خلاصه کتاب رمز داوینچی اثر دن براون

خلاصه کتاب رمز داوینچی
خلاصه کتاب رمز داوینچی

معرفی کتاب راز داوینچی | خلاصه کتاب | معرفی شخصیت ها | جملات زیبا | درباره نویسنده | بهترین ترجمه فارسی

کتاب رمز داوینچی (Da Vinci Code) که با نام راز داوینچی نیز شناخته شده از رمان های مهیج و راز آلود نوشته دن براون است که در سال 2003 به رشته تحریر در آمده و یکی از پر فروش ترین رمان های کل تاریخ محسوب می شود.

داستان رمز داوینچی حول نزاع بین دیر صهیون و فرقه اپوس دئی بر سر نظریه مشهور ازدواج مسیح و مریم مجدلیه و فرزند دار شدن آن ها می باشد که پای یک استاد نماد شناس و یک زن رمزنگار نیز به ماجرا باز می شود.

در ادامه خلاصه ای از این کتاب معمایی قرار داده و به بررسی شخصیت های اصلی آن پرداخته ایم، با کوکا همراه باشید.

معرفی کتاب رمز داوینچی

کتاب رمز داوینچی یکی از بحث برانگیزترین نظریات موجود در دین مسیحیت را مورد بررسی قرار داده و به گمانه زنی درباره افسانه جام مقدس و نقش مریم مجدلیه در تاریخ مسیحیت می پردازد که موضوع آن توسط بسیاری از فرقه های مسیحیت مورد انتقاد قرار گرفته زیرا آن را حمله ای به کلیسای کاتولیک می دانند که موارد تاریخی و علمی نادرستی در آن ذکر شده است.

با این وجود رمز داوینچی در مدتی کوتاه به یکی از پر فروش ترین رمان های کل تاریخ تبدیل شد و تا سال 2009 حدود 80 میلیون نسخه از آن به فروش رسید، به 44 زبان زنده دنیا ترجمه شد و سال 2006 فیلمی بر اساس آن ساخته شد.

خلاصه ای از کتاب رمز داوینچی

راهبی از فرقه اپوس دئی به نام سیلاس سرپرست موزه ای در لوور به نام سونیر را تحت فشار قرار می دهد تا محل جام مقدس را به او نشان دهد و بعد از افشای آن، با شلیک گلوله سونیر را به شدت زخمی می کند غافل از این که سونیر به او دروغ گفته است.

سونیر در لحظات پایان زندگی اش راز خود را با خون و به صورت رمزی می کشد و با جوهر نامرئی یک کد، یک خط عدد و دو خط متن روی زمین می نویسد.

کاراگاه پلیس به نام کولت که درباره این قتل تحقیق می کند با یک استاد نماد شناس به نام رابرت لانگدان تماس می گیرد و از او می خواهد سر صحنه قتل حاضر شود. لانگدان پس از دیدار با کولت و فاچه متوجه می شود آن ها به او مشکوک هستند.

از سوی دیگر، سیلاس بعد از قتل سونیر به شخصی به نام “معلم” اطلاع می دهد سنگ اصلی (شی ای که برای پیدا کردن جام مقدس اهمیت زیادی دارد) در کلیسایی در پاریس است اما پس از مراجعه به کلیسا می فهمد سونیر او را فریب داده است.

سوفی نویو (نوه سونیر) رمزنگار پلیس است و پس از رسیدن به محل جنایت به طور پنهانی به لانگدان می گوید که نوه سونیر است و این که فاچه حرکات لانگدان را با ردیاب زیر نظر گرفته است. آن ها با جدا کردن ردیاب، پلیس را فریب می دهند.

سوفی توضیح می دهد که پدر بزرگش در آخرین خط پیام مخفی به صورت رمزی به سوفی گفته که رابرت لانگدان را پیدا کند. لانگدان خط دوم و سوم پیام سونیر را رمزگشایی می کند “لئوناردو داوینچی! مونالیزا!” و سوفی به دنبال نقاشی ها می گردد تا سر نخ بعدی را پیدا کنند.

پلیس لانگدان را دستگیر می کند در حالی که سوفی پشت یکی از نقاشی ها کلیدی پیدا می کند که بانک سوئیس در آن مشخص شده است. او لانگدان را نجات داده و هر دو به سمت بانک سوئیس می روند. لانگدان به سوفی توضیح می دهد که بخشی از پیام رمزی مربوط به گروه دیر صهیون است که از اسناد جام مقدس محافظت می کنند.

پلیس با خبر می شود که آن ها در بانک سوئیس هستند اما سوفی و لانگدان با کمک رئیس بانک که از دوستان سونیر است از دست پلیس فرار می کنند. آن ها در صندوق امانات بانک چند شی از جمله دستگاه رمزنگار پیدا می کنند که توسط داوینچی طراحی شده و سونیر آن را ساخته بود.

سوفی و لانگدان برای باز کردن رمزنگار به یک رمز عبور نیاز دارند و در صورتی که بخواهند به زور درب آن را باز کنند پیام درون آن از بین می رود. جعبه حاوی سر نخی برای پیدا کردن رمز است و لانگدان متوجه می شود این همان سنگ اصلی دیر صهیون می باشد، یعنی کلید همه رازهایی که دیر صهیون درباره مکان جام مقدس پنهان کرده است.

لانگدان و سوفی برای باز کردن در رمزنگار به خانه سر لی تیابینگ می روند، او یک مورخ است که درباره جام مقدس اطلاعات زیادی دارد و به آن ها می گوید جام مقدس در واقع یک فنجان نیست بلکه مقبره ای است که بدن مریم مجدلیه را در خود جای داده است. به نظر تیابینگ سونیر و سایر افراد به این دلیل کشته شده اند که کلیسا گمان می کرده دیر صهیون قصد افشای این راز را دارد.

در این میان سیلاس که جای آن ها را پیدا کرده به لانگدان ضربه می زند و سوفی و تیابینگ را با اسلحه تهدید می کند اما تیابینگ به او حمله کرده و به همراه سوفی او را می بندد.

تیابینگ به همراه خدمتکارش رمی، سوفی، لانگدان و سیلاس سوار هواپیمای شخصی تیابینگ به انگلیس پرواز می کنند. در هواپیما آن ها موفق به کشف رمز می شوند اما بعد از باز کردن رمزنگار، یک رمزنگار کوچک تر داخل آن پیدا می کنند و متوجه می شوند باید به مقبره یک شوالیه که توسط پاپ دفن شده بروند و گوی روی آن را بیابند.

در این میان فاچه رد آن ها را می گیرد و از پلیس انگلیس می خواهد وارد عمل شود اما تیابینگ پلیس را فریب می دهد در حالی که بقیه به محل دفن شوالیه در لندن رفته اند.

رمی سیلاس را آزاد می کند و اعتراف می کند که با معلم هم دست است و سوفی و لانگدان مجبور می شوند رمزنگار را به سیلاس بدهند. معلم به صورت تلفنی به سیلاس دستور می دهد رمزنگار را به رمی بدهد تا برایش بیاورد. در همین حین کولت طی جستجو در خانه تیابینگ متوجه می شود که او سونیر را زیر نظر داشته است.

معلم در پارک با رمی دیدار می کند و او را می کشد، سپس به پلیس زنگ زده و سیلاس را لو می دهد. سیلاس حین فرار تیر می خورد و به طور تصادفی به مراد خودش یعنی بیشاپ آرینگروسو شلیک می کند، او بیشاپ را به بیمارستان می برد و خودش می میرد.

روز بعد بیشاپ در بیمارستان اعتراف می کند که تیابینگ او را فریب داد تا در نقشه جنایتکارانه اش همکاری کرده  و به او وعده داده که اگر جام مقدس را به او بدهد به محبوب شدن او کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر سوفی و لانگدان می فهمند سر ایزاک نیوتون همان شوالیه ای است که به دنبال او می گردند. آن ها به محل دفن نیوتن می روند. در آن جا مشخص می شود تیابینگ همان معلم بوده که وقتی احساس کرد سونیر به دلیل تهدیدهای کلیسا تصمیم دارد راز دیر صهیون را منتشر نکن، خودش برای برملا کردن این راز به دنبال جام مقدس رفته است.

تیابینگ رمزنگار را به لانگدان می دهد و از او می خواهد تا آن را رمزگشایی کند، لانگدان که بعد از پیدا کردن گوی گمشده در مقبره نیوتن فهمیده رمز عبور سیب است با وارد کردن رمز، رمزنگار را باز کرده و پنهانی پاپیروس را بیرون می آورد، سپس رمزنگار خالی را به هوا پرتاب می کند.

تیابینگ سعی می کند رمزنگار را بگیرد تا پیام داخل آن از بین نرود و تفنگ را به زمین می اندازد. در این هنگام فاچه ناگهان وارد اتاق می شود و تیابینگ را دستگیر می کند.

پاپیروس داخل رمزنگار سوفی و لانگدان را به اسکاتلند می کشاند، جایی که سوفی برادر و مادربزرگش را پیدا می کند و می فهمد خانواده اش در واقع از خاندان عیسی و مریم مجدلیه هستند. دیر صهیون برای محافظت از جان سوفی هویت او را پنهان کرده بود.

لانگدان پس از بازگشت به پاریس و رمزنگاری کامل پیام متوجه می شود جام مقدس در زیر هرم شیشه ای واژگون لوور مدفون شده است و او در مقابلش زانو می زند.

معرفی شخصیت های اصلی کتاب رمز داوینچی

  • رابرت لانگدان؛ قهرمان مرد داستان است که به عنوان استاد نماد شناسی در هاروارد فعالیت می کند، او  فردی صادق و قابل اعتماد است که تاکنون چندین کتاب نوشته است. لانگدان اگرچه درباره دین تحقیق می کند اما پیروی دین خاصی نیست و ترجیح می دهد در مسائل مذهبی ناظر بیرونی باشد. او مانند سوفی علاقه زیادی به معماها دارد.
  • سوفی نویو؛ قهرمان زن داستان و یک رمزنگار در اداره پلیس قضایی فرانسه است. او دختر جذاب حدودا سی ساله، مجرد، دلسوز و باهوش است که بعد از فوت خانواده اش در یک تصادف رانندگی نزد پدربزرگش زندگی کرده و از کودکی عاشق رمز و معما بوده است.
  • سیلاس؛ یک راهب کاتولیک و قاتل سونیر، پدربزرگ سوفی است. او مردی زال است که دوران کودکی بدی داشته و آشنایی اش با بیشاپ آرینگروسو باعث می شود دین را پیدا کرده و خود را وقف باورهای سختگیرانه کاتولیک اپوس دی کند. او وسواس خود تنبیهی و تجرد دارد و تمام هدفش کمک به اسقف و اپوس دی است.
  • تیابینگ؛ شوالیه، مورخ و مردی بسیار ثروتمند که به دلیل ابتلا به فلج اطفال دچار آسیب دیدگی پا شده و هیچ وقت ازدواج نکرده است. او علاقه زیادی به جام مقدس دارد و معتقد است حقیقت در این جام است تا جایی که برای دانستن حقیقت به یک قاتل تبدیل می شود و با نام مستعار معلم نقشه های شوم خود را عملی می کند.

جملات زیبای کتاب

  • انسان ها برای جلوگیری از آن چه می ترسند بیشتر تلاش می کنند تا رسیدن به آرزوهای خود.
  • همه عاشق دسیسه هستند.
  • تاریخ از نظر ماهیت، همیشه یک شرح یک طرفه بوده است.
  • این که به کسی در مورد معنای یک نماد توضیح دهید مانند این است که به او بگویید موسیقی باید چه حسی در او ایجاد کند.
  • آن چه واقعا مهم است این است که شما چه اعتقادی دارید.
  • زندگی پر از اسرار است، نمی توانید همه آن ها را یک دفعه یاد بگیرید.
  • وقتی برای سوالی پاسخ درستی نیست تنها یک پاسخ صادقانه برای آن وجود دارد، ناحیه خاکستری بین بله و خیر، یعنی سکوت!
  • بخشش بزرگ ترین هدیه خداوند است.
  • آیا می توانی اسرار را حفظ کنی؟ آیا می توانی چیزی را بدانی و هرگز آن را به کسی بازگو نکنی؟
  • فهمیدن حقیقت به عشق زندگی ام تبدیل شده است.

درباره نویسنده کتاب

دن براون نویسنده آمریکایی و خالق اثر یکی از پر فروش ترین رمان های کل تاریخ یعنی رمز داوینچی است. او در کتاب هایش دست روی مذهب گذاشته و برخی باورهای مسیحیت را به چالش کشانده است.

این نویسنده اولین کتاب خود را در سال 1998 با عنوان قلعه دیجیتال منتشر کرده است.

بسیاری از رمان های براون با حضور شخصیت رابرت لانگدان شکل گرفته که از جمله آن ها می توان به فرشتگان و شیاطین، نماد گمشده، دوزخ و پیدایش اشاره کرد.

این کتاب توسط حسین شهرابی و نوشین ریشهری به فارسی ترجمه شده است.

منبع: sparknotes

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا