مراقبت و نگهداری از سالمندان بعد از سکته مغزی

تجربه نشان داده ‌است که با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به سکته مغزی افزایش می‎یابد. سکه مغزی سومین عامل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته است.

اما باید بدانید که تنها 18 درصد از موارد سکته کشنده هستند و افراد زیادی جان سالم به در میبرند و برای رفع علائم آن اگر هر چه زودتر اقدام کنیم احتمال بهبودی بیشتر است. پس مراقبت و نگهداری از سالمندان بعد از سکته مغزی بسیار اهمیت دارد.

اگر در منزل فرد سالمندی با شما زندگی می‌کند، بهتر است برای مراقبت‌های بیشتر از او از پرستار کمک بگیرید. چون با توجه به شواهد، درمان و مراقبت به موقع پس ازسکته مغزی بسیار اهمیت دارد. در این مقاله سعی داریم به شما اطلاعات بیشتری در مورد سکته مغزی در سالمندان و درمان آنها بگوییم.

سکته مغزی در سالمندان

همه چیز در مورد سکته مغزی در سالمندان و اینکه سکته مغزی چگونه رخ میدهد؟

سکته مغزی زمانی ایجاد می‌شود که موردی جریان خون در مغز را دچار اختلال کند. خون مواد مغذی و اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رساند و اگر به قسمتی از سلول‌ها نرسد، سلول‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و می‌میرند.

اگر سلول‌های مغزی برای مدت کوتاهی بدون اکسیژن باقی بمانند گاهی اوقات بهبود می‌یابند، اما اگر این مدت طولانی باشد ممکن است صدماتی را ایجاد کند و فرد برای همیشه در صحبت کردن، راه رفتن و فکر کردن دچار مشکل شود.

سکته مغزی به دو دسته تقسیم می‌شود، سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی خونریزی دهنده. در نوع دوم، رگ خونی بنا به دلایلی که در ادامه گفته می‌شود پار شده و سبب خونریزی در مغز می‌شود و همین علت مانع از رسیدن خون و مواد مغذی به سلول‌های مغز است. سکته مغزی ایسکمیک که به آن گذرا نیز می‌گویند ممکن است در سه حالت ایجاد شود:

  • تشکیل لخته در رگ خونی گردن یا مغز که ترومبوز نامیده می‌شود.
  • حرکت لخته خون از دیگر نقاط بدن مانند قلب به گردن یا مغز که به آن ترومبوز می‌گویند.
  • باریک شدن و تنگ شدن شریان‌های منتهی به مغز به علت پوشانده شدن دیواره‌های رگ از رسوبات چربی.

سکته قلبی می‌تواند بنا بر دلایل مختلفی ایجاد شود. بسیاری از این عوامل تحت کنترل ما هستند و می‌توانیم با رعایت و پرهیز از آن‌ها  و روی آوردن به سبک زندگی سالم در امان باشیم. برای نمونه شما می‌توانید با انجام معاینات و آزمایشات منظم پزشکی تا حد زیادی خود را از عوامل خطرساز رهایی ببخشید. عوامل خطرناک در ایجاد سکته مغزی عبارتند از:

  • فشار خون
  • مصرف دخانیات
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • چاقی و کم‌تحرکی
  • کاروتید و سایر بیماری‌های شریانی
  • فیبریلاسیون دهلیزی و سایر بیماری‌های قلبی
  • افزایش سن
  • جنسیت که بیشتر در مران شایعتر است
  • مشکلات خونی مانند بیماری داسی شکل
  • مصرف زیاد الکل
  • نداشتن فعالیت بدنی منظم
  • مصرف مواد مخدر مانند کوکائین
  • سکته قلبی
  • وراثت و زمینه خانوادگی

بسیاری از این موارد مانند وراثت، جنسیت و افزایش سن از کنترل خارج هستند. در این میان سیگار کشیدن عادتی بسیار خطرناک است و خطر سکته مغزی ایسکمیک که شایع‌ترین نوع سکته مغزی است را افزایش می‌دهد.

دیابت و فشار خون بالا به راحتی با کنترل منظم پزشکی قابل درمان هستند. در بعضی از بیماری‌های قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی لازم است که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده شود که از لخته شدن خون و آمبولیزه جلوگیری کند و مانع حرکت لخته به سمت مغز شود.

در این میان سن نیز یک عامل بسیار مهم است، پس نگهداری از سالمند توجه خاص خود را می‌طلبد و ما باید در مراقبت و نگهداری از سالمند بعد از سکته مغزی توجه ویژه داشته ‌باشیم. خوشبختانه مرکز آسانیسم خدمات ویژه‌ای در نگهداری از سالمندان ارائه می‌دهد یا شما می‌توانید از خدمات پرستار در منزل آسانیسم استفاده کنید.

علائم سکته مغزی در سالمندان

بهتر است برای درمان به موقع و اقدام سریع با علائم سکته مغزی آشنا شوید تا در صورت بروز، به سرعت به پزشک مراجعه کرده یا با اورژانس تماس بگیرید. اقدام به موقع تفاوت بین زندگی، ناتوانی و مرگ است و اینجا است که نگهداری از سالمند، به خصوص ضرورت مراقبت و نگهداری از سالمندان بعد از سکته مغزی را در می‌یابیم. این علائم بر این پایه‌اند:

  • احساس بی‌حسی و ضعف ناگهانی در صورت، بازو یا پا به خصوص اگر در یک سمت بدن باشد
  • گیج شدن به صورت ناگهانی، اختلال در تکلم و درک کردن
  • اختلال در بینایی یا تاری دید در یک چشم یا هر دو چشم
  • مشکل در راه رفتن، عدم تعادل و هماهنگی و سرگیجه ناگهانی
  • سر درد شدید به صورت ناگهانی و بدون هیچ علتی
  • حالت تهوع و استفراع به صورت ناگهانی بی‌علت
  • دو بینی و خواب آلودگی

بهتر این کار این است که با بروز هر یک از این علائم به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید. زمان در درمان سکته مغزی بسیار طلایی است.

عوارض سکته مغزی در سالمندان

بنا به این که کدام قسمت مغز آسیب دیده باشد، ممکن است علائم مختلفی در فرد پیدا شود. فردی که به سکته مغزی دچار شده‌ است ممکن است در تکلم، صحبت، استفاده از کلمات، احساس درد، ضعف و بی حسی به خصوص در یک سمت بدن خود داشته ‌باشد.

بعضی عوارض در افراد بسیار شدید است که می‌توانند بهبود و توانبخشی را در فرد مختل کنند و منجر به خودکشی فرد شود. عوارض سکته مغزی در سمت چپ مغز نیز با نمیکره راست بسیار متفاوت است، اما شایع‌ترین عوارض سکته مغزی در افراد سالمند عبارتند از:

  • مشکل در تفکر و آگاهی، توجه، یادگیری، حافظه و قضاوت
  • عدم کنترل احساسات و عواطف
  • حس افسردگی
  • مشکل در رفتار یا حرکت

خوشبختانه راه‌های بسیاری برای کمک و درمان بیماران سالمند سکته مغزی وجود دارد. آن‌ها می‌توانند درمان خود را از بیمارستان شروع کنند و با مصرف دارو و فیزیوتراپی مشکلات حرکت خود را رفته رفته بهبود ببخشند.

همچنین با استفاده از گفتار درمانی می‌توان صحبت کردن این افراد را بهتر کرد و با کار درمانی به آن‌ها در انجام کارهای شخصی مانند حمام کردن و آشپزی کمک کرد.

گاهی اوقات افراد به سرعت خوب می‌شوند و هیچ علامتی در آن‌ها باقی نمی‌ماند و در بعضی دیگر چند ماه تا چند سال طول می‌کشد که علائم ناشی از سکته مغزی از بین برود. در برخی از موارد نیز انقدر شدت آسیب بالا بوده ‌است که علائم برای همیشه همراه فرد خواهند بود.

برای حفظ آرامش خیال و اطمینان از نگهداری و مراقبت از سالمندان بعد از سکته مغزی بهتر است از خدمات پرستار در منزل آسانیسم استفاده کنید و بی‌شک با توضیحات داده ‌شده ضرورت وجود پرستار را بیش از پیش درک خواهید کرد.

نکات مراقبت از سالمند بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی چه باید کرد؟

اگر فرد سالمندی دچار سکته مغزی شد لازم است سریعا به پزشک مراجعه کند، زمان طلایی رسیدن به بیمارستان برای این بیماران شصت دقیقه است. پزشک فورا با استفاده از عکس سی تی اسکن درمان را آغاز می‌کند. درمان سکته مغزی شامل به کارگیری دارو، جراحی و توانبخشی است.

