تجربه آشپزی با ظروف و قابلمه‌های سنگی: کیفیت و مقاومت در عین زیبایی

آشپزی با ظروف و قابلمه‌های سنگی می‌تواند یک تجربه لذت‌بخش برای شما باشد. این ظروف به شما امکان می‌دهند تا غذاهای خوشمزه و سالم تهیه کنید. به عبارت دیگر، کیفیت و مقاومت در عین زیبایی به وضوح در ظروف سنگی به چشم می‌خورند. اگر به سلامتی خود و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید، باید به ظروفی که در آن غذای خود را طبخ می‌کنید نیز دقت کنید. زیرا در فرایند طبخ، ظروف می‌توانند عناصر و موادی را به درون غذا وارد کنند و اگر ظروف از مواد ناسالم تهیه شده‌ باشند، مواد مضر در غذای شما نفوذ خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید با ظروفی آشنا شوید که کیفیت، مقاومت و زیبایی را به شما ارائه دهند، با ما همراه باشید.

قابلمه سنگی حکاکی

جنس ظروف سنگی

ظروف و قابلمه‌‌های سنگی از سنگ سرپانتین ساخته می‌شوند. این سنگ بیشتر در استان خراسان یافت می‌شود و می‌توان گفت که شهر مشهد، تنها تولید‌کننده ظروف سنگی در ایران است. کارشناسان بهداشت و متخصصان تغذیه، سلامت این ظروف را تایید کرده‌اند. استفاده از ظروفی که از سنگ ساخته شده‌اند، در جهان سابقه طولانی دارند.

چه غذاهایی را می‌توان در ظروف سنگی طبخ کرد؟

در ظروف سنگی، می‌توان انواع غذاهایی که به صورت مایع و آب‌دار هستند را تهیه کرد. غذاهای سنتی ایرانی مانند حلیم، سوپ، اشکنه، خورش، آش و آبگوشت در این ظروف عطر و طعم بی‌نظیری را پیدا خواهند کرد. در قابلمه سنگی، می‌توان برنج را به صورت کته طبخ کرد.

مقاومت بالا در برابر حرارت

از مهم‌ترین ویژگی‌های قابلمه سنگی می‌توان به مقاومت بالای این ظروف در برابر حرارت اشاره کرد. این ظروف را می‌توان روی آتش، ذغال، اجاق گاز و داخل فر قرار داد.

زیبایی آشپزخانه خود را با ظروف سنگی نقاشی شده تکمیل کنید!

اگر به زیبایی ظروف خود اهمیت می‌دهید، بازهم قابلمه سنگی می‌تواند نیاز شما را به خوبی پاسخ دهد. از قابلمه‌ سنگی می‌توانید به عنوان دکور در آشپزخانه استفاده کنید. اگر به دنبال قابلمه‌های سنگی نقاشی شده هستید، می‌توانید آن‌ها را از سایت ایران کاتلری تهیه کنید. قابلمه‌های سنگی نقاشی شده که در ایران کاتلری به فروش می‌رسند، با رنگ ثابت نقاشی شده‌اند، قابل شستشو و نسوز هستند. ظروف سنگی طرح‌دار، توسط طراحان ایران کاتلری طراحی شده‌اند و نمونه‌اش را نمی‌توانید در بقیه فروشگاه‌ها پیدا کنید!

قابلمه سنگی نقاشی شده

چرا بهتر است از ظروف سنگی استفاده کنیم؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، ظروف سنگی با کیفیت هستند، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و می‌توانند دکوراسیون آشپرخانه شما را تکمیل کنند. این ظروف از سنگ سرپانتین با فرمول شیمیایی (Mg, Fe) 3Si2O5(OH)4 تولید شده‌اند که با توجه به وجود مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم، غذای شما را غنی‌تر می‌سازند.

انواع ظروف سنگی

انواع مختلفی از ظروف سنگی در بازار وجود دارند. لیوان و ماگ سنگی، قابلمه، قندان، کاسه، هاون و … از انواع مختلف ظروف سنگی هستند. این ظروف کاملاً بهداشتی هستند و می‌توانند با اضافه کردن مواد و املاح معدنی، غذاهای سالم‌تری را به شما ارائه دهند.

مزایای استفاده از ظروف سنگی

استفاده از ظروف سنگی مزایای فراوانی را به همراه دارند که در ادامه، برخی از مزایا و خواص ظروف سنگی را بیان می‌کنیم:

تنظیم عملکرد قلب: این ظروف می‌توانند تنظیم ضربان را به لطف وجود املاح معدنی تنظیم کنند.

بهبود بیماری‌های ریوی و آسم: یون Fe که از ظروف سنگی آزاد می‌شود، باعث بهبود عملکرد هموگلوبین‌ها و در نتیجه بهبود بیماری‌های ریوی و آسم می‌شود.

تنظیم ترشح هورمون خواب در بدن (ملاتونین): این ظروف می‌توانند با انتقال مواد معدنی مفید به غذا، ریتم خواب شبانه‌ را بهبود ببخشند.

تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن نظیر منیزیم و آهن: جنس ظروف و قابلمه سنگی باعث می‌شود تا مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین شود.

بهبود عملکرد کبد و کلیه: ظروف سنگی مواد مضری را همانند ظروف تفلون به غذا انتقال نمی‌دهند و عملکرد کبد و کلیه را بهبود می‌بخشند.

پیشگیری از تشکیل سنگ در کلیه و صفرا: ظروف با پوشش‌های مصنوعی، با انتقال مواد مضر منجر به تشکیل سنگ در کلیه و صفرا می‌شوند، اما ظروف سنگی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش: پس از چندین ماه استفاده از ظروف سنگی، سوءهاضمه و بیماری‌های گوارشی شما با استفاده از غذاهای سالم درمان خواهند شد.

افزایش گلبول‌های قرمز و هموگلوبین در بدن: آهن موجود در این قابلمه‌ها موجب می‌شوند که دچار کم خونی نشوید و برای بیماران مبتلا به تالاسمی نیز مفید هستند.

از دیگر مزایای ظروف سنگی می‌توان به:

  • کاهش کلسترول و چربی در خون

  • جلوگیری از انسداد عروق کرونر

  • پیشگیری از آنفارکتوس قلبی

  • تنظیم فشار خون

  • کاهش علائم اضطراب، افسردگی، خستگی و گرفتگی عضلات

اگر به صورت مداوم از ظروف سنگی استفاده کنید، مواد معدنی و املاح مفید وارد غذاهای شما می‌شوند و برای سلامتی شما مفید هستند. این ظروف، عطر و طعم بسیار مناسبی به غذا می‌بخشند. همچنین، هیچ پوشش ناسالمی در ظروف سنگی به کار نرفته است.

نحوه تشخیص ظروف سنگی اصل

با توجه به این که ظروف سنگی از سرپانتین با فرمول شیمیایی (Mg, Fe) 3Si2O5(OH)4 ساخته شده‌اند، بهترین روش برای تشخیص ظروف سنگی اصل، استفاده از آهن‌ربا است. زمانی که آهن‌ربا را به ظروف سنگی نزدیک کنید، آهن‌ربا به سمت ظروف جذب خواهد شد. همچنین، با توجه به وجود آهن در این ظروف، می‌توانید لکه‌های قرمز رنگ را در سطوح ظرف ببینید.

تاریخچه پیدایش قابلمه سنگی

در دوران باستان، ظروفی از سنگ‌های نرم ساخته می‌شدند که برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حدود 2800 سال قبل از میلاد در نواحی سیستان، ظروف سنگی ساخته می‌شدند و تاجران، این ظروف به کشورهای مختلف آن زمان نظیر دره سند، سوریه و سومر صادر می‌کردند.

دیگ‌های سنگی در کشورهای سوئیس، اتریش و باوایا ساخته‌ می‌شوند و در سراسر جهان نیز طرفداران خاص خود را دارند. سنگی که برای ساخت دیگ سنگی استفاده می‌شده، ترکیبی از تالک و کلرور بوده که به نام سنگ دیگ نیز شناخته می‌شود. اما همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، سنگی که هم‌اکنون در تولید ظروف سنگی به کار می‌رود، سرپانتین نام دارد که معدن آن در شهر مشهد قرار دارد.

نحوه استفاده از دیگ سنگی برای طبخ غذا

برای طبخ غذا نیاز دارید دستورالعمل خاصی را دنبال کنید تا تجربه‌ای بی‌نهایت لذت‌بخش از آشپزی با ظروف سنگی داشته باشید. قبل از اولین استفاده، تمام سطوح داخلی ظرف سنگی را با دنبه و زردچوبه چرب کنید و تا 24 ساعت در هوای آزاد و نور خورشید قرار بدید تا آب‌بندی شود.

لازم به ذکر است که غذاهای سرخ‌کردنی را نباید در این ظروف طبخ کنید. شما می‌توانید غذاهای آب‌دار را در این ظروف تهیه کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید. بهتر است غذاهای مورد علاقه خود را با شعله کم طبخ کنید تا مواد مغذی غذاها حفظ شوند.

دستور پخت آبگوشت برای یک نفر در دیزی سنگی

در این بخش، قصد داریم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی که می‌توانید در ظرف سنگی تهیه کنید را به شما ارائه می‌دهیم.

آبگوشت، یکی از شاهانه‌ترین غذاهای ایرانی است که از گذشته تا کنون، به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی شناخته می‌شود.

قابلمه سنگی

حبوبات را از شب قبل خیس کنید. سپس گوشت گوسفندی با استخوان و دنبه گوسفندی را به همراه پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات را درون دیزی سنگی بریزید. سپس، آب به میزان لازم به غذا اضافه کنید و بر روی شعله ملایم قرار دهید تا محتویات به طور کامل بپزند. در انتها، سیب‌زمینی را اضافه کنید. بعد از یک ساعت، می‌توانید طعم لذیذ آبگوشت را با استفاده از دیزی سنگی تجربه کنید.

قیمت قابلمه سنگی

قیمت قابلمه سنگی به عوامل مختلفی نظیر ابعاد، گنجایش، طرح نقاشی، طرح قلم‌زنی، وزن و غیره بستگی دارید. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین ظروف سنگی را از فروشگاه ایران کاتلری با قیمت مناسب تهیه کنید.

بهترین ظروف سنگی را از کجا تهیه کنیم؟

بهترین ظروف سنگی را می‌توانید در شهر مشهد پیدا کنید. زیرا ساخت قابلمه و دیگ سنگی در حال حاضر فقط به مشهد اختصاص دارد. اما اگر در سایر شهرها زندگی می‌کنید، نگران نباشید. شما می‌توانید بهترین ظروف سنگی ساده، قلم‌زنی شده و نقاشی شده را از فروشگاه اینترنتی ایران کاتلری خریداری نمایید. این فروشگاه به صورت قانونی فعالیت می‌کند و دارای نماد اعتماد الکترونیک است. ائمه استفاده از ظروف سنگی برای طبخ غذا را توصیه کرده‌اند. پس اگر به سلامتی خود اهمیت‌ می‌دهید، خرید ظروف سنگی را فراموش نکنید!

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا