خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده نوشته برایان تریسی

خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت دهید
خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت دهید

معرفی کتاب قورباغه را قورت بده | خلاصه کتاب | جملات طلایی | درباره نویسنده

کتاب قورباغه ات را قورت بده (Eat That Frog) از آثار مطرح نویسنده و سخنرانی انگیزشی برایان تریسی است که در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران به عنوان یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین کتاب های غیر داستانی شناخته شده است.

قورباغه ات را قورت بده به اهمیت برنامه ریزی در زندگی و نقش اولویت بندی کارهای روزانه در تحقق اهداف و دستیابی به موفقیت پرداخته است و یکی از بهترین کتاب ها در زمینه مدیریت زمان می باشد.

در ادامه خلاصه ای از این کتاب و جملات تاثیر گذار آن قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

درباره کتاب قورباغه ات را قورت بده

در دنیای شلوغ و پر هیاهوی امروز اکثر مردم بسیار پر مشغله هستند و معمولا برای انجام کارهای خود وقت کم می آورند. آن ها دائما از کمبود وقت و این که فرصت انجام کارهای مهم و حیاتی خود را ندارند گلایه می کنند و همیشه به دنبال کسی یا چیزی هستند تا تقصیر این کم آوردن ها را به گردن او بیندازند.

برایان تریسی در کتاب قورباغه ات را قورت بده همه افراد پر مشغله را مخاطب قرار داده و با نگارش یک راهنمای عملی و علمی که حاصل سی سال مطالعه و کسب تجربه در زمینه مدیریت زمان است به آن ها کمک می کند تا از تاخیر و تنبلی در انجام کارها رها شده و کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتر به سرانجام برسانند.

این کتاب شامل 21 نکته مهم در زمینه اولویت بندی کارها است و مطالعه آن به همه افرادی که احساس می کنند در میان انبوهی از کارهای نا تمام گیر کرده یا تصمیم دارند در برنامه ریزی، اولویت بندی و دستیابی به دستاوردهای بیشتر در مدت زمان کمتر بهتر عمل کنند توصیه می شود.

خلاصه ای از کتاب قورباغه ات را قورت بده

کلید دستیابی به موفقیت این نیست که همه کارهایی که برای یک دوره زمانی خاص در نظر گرفته اید را به ثمر برسانید بلکه کسانی موفق هستند که بتوانند در درجه اول روی مهم ترین کارهای خود به طور کامل تمرکز داشته باشند، اقدام کنند و آن ها را به درستی به پایان برسانند.

برایان تریسی تشبیه خوردن قورباغه را از این سخن مارک تواین الهام گرفته که می گوید:

“اگر بتوانید صبح خود را با خوردن یک قورباغه زنده شروع کنید با بدترین اتفاقات ممکن آن روز مقابله خواهید کرد.”

منظور از قورباغه مهم ترین کار شما است که احتمالا اغلب انجام آن را به تعویق می اندازید در حالی که بیشترین تاثیر را روی دستاوردهای شما می گذارد، عادت قورت دادن قورباغه نیز یکی از بهترین عادات برای دستیابی به موفقیت محسوب می شود.

در ادامه به خلاصه ای از 21 تکنیک موثر برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارهای مهم و انجام سریع تر کارها اشاره خواهیم کرد:

1. میز را بچینید

برای کشف قورباغه خود ابتدا باید بدانید دقیقا چه می خواهید. وضوح به شما کمک می کند تا بر تنبلی غلبه کرده و دست به اقدام بزنید. یکی از بهترین روش ها نوشتن افکار روی کاغذ است، گفته شده افرادی که اهداف واضح و مکتوب دارند 5 تا 10 برابر موفق تر از دیگران عمل می کنند.

برای چیدن میز و دستیابی به اهداف خود می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • در مورد آن چه می خواهید تصمیم بگیرید
  • آن را روی کاغذ بنویسید
  • در صورت لزوم برای رسیدن به هدف خود مهلت زمانی تعیین کنید
  • تمام کارهای احتمالی که لازم است برای رسیدن به هدف خود انجام دهید ذکر کنید
  • کاری که باید انجام دهید را به چند بخش کوچک تر تقسیم کنید و آن ها را با اولویت و ترتیب ذکر کنید
  • بلافاصله اقدام کنید
  • هر روز یک کار کوچک یا بزرگ برای نزدیک شدن به هدف خود انجام دهید، حتی یک روز را از دست ندهید.

برای چیدن میز خود، توصیه می شود 10 هدف سال آینده خود را به گونه ای بنویسید که گویی در زمان حال به آن ها دست یافته اید (مثلا وزن من X کیلوگرم است). سپس هدفی را که بیشترین اثر مثبت روی زندگی شما می گذارد انتخاب کرده و مراحل بالا را برای تحقق آن طی کنید.

2. برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید

قانون 10/90 می گوید 10 درصد زمان که قبل از شروع کار برای برنامه ریزی صرف می کنید می تواند تا 90 درصد در زمان عملکرد شما صرفه جویی کند، یعنی با یک دقیقه برنامه ریزی، حدود 10 دقیقه و با صرف 10 تا 12 دقیقه برنامه ریزی حدود 2 ساعت صرفه جویی می شود.

توصیه می شود هر شب همه کارهایی را که باید روز بعد انجام دهید لیست کنید، با این کار به ذهن ناخودآگاه خود اجازه می دهید هنگام خواب روی لیست کار کرده و احتمالا با ایده های جدید درباره چگونگی دستیابی به آن ها از خواب بیدار خواهید شد.

برای اهداف مختلف به لیست های مختلف نیاز دارید، از جمله:

  • لیست اصلی: در این لیست هر آن چه که به آن فکر می کنید و می خواهید در آینده انجام دهید را لیست می کنید.
  • لیست ماهانه: این لیست شامل کارهایی است که در پایان هر ماه برای ماه آینده خود در نظر می گیرید.
  • لیست هفتگی: این لیست شامل کارهایی است که می خواهید در طول هفته انجام دهید.
  • لیست روزانه: در نهایت باید موارد را به مرور از لیست ماهانه و هفتگی خود به لیست روزانه منتقل کنید.

پیشنهاد می شود برای افزایش انرژی و انگیزه بعد از تکمیل هر کار کنار آن تیک بزنید.

3. قانون 80/20 را برای همه امور زندگی خود در نظر بگیرید

بسیاری از افراد به جای اهمیت وظایف یا دستاوردها روی تعداد وظایف و میزان فعالیت خود تمرکز دارند. اصل پارتو یا قانون 80/20 می گوید 20 درصد فعالیت ها 80 درصد نتایج را ایجاد می کند. بنابراین باید تمرکز زیادی روی این 20 درصد داشته باشید.

برای این منظور لازم است هر روز مهم ترین و ارزشمندترین کار خود که همان قورباغه شما است را پیدا کنید، این کار معمولا دشوارترین کار است و اغلب می خواهید آن را به تعویق بیندازید.

برای پیدا کردن قورباغه، تمام اهداف، مسئولیت ها، پروژه ها و فعالیت های اصلی خود را ذکر کنید. در مورد هر یک از آن ها از خودتان سوال کنید که آیا این کار جزو 20 درصد امور اولویت دار شما است یا در لیست 80 درصد ما بقی کارها قرار دارد؟ در نهایت 10 تا 20 درصد از کارهای مهم را شناسایی کرده و ابتدا روی آن ها کار کنید.

فراموش نکنید اتمام یک کار با اهمیت نیاز به اختصاص زمان بیشتر نسبت به کارهای دیگر ندارد اما رضایت بیشتری به همراه خواهد داشت.

4. پیامد کارها را در نظر داشته باشید

افراد موفق کسانی هستند که چشم انداز 10 یا 20 ساله دارند و تصمیماتی می گیرند که با آینده آن ها سازگار باشد. آن ها ترجیح می دهند در کوتاه مدت فداکاری کنند تا در طولانی مدت از پاداش های بیشتری بهره مند شوند.

زمانی که کارهای خود را بررسی می کنید از خودتان بپرسید آیا این کار تاثیر طولانی مدت روی زندگی شما دارد یا خیر. به جای آن که سعی کنید به همه کارهای خود برسید و به دلیل تکمیل نشدن بسیاری از آن ها استرس پیدا کنید بهتر است مهم ترین ها را بیابید و وقت اضافی برای آن ها در نظر بگیرید.

برای پیدا کردن مهم ترین ها سه سوال زیر را از خودتان بپرسید:

  • کدام یک از کارها بیشترین ارزش را دارند؟
  • کدام کار است که فقط من می توانم انجام دهم و اگر درست انجام شود تفاوت زیادی ایجاد می کند؟
  • بهترین راه برای گذراندن زمان من در این لحظه چیست؟

اگر ایده واضحی از آن چه در طولانی مدت برای شما مهم است داشته باشید در مورد اولویت های خود در کوتاه مدت راحت تر تصمیم می گیرید. قبل از شروع هر کار از خود بپرسید انجام یا عدم انجام آن چه پیامدهای بالقوه ای به دنبال دارد؟

فکر کردن دائمی به عواقب احتمالی انتخاب ها، تصمیمات و رفتارها یکی از بهترین روش های تعیین اولویت های واقعی شما در زندگی شغلی و شخصی می باشد.

5. همیشه از تکنیک ABCDE استفاده کنید

لیستی از کارهایی که می خواهید در روز بعد انجام دهید آماده کرده و قبل از شروع، یکی از پنج حرف زیر را کنار هر یک قرار دهید:

  • حرف A به کاری داده می شود که بسیار مهم است و انجام ندادن آن عواقب جدی به دنبال دارد.
  • حرف B کاری است که باید انجام دهید. قانون این است تا وقتی کار A انجام نشده نباید سراغ کار B بروید.
  • حرف C کاری است که انجام آن بسیار خوب است اما انجام ندادن آن عواقبی به دنبال ندارد.
  • حرف D کاری است که می توانید به شخص دیگری واگذار کنید.
  • حرف E کاری است که می توانید به کلی حذف کنید و هیچ اثری به دنبال ندارد.

سایر تکنیک ها

6. روی کارهای اصلی تمرکز کنید: آن کارهایی که قطعا و به درستی باید انجام دهید را شناسایی و در طول روز روی آن ها کار کنید.

7. قانون تشخیص ضرورت را تمرین کنید: این قانون می گوید هرگز زمان کافی برای انجام همه کارها وجود ندارد اما همیشه زمان کافی برای انجام مهم ترین کارها هست.

8. قبل از شروع، مقدمات کار را فراهم کنید: فراموش نکنید آماده شدن قبل از شروع از عملکرد ضعیف در طول مسیر جلوگیری می کند.

9. مهارت های خود را ارتقا دهید: هر چه دانش و مهارت بیشتری برای انجام کارهای اصلی خود کسب کنید سریع تر می توانید آن ها را شروع کرده و در مدت زمان کوتاه تری به پایان برسانید.

10. استعدادهای خاص خود را به کار بگیرید: مشخص کنید در انجام کدام کارها عالی هستید یا می توانید در آن ها خوب باشید، سپس دل به کار داده و آن ها را هر چه بهتر انجام دهید.

11. محدودیت های اصلی خود را شناسایی کنید: افراد موفق همیشه برای تحلیل محدودیت ها از این سوال شروع می کنند: “چه چیزی در وجود من است که من را عقب نگه می دارد؟”

12. قدم به قدم جلو بروید: شما می توانید بزرگ ترین و پیچیده ترین کارها را به اتمام برسانید به شرط آن که هر زمان یک مرحله از آن را به اتمام برسانید.

13. خودتان را تحت فشار قرار دهید: تصور کنید مجبور هستید یک ماه از شهر خارج شوید، طوری عمل کنید که گویی باید قبل از رفتن همه کارهای اصلی خود را انجام دهید.

14. نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید: مشخص کنید هر روز در چه زمان هایی در بالاترین سطح انرژی ذهنی و جسمی قرار دارید و مهم ترین و دشوارترین کارهای خود را در این زمان ها انجام دهید.به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

15. خودتان را برای اقدام کردن تشویق کنید: تشویق کننده خودتان باشید، در هر موقعیت به دنبال نکات مثبت باشید، روی راه حل ها تمرکز داشته باشید تا مسائل و همیشه خوش بین و سازنده باشید.

16. تاخیر خلاقانه را تمرین کنید: از آن جا که نمی توانید همه کارها را انجام دهید باید یاد بگیرید عمدا آن دسته از کارهایی که کم ارزش هستند را به تاخیر بیندازید تا به کارهای مهم برسید.

17. ابتدا کارهای سخت را انجام دهید: هر روز خود را با دشوارترین کارها که بهترین دستاوردها را برای شما به همراه دارد شروع کرده و آن را تا پایان ادامه دهید.

18. کار را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید: کارهای بزرگ و پیچیده را تقسیم کنید تا به تکه های کوچک تری تبدیل شده و هر بار فقط یک قسمت کوچکی از کار را به اتمام برسانید.

19. برای هر کار زمان کافی در نظر بگیرید: روزهای خود را به چندین بخش زمانی تقسیم کنید تا برای انجام هر یک از کارهای مهم خود زمان کافی داشته باشید.

20. احساس اضطرار ایجاد کنید: عادت کنید که سریع سراغ کارهای اصلی خود بروید و به عنوان فردی شناخته شوید که کارها را خوب و سریع انجام می دهد.

21. هر بار تنها یک کار انجام دهید: اولویت های خود را مشخص کرده، مهم ترین کار خود را بلافاصله شروع کنید و 100 درصد کار را تمام کنید، این کلید واقعی حداکثر بهره وری می باشد.

جملات طلایی کتاب

  • شما نمی توانید همه بچه قورباغه های داخل برکه را بخورید اما می توانید بزرگ ترین و زشت ترین آن ها را بخورید و این حداقل برای الان کافی است.
  • یکی از بدترین موارد استفاده از زمان این است که کاری که اصلا نیازی به انجامش نیست را عالی انجام دهید.
  • یادگیری دائمی حداقل نیاز برای موفقیت در هر زمینه ای است.
  • رمز موفقیت اقدام کردن است.
  • به هر چیزی که ارزش صرف زمان و زندگی شما را ندارد نه بگویید.
  • هر زمان تلاش برای بهتر شدن را متوقف کنید بدتر خواهید شد.

درباره نویسنده کتاب

برایان تریسی از نویسندگان مشهور و سخنرانان انگیزشی کانادایی-آمریکایی است که تاکنون آثار متعددی در زمینه خود باوری و موفقیت به چاپ رسانده است.

از جمله آثار مطرح تریسی می توان به قدرت جذبه، مدیریت زمان، قدرت بیان، قدرت برنامه ریزی، قورباغه ات را قورت بده و قورباغه ات را ببوس اشاره کرد. این نویسنده تاکنون چندین شرکت و موسسه راه اندازی و هزاران سمینار در سطح جهان برگزار کرده است.

منبع: readingraphics mikeargiros

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا