خواص ویتامین K؛ 15 فایده ویتامین کا برای سلامتی بدن و پوست و مو

خواص ویتامین K یا ویتامین کا
خواص ویتامین K یا ویتامین کا

ویتامین K یا ویتامین کا، گروهی از ویتامین های محلول در چربی هستند که نقش مهمی در لخته شدن خون دارند، به متابولیسم استخوان و تنظیم میزان کلسیم خون کمک می کنند و برای سلامت قلب مفید هستند.

خواص ویتامین K برای پوست و مو

1. درمان سریع تر زخم ها

ویتامین K به بهبود لخته شدن خون کمک کرده و همین می تواند باعث درمان سریع تر زخم های پوستی شود؛ در واقع ویتامین کا باعث می شود که سلول ها سریع تر در ناحیه ی زخم تجمع پیدا کنند و پوست زودتر ترمیم شود.

2. گودی و سیاهی زیر چشم

برخی متخصصان می گویند که کرم های ویتامین K با افزایش گردش خون در بدن می توانند به درمان کبودی وسیاهی دور چشم کمک کنند.

3. تقویت و افزایش رشد مو

برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین K با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد مو و درمان ریزش مو می شود.

فواید دارویی و درمانی ویتامین K برای بدن

4. انعقاد خون

ویتامین K باعث افزایش تولید پروترومبین (پروتئینی که باعث لخته شدن خون می شود) شده و فرآیند انعقاد خون را بهبود می بخشد. ویتامین کا برای درمان خونریزی های شدید در افراد مبتلا به بیماری های هموفیلی و زخم معده مفید می باشد.

5. قاعدگی و پریود

ویتامین K هورمون های بدن را تنظیم می کند و می تواند احتمال ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی را کاهش داده و بهبود علائم آن کمک کند.

ویتامین K همچنین خونریزی شدید دوران قاعدگی و پریود را کاهش داده و برای درمان کمردرد و دل درد و گرفتگی عضلانی در این دوران مفید است.

6. تقویت استخوان ها

برخی تحقیقات نشان داده که کمبود ویتامین K در بدن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ در واقع ویتامین کا به تقویت استخوان ها کمک کرده، تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

7. تقویت حافظه

در یک مطالعه نشان داده شد که مقادیر قابل توجه ویتامین K در بدن به تقویت حافظه در افراد مسن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

8. سلامت قلب

ویتامین K به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و با جلوگیری از کلسیفیکاسیون رگ ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

9. سرطان

ویتامین کا دارای خواص ضد التهابی است که خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کبد، روده بزرگ، پروستات و سرطان پوست را کاهش می دهد.

علاوه بر این ویتامین K به ترمیم سلول های آسیب دیده بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

10. دندان و لثه

ویتامین K یکی از بهترین ویتامین ها برای تقویت استخوان هاو لثه هاست که خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

11. آرتروز

ویتامین K دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و با بهبود گردش خون در بدن خطر ابتلا به بیماری های التهابی از جمله آرتروز را کاهش می دهد.

12. زنان باردار و شیرده

گفته می شود که مصرف مقادیر کافی ویتامین K در دوران بارداری و شیردهی، خطر ابتلای جنین و نوزاد به کمبود ویتامین کا را کاهش می دهد.

13. نوزادان و کودکان

ویتامین K برای نوزادان و کودکانی که در معرض خطر خونریزی هستند، مفید می باشد.

همچنین ویتامین کا برای نوزادانی که مستعد ابتلا به آسم و دیگر اختلالات تنفسی هستند، استفاده می شود.

14. تقویت سیستم ایمنی بدن

گفته می شود که ویتامین K به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

15. دیابت و قند خون

برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین کا به کاهش مقاومت به انسولین کمک کرده و با بهبود سطح قند خون خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات مکمل های ویتامین K

اگر سابقه ی سکته مغزی، ایست قلبی و لخته شدن خون دارید، قبل از مصرف مکمل های ویتامین کا با پزشک مشورت کنید.

حساسیت و آلرژی

زیاده روی در مصرف مکمل های ویتامین K می تواند باعث حساسیت شود که با علائمی از جمله کاهش اشتها، رنگ پریدگی، سفتی ماهیچه ها و مشکلات تنفسی مشخص می شود.

تداخل دارویی

مکمل ویتامین K می تواند با دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین، برخی آنتی بیوتیک ها، دارو های کاهش دهنده ی کلسترول خون و قرص های لاغری تداخل دارویی ایجاد کند.

کلیه

زیاده روی در مصرف مکمل ویتامین K برای بیماران کلیوی مضر بوده و باعث تشدید علائم بیماری در آن ها می شود.

انواع ویتامین K

ویتامین K به دو فرم در مواد غذایی یافت می شود؛

ویتامین K1 که به نام فیلوکینون شناخته می شود، فرم اصلی ویتامین کا بوده و در منابع غذایی گیاهی یافت می شود.

ویتامین K2 که به نام میناکینون شناخته می شود و در برخی مواد غذایی حیوانی و غذا های تخمیر شده یافت می شود.

مقدار ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن

با مشورت پزشک

مصرف توصیه شده ویتامین K بر حسب سن و جنس متفاوت است.

نوزادان و کودکان

  • نوزادان تا 6 ماه : 2 میکروگرم در روز
  • نوزادان از 7 تا 12 ماه : 2.5 میکروگرم در روز
  • از 1 تا 3 سال : 30 میکروگرم در روز
  • از 4 تا 8 سال : 55 میکروگرم در روز
  • از 9 تا 13 سال : 60 میکروگرم در روز

زنان

  • از 14 سال به بالا : 75 میکروگرم در روز
  • زنان باردار : 90 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده : 90 میلی گرم در روز

مردان

  • از 14 تا 18 سال : 75 میکروگرم
  • از 19 سال به بالا : 120 میکروگرم

منابع : medicalnewstodaynaturalfoodseries