آیا روغن زیتون خراب می شود؟

طول عمر و علائم خراب شدن روغن زیتون
طول عمر و علائم خراب شدن روغن زیتون

مدت ماندگاری روغن زیتون | نحوه نگهداری | چگونه بفهمیم روغن زیتون خراب شده؟

شاید برای شما هم پیش آمده هر از گاهی که مشغول تمیز کردن آشپزخانه و محل نگهداری شیشه روغن های گیاهی خود هستید با بطری های حاوی روغن زیتون روبرو شده اید که مدت ها است خریداری کرده اما مصرف نکرده اید و نمی دانید با آن ها چه کنید!

یکی از مواردی که بسیاری از مردم به خصوص خانم های خانه دار درباره روغن زیتون سوال می کنند ماندگاری روغن زیتون است، این که مدت زمان نگهداری روغن زیتون چقدر است؟ آیا این روغن اصلا خراب می شود؟ آیا بعد از گذشت تاریخ انقضا باید آن را دور بیندازیم یا می توانیم از این روغن استفاده کنیم؟

در ادامه قصد داریم درباره میزان ماندگاری روغن زیتون و علائم خراب شدن آن صحبت کرده و به سوالات بالا پاسخ دهیم. با کوکا همراه باشید.

مدت ماندگاری روغن زیتون

زیتون از نظر گیاه شناسی یک میوه محسوب می شود، همان طور که می دانید میوه ها مدت ماندگاری مشخصی دارند و بعد از مدتی خراب می شوند، این موضوع در مورد روغن زیتون نیز صدق می کند و ممکن است زمانی برسد که روغن محبوب تان دیگر طعم عالی گذشته را نداشته و خراب شود.

اکثر روغن های زیتون به مدت 18 تا 24 ماه بعد از بسته بندی آن ها ماندگاری دارند، این مدت برای روغن زیتون فرا بکر که نسبت به روغن زیتون معمولی کمتر پردازش می شود حدود 12 تا 18 ماه می باشد.

بعد از این زمان احتمالا روغن زیتون ته مزه تلخ یا تندی به خود می گیرد و استفاده از آن در پخت و پز توصیه نمی شود.

بسیاری از روغن های زیتون دارای تاریخ بسته بندی یا تاریخ انقضا هستند اما اگر تاریخ روی برچسب روغن درج نشده بهتر است خودتان تاریخ خرید را روی آن یادداشت کنید، با این کار حداقل می دانید چه مدت است آن را خریداری کرده اید.

نحوه نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون را در مکان خنک و تاریک مانند داخل کابینت، داخل یخچال یا آبدار خانه درب دار نگهداری کنید.

توجه داشته باشید نگهداری روغن زیتون در یخچال ممکن باعث مه آلودگی یا ابری شدن روغن شود، این مسئله نتیجه واکنش طبیعی روغن به دمای خنک است و به معنای خراب شدن روغن نیست.

برای جلوگیری از اکسیداسیون توصیه می شود روغن را در بطری های شیشه ای تیره تر مثلا سبز تیره یا کهربایی تیره نگهداری کنید تا از نور، که از عوامل تشدید کننده اکسیداسیون است در امان باشد، هنگام خرید نیز به این مسئله توجه داشته باشید.

اکسیداسیون یک فرایند سلولی است که می تواند سرعت تجزیه مولکول های چربی در روغن زیتون را افزایش داده و ماندگاری آن را کاهش دهد. علاوه بر نور، عوامل دیگری همچون تماس با اکسیژن یا قرار گرفتن در معرض گرما نیز می تواند باعث اکسید شدن روغن شود.

به همین دلیل گفته شده ایده آل ترین شرایط برای نگهداری روغن زیتون مکان خنک و تاریک است، توصیه می شود بعد از این که درب بطری را برای اولین بار باز کردید همیشه آن را محکم بسته و بپوشانید.

اگر روغن زیتون خریداری شده داخل ظرف پلی اتیلن پلاستیکی بسته بندی شده و قصد دارید تا مدتی آن را داشته باشید بهتر است روغن را به بطری شیشه ای تیره یا ظروف جنس قلع انتقال دهید.

در صورتی که از روغن زیتون برای مصارف آشپزی استفاده نمی کنید هنگام خرید سراغ بطری های کوچک تر بروید.

نحوه تشخیص روغن زیتون خراب

بهترین راه برای تشخیص این که روغن زیتون خراب شده یا نه، چشیدن طعم آن است. نگران نباشید! این کار شما را بیمار نخواهد کرد.

اگر روغن زیتون طعم تلخ، ترش یا ماندگی گرفته یا به جای مزه میوه ای و واضح زیتون طعم شبیه مداد شمعی، بتونه یا چسب المرز را احساس می کنید حتما خراب شده است.

مصرف روغن زیتون خراب باعث بیماری نمی شود اما اگر از آن در آشپزی استفاده کنید احتمالا طعم و عطر عجیب و نا خوشایندی به غذا خواهد داد.

به علاوه همه ما روغن زیتون را به خاطر فواید فراوانی که برای سلامتی دارد مصرف می کنیم در حالی که روغن زیتون فاسد به دلیل اکسیداسیون برخی خواص آنتی اکسیدانی قوی خود را از دست می دهد زیرا در طول اکسیداسیون مولکول های حاوی اکسیژن باعث ایجاد زنجیره ای از واکنش های شیمیایی شده و آنتی اکسیدان های روغن را تجزیه می کنند.

بنابراین برای بهره بردن هر چه بیشتر از آنتی اکسیدان های روغن زیتون توصیه می شود حتما آن را به صورت تازه مصرف کنید.

در ادامه بخوانید : روغن زیتون اصل چه ویژگی هایی دارد؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا