بهترین میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان فراوان

انواع میوه و سبزیجات دارای بیشترین مقدار آنتی اکسیدان
انواع میوه و سبزیجات دارای بیشترین مقدار آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان یکی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج در رژیم های غذایی و برنامه های پزشکی می باشد که طیف وسیعی از ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن را شامل می شود.

با توجه به فواید شناخته شده و نقش مهم آنتی اکسیدان ها برای سلامتی، همه ما در رژیم غذایی خود به دنبال مصرف خوراکی هایی هستیم که حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدانی باشند اما آیا می دانستید میوه ها و سبزیجات بالاترین سطح آنتی اکسیدان در میان تمام خوراکی های قابل مصرف روی کره زمین را دارا می باشند؟

اگر به دنبال بهترین منابع آنتی اکسیدانی در میان میوه ها و سبزیجات هستید پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله با کوکا همراه شوید.

بهترین میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان

1. بلوبری

بلوبری توت کوچک اما فوق العاده پرخاصیتی است که از نظر سطح آنتی اکسیدانی یکی از غنی ترین مواد غذایی روی کره زمین محسوب می شود.

تنها 1 فنجان بلوبری وحشی حاوی 13,427 آنتی اکسیدان تام (ویتامین A و C، فلاونوئیدهایی همچون کورستین و آنتوسیانیدین ها) می باشد که 10 برابر بیشتر از مقداری است که دپارتمان کشاورزی ایالات متحده به عنوان ظرفیت مناسب آنتی اکسیدانی (در 1 فنجان ماده غذایی) اعلام کرده است.

بلوبری خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده، با بیماری های مرتبط با کلسترول بالا و افزایش سن مقابله می کند و برای سلامت قلب و مغز مفید می باشد.

2. توت فرنگی

توت فرنگی یکی دیگر از توت های پرخاصیت و سرشار از آنتی اکسیدان است که با سلول های سرطانی و کلسترول بد خون مقابله می کند.

توت فرنگی منبع غنی ویتامین C محسوب می شود که از سلول های بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و آنتوسیانین های موجود در آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3. آلو

آلو سیاه بیشترین محتوای آنتی اکسیدان در میان انواع آلو را دارا است، این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین C و فنل ها می باشد که از تورم و التهاب بافتی جلوگیری کرده و از بدن در برابر آسیب DNA و زوال سلولی محافظت می کنند.

4. پرتقال

همه ما می دانیم این میوه ترش و شیرین دوست داشتنی سرشار از ویتامین C است، یکی از معروف ترین آنتی اکسیدان های محلول در آب که با رادیکال های آزاد مقابله کرده، از آسیب سلولی جلوگیری می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت و خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت گوش را کاهش می دهد.

5. انگور قرمز

اگر به دنبال بهترین منابع آنتی اکسیدانی هستید سراغ میوه های قرمز رنگ از جمله انگور قرمز بروید!

پوست انگور قرمز منبع غنی آنتی اکسیدانی به نام رزوراترول است که به دلیل خاصیت ضد سرطانی اش شناخته شده و مانع تولید و پخش سلول های سرطانی می شود.

6. گیلاس

گیلاس بهترین منبع آنتی اکسیدان ملاتونین است که از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و به بهبود آفتاب سوختگی کمک می کند.

گیلاس همچنین سرشار از ویتامین C است که برای ساخت کلاژن طبیعی پوست ضروری بوده و از چین و چروک پوست پیشگیری می کند.

7. انبه

انبه منبع عالی ویتامین A و فلاونوئیدهایی همچون بتاکاروتن، آلفا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به حفظ سلامت بینایی و درخشندگی پوست کمک می کنند.

8. کلم کالی

کلم کالی حاوی 45 فلاونوئید مختلف با ظرفیت های آنتی اکسیدانی متفاوت می باشد و کورستین و کومپفرل از آنتی اکسیدان های ضد سرطان موجود در این سبزی پرخاصیت می باشند.

کلم کالی همچنین دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن و مقادیر کمتری لوتئین و زاکسنتین می باشد.

9. اسفناج

اسفناج از غنی ترین منابع آنتی اکسیدانی است و 1 فنجان از آن حاوی بیش از 3600 واحد بتاکاروتن می باشد که به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های ضد سرطان، ضد پیری و محفاظت کننده قلب شناخته شده است.

اسفناج حاوی لوتئین نیز می باشد که از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید محفاظت می کند.

10. کلم بروکلی

در میان تمام سبزیجات چلیپایی کلم بروکلی بهترین منبع ویتامین C محسوب می شود به علاوه حاوی فلاونوئیدها است که برای مصرف موثر ویتامین C در بدن ضروری می باشد.

کلم بروکلی دارای کاروتنوئیدهای لوتئین، زاکسنتین و بتاکاروتن نیز می باشد اما برجسته ترین آنتی اکسیدان موجود در این سبزی ایندول-۳-کاربینول است که یک ترکیب ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی قوی بوده و نه تنها مانع رشد سلول های سرطان سینه، دهانه رحم و پروستات می شود بلکه به بهبود عملکرد کبد نیز کمک می کند.

11. چغندر

وقتی حرف از ظرفیت آنتی اکسیدانی می شود چغندر فقط یک چغندر ساده نیست! بلکه جزو سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان به ویژه بتالین محسوب می شود که دارای خاصیت ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد قارچی بوده و به سم زدایی بدن کمک می کند.

12. فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای متوسط کالری بسیار ناچیز (تنها 32 کالری) داشته و سرشار از ویتامین C می باشد به طوری که 150 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله آترواسکلروز را کاهش می دهد.

13. پیاز

پیاز خام سرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطان است اگرچه پخت و پز در حرارت بالا بخش قابل توجهی از فیتوشیمیایی های موجود در آن – که خطر ابتلا به سرطان ریه و پروستات را کاهش می دهند – می کاهد.

14. ذرت

مطالعه انجام شده توسط مجله مواد غذایی و شیمیایی کشاورزی نشان داده پختن طولانی مدت ذرت باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان هایی همچون لوتئین در این ماده غذایی شده و خطر نابینایی در افراد مسن را کاهش می دهد.

15. بادمجان

انواع مختلف بادمجان سرشار از اسید کلروژنیک تلخ هستند که مانع تشکیل پلاک های خطرناک در دیواره عروق خونی شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

بادمجان همچنین به کاهش کلسترول خون و آرامش عروق خونی کمک کرده و از بروز فشار خون بالا پیشگیری می کند.

منابع: readersdigestgreenblender

محصول تو با انیمیشن معرفی کن