طرز تهیه چای سبز برای لاغری و طریقه مصرف آن

طرز تهیه چای سبز برای لاغری
طرز تهیه چای سبز برای لاغری

چای سبز از نوشیدنی های سالم، پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوان می باشد که اثر معجزه آسای آن برای سلامتی غیر قابل انکار است.

چای سبز خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش داده، به بهبود سلامت مغز و حافظه کمک می کند، از بدن در برابر بیماری های مختلف از جمله آلزایمر، پارکینسون، مشکلات قلبی و دیابت نوع 2 محافظت کرده و برای سلامت دندان ها مفید است.

و تمامی این موارد تنها بخش کوچکی از لیست بلند بالای خواص چای سبز محسوب می شود.

چای سبز به عنوان یکی از نوشیدنی های چربی سوز و کاهنده وزن نیز به شهرت رسیده و در بسیاری از منابع به فواید آن برای افزایش کالری سوزی، چربی سوزی، بهبود متابولیسم بدن و آب کردن چربی های شکمی اشاره شده است.

در ادامه با کوکا همراه شوید با روش های درست کردن چای سبز برای لاغری و چربی سوزی و همچنین بهترین زمان نوشیدن آن بیشتر آشنا شوید؛

اگر می خواهید در مورد خواص چای سبز برای لاغری بیشتر بدانید مقاله چگونه چای سبز باعث لاغری می شود را از دست ندهید!

برای لاغری چه مقدار چای سبز بخوریم؟

چای سبز انواع مختلفی دارد اما از نظر تاثیر آن روی لاغری معمولا تفاوت قابل توجهی میان آن ها وجود ندارد اگرچه هر چه چای سبز، کمتر پردازش شود مواد مغذی موجود در آن بیشتر خواهد بود.

مقدار مصرف روزانه چای سبز با توجه به مقدار کافئین مصرفی در افراد مختلف و متابولیسم طبیعی بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد، به طور کلی نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز داغ در طول روز برای کاهش وزن مناسب است.

توجه: در برخی منابع این مقدار بین 4 تا 5 لیوان کامل در روز ذکر شده است.

نکته: برخی معتقدند مصرف چای سبز خنک نسبت به چای گرم کالری بیشتری می سوزاند زیرا بعد از نوشیدن چای، بدن مقداری انرژی نیز صرف گرم کردن خودش خواهد کرد.

بهترین زمان نوشیدن چای سبز برای لاغری

طبق گفته برخی منابع نوشیدن چای سبز در ساعات خاصی از روز تاثیر بیشتری روی سلامتی و لاغری دارد، بنابراین توصیه می شود:

1. از نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا هنگام صبح خودداری کنید زیرا محتوای کاتچین موجود در آن ممکن است اثرات بدی روی سلامت کبد به جا بگذارد. بهترین زمان مصرف چای سبز صبح ها معمولا حدود ساعت 11 و یا اوایل شب می باشد.

2. چای سبز را بین وعده های غذایی میل کنید – مثلا دو ساعت قبل یا بعد از غذا – این کار باعث افزایش جذب آهن و مواد مغذی می شود. اگر از کم خونی رنج می برید از نوشیدن چای سبز به همراه غذا اجتناب کنید.

3. قبل از تمرینات ورزشی چای سبز بنوشید زیرا کافئین موجود در آن باعث افزایش چربی سوزی و تولید انرژی در بدن شده و تمرینات ورزشی کاراتری خواهید داشت.

4. چای سبز حاوی مقادیری کافئین می باشد و نوشیدن آن قبل از خواب باعث کاهش کیفیت خواب و بی خوابی خواهد شد و آمینو اسیدهای ال تانین موجود در آن نیز باعث افزایش هوشیاری و تمرکز بهتر فرد می شوند، بنابراین توصیه می شود آن را حداقل دو ساعت قبل از خواب بنوشید در این لحظات متابولیسم بدن در حداقل سطح خود قرار دارد و چای سبز به بهبود آن کمک می کند.

چگونه چای سبز را دم کنیم؟

چای سبز را با چی و چه موفع بخوریم؟
چای سبز را با چی و چه موفع بخوریم؟

طرز تهیه چای سبز با برگ چای

مواد لازم

آب: 1 فنجان
برگ چای سبز: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

آب را جوشانده و بگذارید 30 ثانیه خنک شود، برگ چای سبز را در صافی مخصوص چای ریخته و آن را روی فنجان قرار دهید. سپس آب داغ را روی برگ های چای بریزید و بگذارید حدود 2 تا 3 دقیقه بماند تا دم بکشد.

نکته: از دم کردن برگ های چای سبز در آب با دمای بیش از 90 درجه سانتی گراد اجتناب کنید زیرا باعث تلخ شدن طعم چای می شود.

نحوه دم کردن چای سبز کیسه ای

مواد لازم

آب: 1 فنجان
چای سبز کیسه ای: 1 عدد

طرز تهیه

آب را روی حرارت گرم کرده و درست قبل از رسیدن به نقطه جوش آن را داخل فنجان بریزید. چای سبز کیسه ای را داخل آب داغ قرار داده، روی فنجان را بپوشانید و بگذارید 3 دقیقه بماند.

سپس کیسه چای را بیرون آورده و چای را میل کنید.

روش تهیه چای سبز با پودر چای

مواد لازم

آب: 1 فنجان
پودر چای سبز: 1.5 قاشق چایخوری
عسل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

آب را روی حرارت گرم کرده، بگذارید 30 ثانیه سرد شود. سپس پودر چای سبز به آب اضافه کرده و اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه دم بکشد.

در پایان چای را از صافی عبور داده و عسل به آن اضافه و میل کنید.

طرز تهیه چای سبز و دارچین برای لاغری

برخی مطالعات نشان داده دارچین با تثبت میزان قند خون به کاهش اشتها کمک کرده و برای لاغری مفید است. دارچین همچنین با تقلید اثر انسولین باعث انتقال قند از جریان خون به سلول ها جهت سوخت و ساز می شود.

مواد لازم

آب: 1 فنجان
دارچین: 1 تکه کوچک
برگ چای سبز: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

آب را روی حرارت گرم کرده، یک تکه چوب دارچین به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد.

سپس آن را از روی حرارت برداشته و بعد از کمی خنک شدن، برگ چای سبز به دمنوش اضافه کنید و بگذارید به مدت 3 دقیقه دم بکشد. در پایان چای را از صافی عبور داده و میل کنید.

طرز تهیه چای سبز و علف لیمو

علف لیمو یک دیوتیک طبیعی است و مصرف آن به کاهش وزن کمک می کند اما نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

مواد لازم

آب: 1 فنجان
علف لیمو خرد شده: 2 قاشق چایخوری
چای سبز کیسه ای: 1 عدد
عسل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

علف لیمو را به آب اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه روی حرارت بجوشانید.

سپس چای کیسه ای را داخل آن قرار داده و 3 دقیقه منتظر بمانید. چای کیسه ای را جدا کرده و مقداری عسل به آن اضافه و میل کنید.

طرز تهیه چای سبز، زنجبیل و علف لیمو برای لاغری

برخی مطالعات نشان داده زنجبیل با افزایش تجزیه چربی ها، کاهش جذب چربی در بدن و سرکوب اشتها برای لاغری مفید است.

مواد لازم

ساقه علف لیمو خرد شده: 1 عدد
آب: 2 فنجان
شکر: 2 قاشق چایخوری
زنجبیل: 7 تکه
چای سبز کیسه ای: 5 عدد

طرز تهیه

علف لیمو را شسته و خرد کنید، سپس آب، شکر و زنجبیل به آن اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

ظرف را از روی حرارت برداشته و چای کیسه ای داخل آن قرار دهید و بگذارید 3 دقیقه بماند. در پایان کیسه ها را خارج کرده و چای را بنوشید.

طرز تهیه چای سبز و اسطوخودوس

مواد لازم

آب: 1 فنجان
اسطوخودوس خشک: 1/4 قاشق چایخوری
چای سبز کیسه ای: 1 عدد

طرز تهیه

آب را داخل گرم کرده و داخل یک فنجان بریزید. سپس اسطوخودوس و چای کیسه ای را به آب داغ افزوده و 3 دقیقه منتظر بمانید.

در پایان چای کیسه ای را خارج کرده و چای را میل کنید.

طرز تهیه چای سبز و نعناع

مواد لازم

آب: 1 فنجان
برگ های تازه نعناع: 1/4 قاشق چایخوری
برگ های چای سبز: 1 قاشق چایخوری
عسل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

آب را داخل قوری بجوشانید، سپس داخل فنجان بریزید. بگذارید 30 ثانیه خنک شود و بعد برگ های نعناع و چای سبز را به آن اضافه کنید.

بعد از 3 دقیقه چای را از صافی عبور داده و بعد از اضافه کردن عسل میل کنید.

نکات مهم

  • از ترکیب مواد و افزودنی های شیرین همچون شکر به چای سبز اجتناب کنید زیرا این کار باعث افزایش میزان کالری مصرفی شده و تاثیر چای سبز را کاهش می دهد.
  • بهترین نوع چای سبز مارک هایی است که از محصولات طبیعی استفاده کرده و مواد افزودنی مصنوعی نداشته باشد.
  • به طور کلی تهیه دمنوش چای سبز با برگ های چای بهتر از کیسه چای سبز است زیرا در حالت اول عصاره بیشتری از چای سبز استخراج شده و چای دارای خواص بیشتری خواهد بود.
  • حتی اگر از بهترین برند چای سبز نیز استفاده کنید اگر کیفیت آب مصرفی مناسب نباشد چای سبز خوشمزه ای نخواهید داشت، از آب مقطر برای تهیه چای اجتناب کنید.
  • همانطور که قبلا اشاره شد نباید چای سبز را در آب بالای 90 درجه سانتی گراد درست کنید زیرا این کار تاثیر منفی روی عطر، طعم و خواص چای به جا گذاشته و بعضی از خواص خود را از دست خواهد داد.
  • زمان دم کردن چای نباید خیلی زیاد باشد، اگر بیش از 3 دقیقه صرف دم کردن کنید طعم چای قوی و تلخ می شود، اگرچه برخی افراد این طعم را ترجیح را می دهند.

منابع: medicalnewstodaylifehackchefeffect tempo