در درمان سکته مغزی گذرا یا ایسکمیک، پزشک از داروهایی استفاده می‌کند که لخته‌های خون را می‌شکند و می‌تواند آسیب‌های ناشی از سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در رابطه با سکته مغزی سه مرحله درمانی وجود دارد: پیشگیری، درمان بلافاصله بعد از سکته مغزی و توانبخشی بعد از سکته مغزی. داروهای درمانی در سکته مغزی آن دسته هستند که شامل عوامل ضد پلاکت و ضد انعقاد هستند. این داروها لخته خون را از بین می‌برند و مسیر شریان خونی به مغز را از مسدود شدن نجات می‌دهند.

در موارد شدیدتر می‌توان از جراحی‌ها برای ترمیم آسیب رگ‌های خونی یا هنجارهای داخل و اطراف مغز استفاده کرد. شایع‌ترین موارد جراحی عبارتند از آنژیوپلاستی، استنت گذاری و اندارترکتومی کارتید.

پرستاری از سالمند بعد از سکته مغزی

سکته مغزی یکی از سومین علل مرگ در کشورهای پیشرفته است و با افزایش سن احتمال بروز سکته افزایش می‌یابد. عواملی هستند که بر ابتلا به سکته مغزی بسیار موثرند که ما می‌توانیم با کنترل بعضی از این عوامل مانند فشار خون و دیابت بروز این عارضه را به تعویق بیاندازیم. مراقبت و نگهداری از سالمندان بعد از سکته مغزی بسیار مهم است و با انجام اقدامات به موقع و سریع می‌توانید تا حد زیادی این علائم را از بین ببرید.

بنابراین بسیار مهم است که از فرد سالمند به درستی مراقبت شود چون در معرض خطر بیشتری هستند و اگر زمان کافی برای رسیدگی به آن‌ها را ندارید بهتر است که از خدمات پرستار در منزل آسانیسم استفاده کنید و مراقبت از سالمند عزیز خود را به فردی مطلع و آگاه بسپارید.

پرستاری از سالمند سکته مغزی

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی در منزل

جابه جایی بیماران و سالمندانی که دچار سکته مغزی شده‌اند مشکل است و در برخی موارد به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، قرارگیری در معرض عفونت در مراکز و کلینک‌های درمانی ممکن است خطرات و بیماری‌های دیگری در پی داشته باشد. برای راحتی و رفاه بیماران و خانواده‌های آن‌ها سرویس فیزیوتراپی در منزل آسانیسم با همراهی کادری مجرب و متخصص، آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

فیزیوتراپی در جهت توانبخشی و بازیابی عملکردهای حرکتی افراد انجام می‌شود، همچنین از بی‌تحرکی و ایجاد زخم بستر در بیماران جلوگیری می‌کند. حرکاتی که فیزیوتراپ انجام می‌دهد باعث می‌شود در صورت امکان، فرد به مرور زمان به روال عادی زندگی خود بازگردد و توان حرکتی خود را بازیابی کند. به علاوه، فیزیوتراپی در منزل در طول زمان موجب می‌شود فرد سالمند استقلال خود را در انجام کارهای روزمره حفظ کند.

حرکات فیزیوتراپی عضلات فلج را درگیر می‌کند و سبب تقویت عضلات می‌شود. تداوم تمرینات در فیزیوتراپی باعث تسریع روند بهبودی فرد سالمند می‌شود و اعضای خانواده با یادگیری تمرینات می‌توانند تداوم و نظم جلسات تمرینی را برای بیمار حفظ کنند.

آسانیسم؛ سامانه هوشمند خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل

آسانیسم در جهت مراقبت و نگهداری سالمند، کودک و بیمار انواع مختلفی از خدمات را مانند پرستار سالمند در منزل، پرستار کودک در منزل، همراه بیمار در بیمارستان، فیزیوتراپی در منزل و… ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید جهت ثبت سفارش خود فرم موجود در سایت یا اپلیکیشن آسانیسم را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و با توجه به نیازتان بهترین نیرو را به محل اعزام کنند. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن 02189514141  با ما ارتباط بگیرید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا