلی در عدم نیاز به رضایت زوج (شوهر) و عدم نیاز به ارائه و اثبات دلیل است، دقیقا همانند زمانی که حق طلاق به دست مرد است. این نوع طلاق در بهترین حالت سه ماه و در بدترین حالت پنج ماه به طول می انجامد. سایت vakilazma قصد دارد بهترین وکلای فعال در زمینه طلاق را به شما معرفی کند تا با کمک یکی از آن ها در کوتاه ترین زمان به خواسته و هدف خود برسید.

کلام آخر

مدت زمان ثبت دادخواست طلاق تا تاریخ صدور حکم طلاق در انواع طلاق متفاوت است: طلاق توافقی در بهترین حالت یک ماه طول می کشد. مدت زمان صدور حکم طلاق به دادخواست مرد از چند ماه تا یکسال ممکن است طول بکشد. طلاق از سمت زن بدون حق طلاق به دو صورت ممکنه است:

الف) در صورت اثبات عسر و حرج زوجه، پروسه صدور حکم طلاق از سه ماه تا یکسال به طول می انجامد.

ب) در صورت نقض شروط دوازده گانه ازدواج، ممکن است پروسه طلاق تا یکسال ادامه داشته باشد.

طلاق از سمت زنی که دارای حق طلاق است، در بهترین حالت، سه ماه و در بدترین حالت، پنج ماه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که در هرگونه طلاقی که مد نظر شماست، حضور یک وکیل متخصص از بروز اشتباهات و به دنبال آن طولانی شدن پروسه طلاق، جلوگیری می کند؛ به همین دلیل درخواست کمک از بهترین وکیل کرج یا محل زندگیتان پیشنهاد می شود.

منبع: وکیل از ما

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا