خلاصه کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر

خلاصه و موضوع کتاب دنیای سوفی
خلاصه کتاب دنیای سوفی

خلاصه کتاب دنیای سوفی | نقد کتاب | جملات زیبا | درباره نویسنده

کتاب دنیای سوفی (Sophie’s World) اثر نویسنده نروژی یوستین گردر یکی از پر فروش ترین کتاب های فلسفی جهان می باشد که از زمان انتشار آن در سال 1991 تا سال 2011 به بیش از 59 زبان دنیا ترجه شده و بیش از 40 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

این کتاب با زبان ساده و قابل فهم و در قالب یک داستان توانسته به بیان مهم ترین و عمیق ترین مفاهیم فلسفی که ذهن فیلسوفان و دانشمندان مشهور تاریخ را درگیر کرده بپردازد و جزو معدود کتاب هایی است که در این زمینه موفق عمل کرده است.

در ادامه خلاصه ای از کتاب دنیای سوفی و جملات زیبای آن قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

خلاصه ای از کتاب دنیای سوفی

سوفی آموندسن دختری 14 ساله است که در نروژ زندگی می کند که بدون اطلاع مادرش و طی یک سری مکاتبات عجیب و غریب در مسیر یادگیری فلسفه قدم می گذارد و داستانش با دریافت دو نامه در صندوق پستی و یک کارت پستال برای هیلد مولر ناگ آغاز می شود.

او هر روز نامه ای دریافت می کند که چند سوال فلسفی در آن مطرح شده و در همان روز بسته ای به او می رسد که در آن نظرات یک فیلسوف در پاسخ به سوالات بیان شده است.

سوفی بعدا متوجه می شود فیلسوفی که به او آموزش می دهد آلبرتو ناکس نام دارد که بسته ها را از طریق سگ خود به نام هرمس برای سوفی می فرستد.

آلبرتو به سوفی نشان می دهد فلسفه در زندگی بسیار مهم است و اگر زندگی خود را زیر سوال نبریم و در این مورد تفکر عمیق نداشته باشیم گویی اصلا زندگی نکرده ایم.

او به سراغ تاریخ فلسفه غرب می رود و در مورد اسطوره های باستانی که مردم در گذشته از آن ها برای توجیه رخدادهای جهان استفاده می کردند صحبت می کند، سپس سری به تفکر فیلسوفان طبیعت که دغدغه تغییر داشتند می زند و دموکرتوس و نظریه اتم های غیر قابل تفکیک در طبیعت و مفهوم سرنوشت را به سوفی معرفی می کند.

همزمان با گذراندن دوره فلسفه زیر نظر آلبرتو، سوفی یک کارت پستال عجیب که مخاطب آن هیلد مولر ناگ است دریافت می کند، این نامه از طرف پدر هیلد ارسال شده و در آن تولد فرزندش را تبریک می گوید.

سوفی گیج می شود، به خصوص زمانی که یک روسری که نام هیلد روی آن حک شده پیدا می کند. او نمی داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است اما مطمئن است ماجرای هیلد و دوره فلسفه او با هم ارتباط دارند.

در ادامه آموزش های فلسفه با سقراط دانا و سخن معروفش یعنی “آن کس که بداند که نداند داناترین مردم است” آشنا می شود.

آلبرتو ویدئویی برای او می فرستد که در آن آتن کنونی نمایش داده شده اما سوفی را به نوعی به دنیای آتن باستان می برد و سوفی درباره افلاطون و ایده هایش، ارسطو که افلاطون را نقد کرده و اهمیت آموزه های آن ها در زندگی امروز می آموزد.

با ادامه دوره آموزش، موضوع هیلد پیچیده تر می شود، سوفی کارت پستال های بیشتری می یابد که برای هیلد ارسال شده اند و تاریخ برخی از آن ها 15 ژوئن است، درست روزی که سوفی 15 ساله خواهد شد اما مورد عجیب این است که تا این تاریخ بیش از یک ماه باقی مانده است. در بعضی از کارت ها به نام جونا – بهترین دوست سوفی – اشاره شده است.

اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد که درک آن ها دشوار است، در این بین رابطه سوفی و مادرش متشنج می شود، او سعی می کند مکاتباتش با آلبرتو را مخفی کند و در عین حال اندیشه های فلسفی اش را روی مادرش تمرین کند.

در این زمان آلبرتو درباره حضرت عیسی و ملاقات فرهنگ هندو اروپایی و سام با سوفی صحبت می کند و او را با سنت آگوستین، سنت آکویناس و مسیحیت گرایی فلسفه یونان در قرون وسطی آشنا می کند.

سوفی سرانجام آلبرتو را ملاقات می کند و آلبرتو به سوفی نشان می دهد اتفاقات عجیبی که در زندگی اش می افتد چگونه با فلسفه در ارتباط می باشد.

سوفی با تمرکز بشریت در رنسانس، افراط و تفریط باروک، دکارت و تردیدهای او و اسپینوزا که پدر هیلد روی آن اشراف زیادی دارد آشنا می شود و درباره تجربه گرایان می آموزد.

لاک به قوانین طبیعی اعتقاد داشت و این که هرچه ما می دانیم از تجربه حاصل شده است و هیوم نشان داد که اقدامات ما بر اساس احساسات هدایت می شود و از قانون گذاری بر اساس تجربه ها هشدار داده است، اما برکلی برای سوفی از همه مهم تر است زیرا معتقد است شاید تمام زندگی ما در ذهن خدا باشد و آلبرتو می گوید که زندگی آن ها در ذهن پدر هیلد است.

از این نقطه به بعد داستان از دیدگاه هیلد روایت می شود، او در 15 ژوئن روزی که 15 ساله می شود از پدرش یک کتاب با عنوان “دنیای سوفی” هدیه می گیرد و با خواندن آن شیفته اش می شود.

هیلد مطمئن است که سوفی واقعا وجود دارد و صرفا یک شخصیت داخل کتاب نمی باشد.

آلبرتو طرحی برای فرار از ذهن آلبرت ناگ – پدر هیلد – طراحی می کند و آن ها باید دوره فلسفه را زودتر تمام کنند. او درباره روشنگری و ارزش های انسانی آن، کانت و اتحاد اندیشه تجربی و خردگرایانه با سوفی صحبت می کند.

اتفاقات عجیب و غریب در زندگی سوفی ادامه دارد و آن ها می دانند باید راهی برای حل آن ها پیدا کنند، این اتفاق باید شب 15 ژوئن زمانی که پدر هیلد به خانه بر می گردد رخ دهد.

در همین حین هیلد برای بازگشت پدرش یک سورپرایز تدارک می بیند. سوفی و آلبرتو از دنیای مارکس، داروین، فروید و سارتر عبور می کنند اما راهی برای فرار از پدر هیلد پیدا نمی کنند زیرا پدر هیلد همه کارهایی که انجام می دهند را می داند.

در پایان دنیای سوفی – کتابی که هیلد در حال خواندن آن است – سوفی و آلبرتو در روز 15 ژوئن در جشنی که برای سوفی برگزار می شود ناپدید می شوند.

پدر هیلد به خانه می آید و آن ها درباره کتاب با هم صحبت می کنند و هیلد مطمئن است سوفی در دنیای واقعی وجود دارد.

سوفی و آلبرتو با تبدیل شدن به روح از دید پدر هیلد و دیگران خارج می شوند.

سوفی می خواهد در دنیای هیلد و پدرش دخالت کند و در پایان کتاب یاد می گیرد چگونه این کار را انجام دهد.

جملات زیبای کتاب

  • این سوال که آیا یک چیز درست است یا اشتباه، خوب است یا بد، باید همیشه با توجه به نیازهای افراد پاسخ داده شود.
  • هیلد عزیز! اگر مغز انسان به اندازه کافی برای ما ساده بود که بتوانیم آن را درک کنیم ما هنوز آن قدر احمق بودیم که آن را درک نکنیم.
  • شاید بتوانیم یک گل یا حشره را درک کنیم اما هرگز نمی توانیم خودمان را درک کنیم، حتی احتمال آن کمتر است که جهان را درک کنیم.
  • فلسفه مخالف افسانه ها است.
  • خانم ها و آقایان! ما در فضا شناور هستیم …
  • دولتی که زنان را آموزش نمی دهد مانند مردی است که تنها بازوی راست خود را تمرین می دهد.
  • یک اتم هیدروژن در یک سلول در انتهای بینی من زمانی بخشی از خرطوم فیل بوده است، یک اتم کربن در عضله قلب من زمانی در دم یک دایناسور بوده است.
  • بهترین اتفاقی که می تواند بیفتد داشتن مخالفان پر انرژی است.

نقد کتاب دنیای سوفی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد کتاب دنیای سوفی توصیف های دقیق و به جا است که تصویر درستی از فضا و مکان و سرگشتگی سوفی در طول کتاب به خواننده منتقل می کند.

نویسنده در اقدامی ستودنی توانسته عمیق ترین مفاهیم فلسفی تاریخ و دیدگاه فیلسوفان مشهور را در قالب جملاتی ساده و قابل درک بیان کند، به گونه ای که همه افراد می توانند با مطالعه آن به درک خوبی در این زمینه برسند به خصوص این که این مفاهیم لا به لای یک داستان قرار داده شده و مخاطب را تشویق می کند تا پایان کتاب با شخصیت ها همراه باشد.

نکته آخر و شاید یکی از برجسته ترین ویژگی های دنیای سوفی تم معما گونه داستان و طرح سوالات متعدد در خلال آن است، مواردی همچون تشابه اسمی نام پدر هیلد و استاد فلسفه، یافتن چیزهایی که هیلد گم می کند توسط سوفی، تشابه سوفی و هیلد و رویت تصویر یکدیگر در آینه، یکسان بودن روز تولد و غیره همگی در طول داستان ذهن مخاطب را به شدت درگیر می کند.

زیباتر این که نویسنده به تمام سوالاتی که در ذهن خواننده کتاب شکل می گیرد پاسخ می دهد و سوالی بدون جواب باقی نمی ماند.

درباره نویسنده کتاب

یوستین گردر معلم و نویسنده نروژی و خالق اثر دنیای سوفی است که تاکنون کتاب های متعددی همچون قصر قورباغه ها، راز تولد، دختر پرتقال و شاه مات را منتشر کرده است.

اغلب آثار گردر برای مخاطبان نوجوان و جوان نگارش شده و با توجه به رشته تخصصی اش معمولا مضمون این کتاب ها حول و حوش فلسفه و الهیات می گردد.

منبع: sparknotes

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا