چطور پای ورزش را به زندگی روزمره خود باز کنم؟

تغییر سبک زندگی با ورزش

چه کسی است که خبر از فواید ورزش نداشته باشد و نخواهد که به ورزش کردن عادت کند؟ قطعا همه ما برای یک بار هم شده تصمیم گرفته‌ایم که به صورت جدی ورزش کنیم و به عنوان یک فرد ورزش‌کار و تندرست شناخته شویم؟ اما چطور این تغییر سبک زندگی با ورزش اتفاق میفتد؟ در این مطلب می‌خواهیم راز و رمزهای نهادینه شدن ورزش در سبک زندگی سالم را فاش کنیم؛ پس تا آخر با ما همراه باشید.

چگونه با ورزش سبک زندگی خود را تغییر دهیم تا زندگی سالم تری داشته باشیم؟

باور کنید کار چندان سختی نیست؛ فقط کافی است که یکسری عادت جدید را به زندگی خود اضافه کنید و سعی کنید به آن‌ها پایبند باشید. البته در این راستا لازم است که یکسری از عادت‌های دیگرتان را حذف کنید تا عادت‌های جدید بتوانند به راحتی جایگزین آن‌ها شوند.

برای مثال اگر عادت دارید ساعت‌ها در فضای مجازی وقت بگذرانید، می‌توانید این تایم را محدود کنید و بخشی از آن را به انجام ورزش اختصاص دهید. بگذارید قدم به قدم راهکارهای موثر تغییر سبک زندگی با ورزش را به شما معرفی کنیم.

1. هدف تان را به طور مشخص تعیین کنید!

ابتدا بنشینید و صادقانه به دلایل و انگیزه‌تان از انجام ورزش فکر کنید. می‌خواهید لاغر شوید؟ می‌خواهید تناسب اندام‌تان حفظ شود؟ می‌خواهید زندگی سالم و پویایی داشته باشید؟

پیدا کردن انگیزه اصلی ورزش‌تان و یادآوری مکرر آن باعث می‌شود تا بتوانید با انرژی بیشتری و به مدت طولانی‌تری ورزش را ادمه دهید، تا آن‌جا که به خود میایید و می‌بینید که به تمرین و ورزش معتاد شده‌اید.

2. زمان مشخصی را به ورزش اختصاص دهید!

برای مثال اگر قرار است روزهای زوج ورزش کنید، ساعت و تایم مشخصی را برای تمرین‌تان مشخص کنید و دیگر برنامه‌های‌تان را بر اساس آن بچنید. اگر تایم مشخصی نداشته باشید، مدام زمان ورزش‌ را به تعویق می‌اندازید و احتمالا آخر شب به این نتیجه می‌رسید که فردا تمرین خواهم کرد.

این بی برنامه‌گی باعث می‌شود تا موفقیت شما در ادامه دادن تمرین‌تان کاهش پیدا کند. یادتان باشد که هیچ تایمی به عنوان بهترین زمان ورزش وجود ندارد. بهترین زمان برای ورزش، ساعتی است که شما تمرکز و فراغ بیشتری دارید. بنابراین تایم ورزش خود را بر حسب شرایط شخصی خود انتخاب کنید.

3. جریمه و جایزه برای خود قرار دهید!

این کار نیز در تغییر سبک زندگی با ورزش، می‌تواند خیلی موثر باشد. اگر جلسه یا جلساتی را از دست دادید، خود را جریمه کنید (مثلا یک مبلغی را به کسی بدهید و یا خود را از غذای مود علاقه‌تان محروم کنید) و اگر در طول یک ماه به صورت مرتب ورزش کردید، حتما برای خود یک هدیه در نظر بگیرید. سعی کنید تا جای ممکن به برنامه تناسب اندام خود پایبند باشید.

4. ورزش را در زندگی‌تان جا دهید!

اگر وقت و قصد رفتن به باشگاه را ندارید و نمی‌توانید به صورت جداگانه برای ورزش و تمرین وقت بگذارید، به برنامه زندگی‌تان نگاهی بیندارید و ببینید چه چیزهایی رو می‌توانید به نفع تحرک و تمرین تغییر دهید. مثلا آیا مسیری هست که مدام آن را طی می‌کنید؟ سعی کنید تمام و یا بخشی از مسیر را پیاده روی کنید و یا با دوچرخه، کارها و خریدهای روزانه‌تان را انجام دهید.

