همه چیز در مورد ارث زن | یک هشتم ارث زن چقدر می‌شود؟

همه چیز در مورد ارث زن

اموالی که از متوفی به جا مانده بین بستگان او تقسیم می‌شود. در رده اول طبقات ارث پدر و مادر و همسر و فرزندان متوفی قرار دارند. سهم الارثی که از متوفی به همسرش تعلق می‌گیرد به افراد حاضر در این طبقه بستگی دارد. اگر پدر و مادر متوفی زنده باشند و فرد مورد نظر فرزند هم داشته باشد، مبلغی که به عنوان ارث به همسرش تعلق می‌گیرد مبلغ مشخصی است.

در صورتی که اگر پدر و مادر متوفی در قید حیات نباشند یا متوفی فرزندی نداشته باشد، مبلغی که به عنوان سهم الارث همسر متوفی محاسبه می‌شود رقم متفاوتی خواهد بود. برای محاسبه یک هشتم ارث زن یا یک چهارم ارث زن باید ابتدا شرایط تعداد فرزندان و همسران متوفی مشخص شود، سپس ارث به جا مانده از فرد بین بستگان درجه یک او تقسیم شود.

در صورتی که برای انحصار وراثت و تقسیم ترکه سوالی دارید از طریق واتساپ به شماره 09103303735 با مشاورین دادنیک در ارتباط باشید.

عوامل مؤثر در تعیین میزان ارث زن

با توجه به اینکه متوفی در طول عمر خودش ممکن است چند بار ازدواج کرده باشد و از هر ازدواج چه تعداد فرزندی دارد، میزان سهم الارث هر کدام از وراث فرد مشخص خواهد شد.

اگر متوفی تنها یکبار ازدواج کرده باشد و هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم الارث همسر او طبق قانون برای یک همسر تعیین می‌شود؛ اما در شرایطی که متوفی دارای چند همسر و چند فرزند باشد، سهم الارث بین این افراد تقسیم می‌شود و هر کدام از فرزندان طبق قانون سهم الارث از ارثیه دو بر یک پسر نسبت به دختر برخوردار خواهند شد.

سهم الارث یک هشتم زن

اگر متوفی از ازدواجش صاحب فرزندی شده باشد و همسر او بعد از فوت مرد در قید حیات باشد، سهم الارثی که به زن تعلق می‌گیرد برابر با یک هشتم اموال متوفی خواهد بود؛ بنابراین سهم الارث یک هشتم زن برای زمانی است که زوجین دارای فرزند باشند.

در تقسیم سهم الارث اهمیتی ندارد که متوفی از کدام یک از همسرانش صاحب فرزند شده است؛ بلکه حضور فرزندان در طبقه اول ارث است که نحوه تقسیم اموال او را تعیین می‌کند؛ بنابراین حتی اگر فرزندان متوفی از همسر دیگر او باشند و تنها یک همسرش که فرزندی ندارد در قید حیات باشد، باز هم سهم الارث زن از اموال متوفی یک هشتم خواهد بود.

سهم الارث هر زن در چند همسری

در صورتی که متوفی بیشتر از یک بار ازدواج کرده باشد و از یک همسرش یک فرزند داشته باشد، سهم الارثی که برای هر زن در نظر گرفته می‌شود برابر با یک هشتم اموال متوفی تقسیم بر تعداد همسران است؛ یعنی اگر متوفی دو همسر و یک فرزند داشته باشد، هر کدام از همسران او مالک نیمی از یک هشتم اموالش خواهند بود.

یک هشتم ارث زن چقدر می‌شود؟

در قانون قدیم انحصار وراثت زن فقط از اموال غیرمنقول متوفی ارث می‌برد و سهم الارثی از مبلغ آن‌ها نداشت، اما طبق قانون جدید تقسیم ترکه زن از کلیه اموال غیرمنقول و منقول متوفی یا قیمت زمین و اموال به جا مانده از همسرش ارث می‌برد.

بر اساس این قانون اگر فردی فوت کرده باشد و میزان سهم الارث به جا مانده از او مبلغ ۸ میلیارد تومان باشد، زن مالک یک هشتم اموال متوفی یا یک میلیارد تومان خواهد شد.

یک هشتم ارث زن چقدر می‌شود؟

در صورتی که متوفی چند همسر داشته باشد، کلیه اموال به جا مانده از فرد تقسیم بر ۸ می‌شود و سپس یک هشتم سهم الارث زن بین همسران متوفی تقسیم خواهد شد. به عنوان مثال اگر متوفی دارای دو همسر باشد و یک هشتم اموال او یک میلیارد تومان شود، به هر زن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

محاسبه حق و حقوق زن بعد از فوت شوهر

حق و حقوق زن مانند مهریه، نفقه و اجرت‌المثل از جمله دیون و بدهی‌هایی هستند که باید قبل از تقسیم اموال متوفی پرداخت شوند؛ بنابراین اگر زن مهریه و … را از همسرش دریافت نکرده یا آن‌ها را نبخشیده است، باید قبل از تقسیم ترکه برای دریافت آن‌ها اقدام کند. این دیون و بدهی‌ها جزء سهم الارث زن حساب نمی‌شوند و مبلغ یک هشتم ارث زن بعد از پرداخت این بدهی‌ها محاسبه خواهد شد.

شرایط ارث بردن زن از شوهرش

برای اینکه یک هشتم اموال مرد به زن برسد شرایط خاصی وجود دارد. در ادامه این شرایط را ارائه کرده‌ایم.

  • عقد یا نکاح دائم زن و مرد و ثبت نکاح در دفاتر رسمی ازدواج
  • در قید حیات بودن زن پس از فوت مرد
  • در طلاق رجعی در زمان عده زن از اموال مرد ارث می‌برد
  • اگر زن مرد را به قتل رسانده باشد از او ارث نمی‌برد
  • اگر مرد بیمار باشد و قبل از برقراری رابطه زناشویی با همسرش فوت کند ارث به زن تعلق نخواهد گرفت.
  • اگر مرد موقع بیماری همسرش را طلاق دهد و به فاصله یک سال بر اثر همان بیماری از دنیا برود، در صورت عدم ازدواج مجدد زن ارث به او تعلق خواهد گرفت.

مالیات بر ارث چیست؟

برای اینکه اموال متوفیان تعیین تکلیف شود در قدم اول لازم است که بازماندگان متوفی وضعیت بدهی‌ها و دیون او را بررسی کنند. چون برای تقسیم اموال متوفی باید ابتدا بدهی‌هایی که دارد از روی اموالش پرداخت شود، سپس آنچه باقی‌مانده بین خویشاوندان او تقسیم شوند. در همین زمینه یکی از سوالاتی که زیاد مطرح می شود این است که مالیات بر ارث چقدر است؟

مالیات بر ارث یکی از دیون متوفی است و طبق قانون ارث پیش از تقسیم ترکه مالیات اموال متوفیان محاسبه و پرداخت می‌شود. برای تقسیم ترکه و محاسبه مالیات باید لیست اموال منقول و غیرمنقول متوفی مشخص و تحریر ترکه انجام شود. سپس مالیات بر ارث اموال منقول و غیرمنقول متوفی مشخص می‌شود؛ و باید این مالیات پرداخت شود تا وراث بتوانند اموال باقی‌مانده را طبق طبقات ارث تقسیم کنند.

منبع :

نحوه محاسبه سهم الارث یا یک هشتم ارث زن با قانون جدید|دادنیک (dadnik.com)

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا