خواص ویتامین B2 | فواید ریبوفلاوین برای بدن چیست و عوارض آن کدامند؟

خواص ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟
خواص ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

همه چیز در مورد ویتامین B2

ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین های ضروری محلول در آب است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها برای تولید افزایش انرژی بدن استفاده می کند، برای بهبود عملکرد مغز مفید است و خطر ابتلا به کم خونی داسی شکل را کاهش می دهد.

بد نیست بدانید که ویتامین B2 به دلیل اینکه محلول در آب است به سرعت توسط ادرار از بدن دفع می شود بنابراین برای جلوگیری از کمبود ریبوفلاوین باید روزانه منابع غذایی حاوی این ویتامین را استفاده کرد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ویتامین ب 2 برای سلامتی بدن و مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین بیشتر آشنا شوید؛

خواص ویتامین B2 برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

ویتامین B2 باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می شود که نقش مهمی در کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت دارد.

2. تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین B2 با تولید کلاژن به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد آن ها می شود.

3. ترک خوردگی لب

برخی تحقیقات نشان می دهد که ریبوفلاوین می تواند باعث درمان سریع تر زخم ها شود به همین دلیل یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان ترک خوردگی لب محسوب می شود.

فواید دارویی و درمانی ویتامین B2 برای بدن

4. سردرد و میگرن

ویتامین B2 دارای خواص ضد التهابی است و مطالعات نشان داده که به درمان سریع سردرد و میگرن کمک می کند؛ پزشکان معمولا برای پیشگیری و درمان میگرن ریبوفلاوین را در دوز های 400 میلی گرم / روز (2 کپسول در صبح و دو کپسول شب) برای حداقل سه ماه تجویز می کنند.

5. چشم

مطالعات نشان می دهد که ویتامین B2 به سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند گلوکوم، آب مروارید و کراتوکونوس یا قوز قرنیه را کاهش می دهد.

6. کم خونی

ویتامین B2 به افزایش تولید گلبول قرمز خون کمک می کند و با افزایش اکسیژن رسانی به بدن برای پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن و کم خونی داسی شکل مفید است.

7. افزایش انرژی بدن

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین های ضروری برای افزایش عملکرد میتوکندری ها و سوخت و ساز بدن است که کربوهیدرات، چربی و پروتئین را تجزیه کرده و به این ترتیب باعث افزایش انرژی بدن می شود.

8. سرطان

مطالعات اخیر نشان داده که مصرف ویتامین B2 به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و خطر ابتلا به تومور و سرطان روده بزرگ و سرطان پستان را کاهش می دهد.

9. مغز و اعصاب

شواهد اخیر نشان می دهد که ویتامین B2 ممکن است یک اثر نورو پروتئینی داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، میگرن و ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس را کاهش می دهد.

10. تیروئید

ویتامین B2 برای عملکرد صحیح غده تیروئید ضروری است و مطالعات نشان داده که کمبود آن خطر ابتلا به بیماری های تیروئیدی را افزایش می دهد.

11. دستگاه گوارش

ویتامین B2 نقش مهمی در خفظ سلامتی غشاهای مخاطی دستگاه گوارش دارد.

12. ایدز یا اچ آی وی

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B2 به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از با جلوگیری از پیشرفت بیماری ایدز یا HIV، خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

13. افزایش جذب ویتامین ها

مقادیر کافی ویتامین B2 در بدن باعث افزایش جذب آهن، ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین B6 و فولات می شود.

عوارض و مضرات ویتامین B2

ویتامین B2 یکی از ویتامین های محلول در آب است و اگر زیاد هم استفاده شود در طی چند ساعت از بدن دفع می شود؛

تغییر رنگ ادرار

زیاده روی در مصرف مکمل های ویتامین B2 باعث می شود که ادرار به رنگ زرد روشن یا نارنجی دیده شود که جای نگرانی ندارد.

تداخل دارویی

ویتامین B2 ممکن است با برخی دارو ها مانند دارو های ضد افسردگی، دارو های ضد سرطان و فنوباربیتال تداخل دارویی داشته باشد. (در واقع این دارو ها جذب ریبوفلاوین را کاهش می دهند.)

مقدار ویتامین B2 مورد نیاز روزانه بدن

با مشورت پزشک

نوزادان و کودکان

  • نوزادان تا 6 ماه : 0.3 میلی گرم در روز
  • نوزادان از 7 تا 12 ماه : 0.4 میلی گرم در روز
  • از 1 تا 3 سال : 0.5 میلی گرم در روز
  • از 4 تا 8 سال : 0.6 میلی گرم در روز
  • از 9 تا 13 سال : 0.9 میلی گرم در روز

زنان

  • از 14 تا 18 سال : 1 میلی گرم در روز
  • از 19 سال به بالا : 1.1 میلی گرم در روز
  • زنان باردار : 1.4 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده : 1.6 میلی گرم در روز

مردان

از 14 سال با بالا : 1.3 میلی گرم در روز


در ادامه بخوانید : ویتامین b2 در چه غذاهایی است؟


منابع : draxenaturalfoodseries

فال روزانه کوکا