برای لاغری چه تغییراتی در زندگی خود بدهم؟

اگر قصد شما از ایجاد سبک زندگی سالم با ورزش، رسیدن به کاهش وزن و لاغری است. علاوه بر نکاتی که در بالا گفتیم، توجه‌تان را به موارد زیر جلب می‌کنیم. این موراد را به کار ببندید تا به تناسب اندام برسید و به خودتان بابت پشتکار و موفقیت‌تان افتخار کنید.

تغییر رژیم غذایی

شاید بزرگترین گام برای لاغری و کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی‌تان باشد. تا زمانی که تغذیه اصولی و مناسبی نداشته باشید، به اندام ایده‌آل‌تان نخواهید رسید. شما باید در حالت نقصان کالری قرار بگیرید، به عبارتی کمتر از کالری مصرفی‌تان، کالری دریافت کنید. ضمنا رژیم شما باید شامل مواد مغذی کافی هم باشد تا در عین سلامتی به هدف‌تان برسید.

بنابراین ابتدا محاسبه کنید در طول روز چقدر کالری لازم دارید و سپس گزینه‌های مناسب و رژیمی را برای وعده‌های ناهار و شام در نظر بگیرید.

برنامه غذایی ورزشی

پیدا کردن و انجام ورزش مورد علاقه

رشته ورزشی‌تان، می‌تواند خیلی مهم و تعیین کننده باشد؛ پس با دقت رشته ورزشی خود را انتخاب کنید. ورزش شما باید با روحیه و علایق‌تان تناسب داشته باشد. اگر ورزش‌تان را دوست داشته باشید، قطعا با میل و رغبت بیشتری سر جلسات تمرین حاضر می‌شوید و امکان ادامه دادن آن خیلی بیشتر است.

آیا ورزش‌های گروهی و هیجان‌انگیز را بیشتر دوست دارید و یا ورزش‌های انفرادی را ترجیح می‌دهید؟ از ورزش‌های توپی خوش‌تان می‌آید یا کار با دستگاه را ترجیح می‌دهید؟

ارتباط با مربی

مربی، حکم یار شما در مسیر ورزش و سلامتی را دارد، شما می‌دانید کسی حواسش به شما هست و می‌توانید سوالات و مسائل خود را با او در میان بگذارید؛ همین موضوع مسیر ورزش بسیار و تمرین را هموارتر خواهد کرد. داشتن مربی برای لاغری و پیروی از برنامه‌ی کاهش وزن، باعث می‌شود تا شما در کمال سلامتی به هدف‌تان برسید.

سخت نگرفتن به خود

چطور سخت نگرفتن باعث لاغری می‌شود؟ از این جهت که هرچه برنامه ورزشی‌تان سخت‌تر و سنگین‌تر باشد، احتمال خسته شدن شما و ترک کردن برنامه بیشتر می‌شود. بنابراین در انجام ورزش به خودتان فشار بیش از حد نیاورید و در حد توان‌تان ورزش کنید.

قانون پنج دقیقه

آخرین ترفندی که برای تغییر سبک زندگی با ورزش و لاغر شدن به شما آموزش می‌دهیم، قانون 5 دقیقه است. این قانون خیلی ساده است. هر وقت، زمان ورزش شما فرا رسید، به هیچ چیز فکر نکنید، حتی اگر اصلا هم حوصله‌ی ورزش را ندارید، فقط لباس و کفش ورزشی‌تان را بپوشید و تمرین را شروع کنید و به مدت دقیقه ورزش کنید.

قرار گرفتن در موقعیت، شما را سر حوصله می‌آورد. اگر همچنان توان و حوصله‌ی ورزش را نداشتید، می‌توانید تمرین‌تان را پس از 5 دقیقه متوقف کنید!

سخن پایانی

برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام باید به صورت مرتب ورزش کنید و تغذیه مناسبی داشته باشید. در این مطلب تمام راهکارهای تغییر سبک زندگی با ورزش را آوردیم. بنابراین برای داشتن یک سبک زندگی سالم و پویا حتما روش‌هایی که گفتیم را به کار ببندید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا