خواص کلم قمری؛ 15 خاصیت دارویی کلم سنگ و طریقه مصرف آن

خواص درمانی کلم قمری
خواص درمانی کلم قمری

کلم قمری که به نام های کلم قمی، کلم سنگ، داش کلم، کلم سر و کلم قنبیط هم شناخته می شود یکی از بهترین انواع کلم هاست که در اروپا به نام شلغم آلمانی شناخته می شود.

کلم قمری مقادیر بالای ویتامین C دارد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، دیابت را درمان کرده و برای سلامت کبد و کلیه مفید است.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی خواص کلم قمری برای سلامتی و پوست و مو و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص قمری برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بسیار بالای ویتامین C موجود در کلم قمری به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. درمان ریزش مو

برخی تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در کلم قمری به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر کمک می کنند.

فواید دارویی و درمان کلم قمری برای بدن

فواید دارویی کلم قمری
فواید دارویی کلم قمری

3. سرطان

مقادیر بالای ترکیبات گوگردی (گلوکوزینولات) موجود در کلم قمری به سم زدایی بدن کمک کرده و با جلوگیری از آسیب DNA سلول های بدن، خطر ابتلا به تومور و انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه، روده بزرگ، کبد، ریه و سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

4. سلامت قلب

تحقیقات نشان داده که مصرف سبزیجات از جمله کلم قمری به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

5. فشار خون

مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین C خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد؛ کلم قمری حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

6. کلسترول خون

کلم قمری چربی ندارد و علاوه بر این به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی که دارد، برای کاهش کلسترول خون بالا مفید می باشد.

7. دیابت و قند خون

تحقیقات متعدد نشان می دهد که اضافه کردن سبزیجاتی مانند کلم قمری به رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

پلی فنول ها و گلوکوزینولات های موجود در کلم قمری دارای خواص ضد التهابی هستند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند. بد نیست بدانید که کلم قمری بنفش خواص ضد التهابی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد.

8. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر و آب موجود در کلم قمری به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

9. ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای کاروتنوئید های موجود در کلم قمری به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

10. معده و دستگاه گوارش

کلم قمری حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ شکم را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

11. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در کلم قمری به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

12. کم خونی

مقادیر قابل توجه آهن و فولات موجود در کلم قمری به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی مفید می باشد.

13. چشم

کاروتنوئید های موجود در کلم قمری به سلامتی چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند گلوکوم و آب مروارید را کاهش می دهد.

14. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای ویتامین C موجود در کلم قمری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری عفونی، سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات کلم قمری

آلرژی و حساسیت

اگر به سبزیجات خانواده کلم حساسیت دارید، کلم قمری هم می تواند باعث آلرژی و حساسیت در شما شود.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر کلم قمری بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

تیروئید

تحقیقات نشان داده که انواع کلم ها و از جمله کلم قمری جزو غذا های گواتروژن هستند و توانایی تیروئید برای استفاده از ید را که برای عملکرد آن ضروری است کاهش داده و باعث کم کاری تیروئید می شوند.

طبع کلم قمری

طبیعت کلم قمری گرم و خشک می باشد. کلم قمری سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر است.

کلم قمری (به انگلیسی : Kohlrabi) از انواع سبزیجات فصل پاییز و زمستان است که بومی شمال اروپا می باشد. مانند یک لامپ کوچک گرد به نظر می رسد که به رنگ های سبز، سفید یا بنفش دیده می شود و طعم و مزه ی آن مانند ساقه کلم بروکلی یا شلغم اما ملایم تر و شیرین تر است.

کلم قمری در مناطق معتدل به خوبی رشد می کند و 60 روز بعد از کاشت، برداشت می شود.

طرز استفاده از کلم قمری

کلم قمری را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، ترشی، هوموس و دیپ سبزیجات به کار می برند.

کلم قمری پخته شده (بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده) را برای تهیه انواع غذا مانند آش، سوپ، خوراک، خورش، آبگوشت قنبید و بورانی کلم قمری و همچنین کلم قمری پلو استفاده می کنند.

برگ های سبز کلم قمری هم خوراکی هستند و از آن ها به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد استفاده می شود.

نحوه خرید کلم قمری

برای انتخاب کلم قمری، آن هایی را بردارید که پوستی صاف دارند، ترک خوردگی ندارند و حدود 7.5 تا 9.5 سانتیمتر قطر دارند.

ارزش غذایی کلم قمری (100 گرم)

  • کالری : 27
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • پروتئین : 1.7 گرم
  • فیبر : 3.6 گرم
  • قند : 2.6 گرم

در ادامه بخوانید : خواص کلم سفید

منابع : draxe – webmd

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی