خلاصه کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

خلاصه کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم
خلاصه کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

معرفی کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم | خلاصه کتاب | جملات زیبا | درباره نویسنده

کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم (what i wish i knew when i was 20) از کتاب های پر فروش در زمینه خود باوری است که توسط خانم تینا سیلینگ به رشته تحریر در آمده است.

خانم سیلینگ در این کتاب سعی کرده فهرستی از باورها و کارهایی که آرزو داشت زمانی که بیست ساله بود می دانست و انجام می داد تهیه کرده که شامل توصیه های عملی در مورد چگونگی افزایش خلاقیت، شانس، موفقیت و به طور کلی نکات برجسته برای زندگی بهتر می باشد.

در ادامه خلاصه ای از این کتاب و جملات انگیزشی آن را قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

درباره کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم نه فقط برای جوانان بیست ساله بلکه برای همه افراد در هر سنی که باشند مفید است.

تینا سیلینگ که در حال حاضر مدیر برنامه سرمایه گذاری تکنولوژی استنفورد می باشد در آستانه ورود پسرش به کالج، لیستی از مواردی که دوست داشت هنگام رفتن به کالج می دانست تهیه کرد تا پسرش از آن ها برای موفقیت هر چه بیشتر در زندگی اش بهره ببرد.

این کتاب روایتی سرگرم کننده و سریع از آموزه هایی است که نویسنده کتاب در طول زندگی خود آموخته و از تعاملاتش با دانش آموزان در طول سال ها آموزش به دست آورده است.

خلاصه ای از کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

این کتاب شامل ده فصل می باشد، برخی از مهم ترین نکاتی که در آن مطرح شده عبارتند از:

1. هر مشکل یک فرصت است

خانم سیلینگ معتقد است بر خلاف آن چه بسیاری از مردم تصور می کنند هر مشکل در واقع می تواند با خود فرصت هایی برای رشد و پیشرفت ما به ارمغان بیاورد.

بررسی یک مثال می تواند به درک بهتر مسئله کمک کند: به 14 گروه دانشجویی پروژه ای در زمینه پول در آوردن و سودآوری داده می شود، به این صورت که یک 5 دلاری در اختیار هر گروه داده شده و آن ها موظف هستند به هر شیوه ای که می توانند در عرض 2 ساعت آن را افزایش دهند.

رایج ترین پیشنهادها برای این منظور شستشوی ماشین ها یا فروش لیموناد می باشد اما تیم برنده گروهی است که به شیوه کاملا متفاوت از بقیه به مسائل نگریسته و عمل می کند، به طوری که در این مدت کوتاه می تواند 5 دلار خود را به 650 دلار افزایش دهد.

این گروه برای یک موسسه که متقاضی جذب دانشجو برای کلاس هایش است یک تبلیغ تجاری سه دقیقه ای می سازد و در حین  ارائه تکالیف کلاسی آن را در کلاس پخش می کند. به طور کلی گروه هایی که در این آزمایش عملکرد خوبی دارند آن هایی هستند که روی شناسایی مشکلات تمرکز کرده و در ارائه راه حل بسیار خلاق عمل می کنند.

فراموش نکنید میزان و تعداد مشکلاتی که از سر می گذرانیم با میزان فرصت هایی که می توانیم از آن ها استفاده کنیم ارتباط مستقیم دارند و ما یاد بگیریم از مشکلات، به عنوان فرصت هایی در زندگی روزمره خود بهره ببریم.

2. هر چه بیشتر کار کنید شانس بیشتری دارید

ما می توانیم هر روز خودمان را به چالش بکشانیم تا دنیا را از دریچه های متفاوت و مشکلات را از زوایای مختلف ببینیم. هر چه مشکلات بیشتری در زندگی خود برطرف می کنیم در مقابله با سایر مشکلات اعتماد به نفس و توانایی بیشتری پیدا می کنیم که به نوبه خود به ما امکان می دهد در تبدیل آن ها به فرصت بهتر عمل کنیم.

برای مثال معدنچی های طلا اگر به قصد پیدا کردن طلا، حفاری نکنند هرگز طلا استخراج نخواهند کرد و خوب می دانند که تنها با یک روز کار و حفاری طلا به دست نمی آید.

به گفته ری کراک “شانس حاصل عرق کردن است، هر چه بیشتر عرق کنید خوش شانس تر می شوید.”

بنابراین باید سخت کار کنید و اقدامات وسیعی انجام دهید تا به سطوح بالاتر رفته و فرصت های موجود در پیرامون خود را بهتر ببینید.

3. وضعیت موجود را به چالش بکشانید

بسیاری از ما تمایل داریم در زندگی خطوطی درباره آن چه فکر می کنیم می توانیم انجام دهیم ترسیم کنیم، این خطوط معمولا با آن چه در جامعه و فرهنگ مان هم خوانی دارد.

ما اغلب خودمان را با شغل، حقوق ، محل زندگی و اتومبیلی که سوار می شویم تعریف می کنیم اما این تعاریف باعث می شود باورهای محدود کننده ای درباره این که چه کسی هستیم و چه توانایی هایی در انجام کارها داریم ایجاد شود.

بد نیست گاهی به این فکر کنید که اگر کاری غیر منتظره و متفاوت از روتین های جامعه انجام دهید چه می شود؟ اگر قوانین ذهنی تان را کنار بگذارید چه اتفاقی می افتد؟

جالب است بدانید یکی از دلایلی که گوگل در برخی صنایع، پیشرو است در واقع توانایی کارکنان آن در حل مشکلات بزرگ با رویکردهای غیر معمول و غیر رایج بوده است.

دانستن این که واقعیت که می توانید قوانین را زیر سوال ببرید قدرت بخش است و به شما یادآوری می کند که مسیر سنتی و کلاسیک تنها یکی از گزینه های فراوان موجود می باشد. همیشه می توانید راه دیگران را دنبال کنید اما اگر می خواهید هنجارها را شناسایی کرده و به چالش بکشانید گزینه های زیادی مقابل شما قرار دارد.

تنها قانون واقعی این است که شما فقط و فقط با تخیل خودتان محدود می شوید.

4. منتظر نمانید دیگران اجازه انجام کاری به شما بدهند

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم مردم را به دو گروه تقسیم می کند:

گروه اول آن هایی هستند که منتظر می مانند تا دیگران اجازه انجام کارها را به آن ها بدهند در حالی که گروه دوم افرادی هستند که خودشان به خود اجازه انجام کارها را می دهند.

همیشه فرصت های طلایی و جایگاه هایی وجود دارند که در انتظار پر شدن و انتخاب شدن از جانب شما می باشند. گاهی اوقات لازم است به نقطه ای فراتر از جایی که در آن ایستاده اید نگاه کنید زیرا فرصت ها منتظر افراد شجاع و پیشرو هستند تا آن ها را شکار کنند.

به جای این که منتظر بمانید تا از شما خواسته شود یا به شما اجازه داده شود، بهتر است ابتکار عمل را در دست بگیرید و از فرصت ها استفاده کنید. این کار شجاعت و سخت کوشی می خواهد و این همان چیزی است که افراد موفق را از دیگران جدا می کند.

5. شکست برای یادگیری ضروری است

شکست ها در زندگی نشانه این هستند که با چالش هایی دست و پنجه نرم کرده و به تبع آن رشد داشته اید. اغلب افراد موفق معتقدند اگر گاهی شکست نخورید احتمالا به اندازه کافی ریسک نکرده اید.

اگر به اصول نگاهی بیندازیم متوجه می شویم همه آموخته ها از شکست و عدم موفقیت حاصل می شوند. مثلا یک کودک راه رفتن را در خلال زمین خوردن و دوباره بلند شدن یاد می گیرد. او ابتدا چهار دست و پا می رود و سپس بارها به زمین می خورد تا سرانجام موفق به راه رفتن می شود.

ما هرگز انتظار نداریم کودک در تلاش اول خود بتواند درست راه برود و همچنین نباید انتظار داشته باشیم افراد بزرگسال در اولین وظیفه پیچیده ای که بر عهده گرفته اند موفق شوند.

دفعه بعد اگر ریسک کردید و شکست خوردید مطمئن باشید که شکست نخورده اید. به خاطر داشته باشید که شکست بخشی از یادگیری است، اگر شکست نخورده اید پس به اندازه کافی ریسک نکرده اید.

نکات و توصیه های مفید و موثر کتاب

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا در ادامه به صورت خلاصه وار به تعدادی از مهم ترین توصیه هایی که در لا به لای کتاب گنجانده شده اشاره خواهیم کرد:

  • مشکلات فرصت هستند، هر چقدر مشکلات بیشتری حل کنیم به نتایج بهتری دست پیدا می کنیم. در واقع بین تعداد مشکلات زندگی و فرصت ها رابطه مستقیم وجود دارد.
  • یک سوئیچ کوچک بین انجام کاری و هیچ کاری نکردن وجود دارد. سیلینگ از شما می خواهد از برچسب های اقدام استفاده کرده و هر بار که شروع به انجام کاری می کنید یکی از آن ها را روی بازوی خود بچسبانید. در این صورت بودن یا نبودن برچسب روی بازو می تواند تفاوت بین عملگرا بودن یا نبودن شما را نشان دهد.
  • اهداف بزرگ اغلب راحت تر از اهداف متوسط هستند زیرا راه های بیشتری برای پیروزی در آن ها وجود دارد و منابع بیشتری به آن ها تخصیص داده می شود.
  • فرصت ها به شما پیشکش نمی شوند بلکه باید خودتان آن ها را پیدا کنید.
  • مشخص شده ذهن های در حال رشد در وضعیت های درون و برون سازمانی موفق تر عمل می کنند. سعی کنید همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید باشید.
  • مشکلات همه جا وجود دارند و پیدا کردن آن ها ساده است.
  • میزان موفقیت های شما با میزان شکست هایی که تجربه می کنید ارتباط مستقیم دارد.
  • پنج نوع ریسک وجود دارد: جسمی، اجتماعی، عاطفی، مالی و ذهنی.
  • اشتیاق برای موفقیت در هر کاری کافی نیست بلکه به استعداد نیز نیاز دارید و باید بدانید که جهان برای این استعداد چه ارزشی قائل است.
  • هدف نهایی: هیچ مرزی بین کار و تفریح شما نباشد.
  • شما باید هوشیار باشید و ذهنی باز و خوش بین داشته باشید. هر چه در این موارد بیشتر تلاش کنید شانس بیشتری خواهید داشت.
  • همیشه طوری رفتار کنید که گویی در یک کشور خارجی هستید، از محیط پیرامون خود کاملا آگاه شوید، هر کجا می روید افراد جدید را ملاقات کنید، به همه افراد و همه چیز علاقه مند باشید.
  • پروژه های دانشگاهی یا کاری خود را به فرصتی بزرگ تر تبدیل کنید.
  • هنگام تصمیم گیری های دشوار از خودتان بپرسید بعدا چگونه این داستان را تعریف خواهم کرد؟
  • هنگام مذاکره هر دو طرف معمولا اهداف موازی دارند. همیشه بحث رقابت نیست، سعی کنید با هدف برد برد پیش بروید.
  • فرصت عالی بودن را از دست ندهید.
  • زندگی مثل امتحان کردن لباس نیست. فرصت دیگری وجود ندارد. همیشه فراتر از آن چه از شما انتظار می رود پیش بروید.
  • وضعیت عاطفی، نگرش شما به مسائل اطراف را تعیین می کند. مراقب آن باشید.
  • خود را با شرایط فعلی خود تعریف نکنید.
  • خلاقیت قابل یادگیری است.

جملات طلایی کتاب

  • نگرش احتمالا بزرگ ترین عامل تعیین کننده آن چه می توانیم به دست آوریم است.
  • رمز موفقیت جا خالی دادن در مقابل گلوله ها نیست بلکه توانایی بهبود پیدا کردن سریع است.
  • هر چه مشکل بزرگ تر باشد فرصت بزرگ تر خواهد بود. هیچ کس برای این که هیچ مشکلی را حل نکرده اید به شما پول نمی دهد.
  • اگر در زمینه ای استعداد دارید و بازار بزرگی برای مهارت های شما وجود دارد یعنی منطقه وسیعی برای پیدا کردن شغل برای شما فراهم است.
  • عدم اطمینان جوهره زندگی است و به فرصت ها سوخت رسانی می کند.
  • رمز موفقیت، توانایی درس گرفتن از هر تجربه و ادامه کار با دانش جدید است.
  • اگر بنزین را روی چوب بریزید تنها چیزی که به دست می آورید چوب خیس است اما اگر بنزین روی یک شعله کوچک بریزید جهنم به پا می کنید.

درباره نویسنده کتاب

تینا سیلینگ مربی، کارآفرین و نویسنده آمریکایی است که به عنوان عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه استنفورد در زمینه کارآیی و نوآوری فعالیت می کند و تاکنون چند کتاب در این زمینه منتشر کرده است.

خانم سیلینگ مدرک دکترا در رشته علوم اعصاب را از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد دریافت کرده و سابقه فعالیت به عنوان مشاور مدیریت در کمپانی های بزرگ دنیا را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

منابع: startupbrosmedium

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا