طرز پخت گندم سیاه و نحوه تهیه یک غذای خوشمزه خانگی با آن

نحوه پختن گندم سیاه
نحوه پختن گندم سیاه

گندم سیاه یکی از دانه های گیاهی خوراکی بسیار پر خاصیت است که گلوتن ندارد و به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین منابع سرشار پروتئین برای گیاهخواران شناخته می شود.

ما در این مقاله از سایت کوکا نحوه پختن گندم سیاه و آموزش درست کردن غذا با گندم سیاه را برای شما ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید!

مواد لازم برای پختن گندم سیاه

  • گندم سیاه – 1 فنجان
  • آب – 2 فنجان

دستور پخت گندم سیاه

گندم سیاه را پاک کنید تا سنگ نداشته باشد و سپس آن ها را خوب با آب سرد بشویید تا تمیز شوند.

یک قابلمه را بر روی اجاق گاز بگذارید و دو لیوان آب درون آن بریزید، بگذارید تا آب به جوش آید و حالا یک فنجان گندم سیاه را به آن اضافه کنید.

اجازه دهید تا 20 دقیقه بجوشد تا آب آن تبخیر شده و گندم سیاه پخته شود. مقداری از آن را امتحان کنید اگر هنوز کامل پخته نشده باز هم مقداری آب اضافه کنید و بگذارید تا پخته و نرم شود. گندم سیاه پخته شده آماده است می توانید از آن برای تهیه انواع غذا، سالاد، سوپ و انواع خوراک سبزیجات استفاده کنید.

طرز تهیه خوراک سبزیجات و گندم سیاه

طرز تهیه خوراک سبزیجات و گندم سیاه
طرز تهیه خوراک سبزیجات و گندم سیاه

مواد لازم برای تهیه خوراک گندم سیاه

  • گندم سیاه – 1/5 فنجان
  • آب – 3 فنجان
  • کلم کیل یا کلم پیچ سفید – 1 عدد
  • سیر – 4 حبه
  • فلفل دلمه ای رنگی – 4 عدد
  • آرتیشو یا کنگر فرنگی – 2 فنجان
  • روغن کنجد – 4 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل – به مقدار لازم
  • جعفری تازه – 1/2 فنجان
  • ریحان تازه – 1/2 فنجان

طرز تهیه خوراک گندم سیاه

  1. گندم سیاه را تمیز بشویید و در یک قابلمه با 3 فنجان آب و مقداری نمک بگذارید بپزد تا نرم و له شود
  2. کلم کیل یا کلم پیچ و آرتیشو را ریز خرد کنید
  3. فلفل دلمه ای های رنگی (فلفل دلمه ای سبز، قرمز، زرد و نارنجی) را خرد کرده و کنار بگذارید
  4. سیر را ریز خرد کنید
  5. ریحان و جعفری را ریز خرد کنید
  6. در یک تابه ی بزرگ دو قاشق غذا خوری روغن کنجد بریزید و سیر ها را در آن کمی تفت دهید، حالا کلم و نمک را به سیر ها اضافه کنید و بگذارید خوب سرخ شده تا کمی نرم شوند، این مواد را در ظرفی بریزید و کنار بگذارید
  7. در همان تابه یک قاشق غذا خوری روغن کنجد بریزید و فلفل دلمه ای های رنگی را سرخ کنید و کنار بگذارید
  8. دوباره در تابه یک قاشق غذا خوری روغن بریزید و در آن گندم سیاه را کمی تفت دهید
  9. حالا در یک کاسه بزرگ گندم سیاه را با سبزیجات سرخ شده ترکیب کنید و آرتیشو، جعفری و ریحان خرد شده را به همراه فلفل به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند
  10. خوراک سبزیجات با گندم سیاه آماده است، در ظرفی بریزید و سرو کنید

روش نگهداری گندم سیاه

گندم سیاه پخته شده را در ظرف دربسته به مدت 4 روز می توان در یخچال نگهداری کرد.

ارزش غذایی خوراک گندم سیاه (1 فنجان)

  • کالری : 258
  • چربی : 11.9 گرم
  • کربوهیدرات : 35.1 گرم
  • پروتئین : 6.8 گرم
  • قند : 3.6 گرم

منابع : ifoodreal