تبریک عید نوروز 98

خواص ویتامین A؛ 20 خاصیت ویتامین آ برای سلامتی و پوست صورت

خواص ویتامین A
خواص ویتامین A

ویتامین A یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و یکی از بهترین ویتامین ها برای تقویت بینایی، حفظ سلامت چشم ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

ویتامین آ فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص ویتامین a برای سلامتی نوزادان و کودکان، چشم ها و پوست صورت را شرح داده ایم. با ما همراه باشید!

خواص ویتامین A برای پوست صورت

1. جوان سازی پوست صورت

کارشناسان زیبایی معتقدند که ویتامین A باعث افزایش رطوبت پوست صورت شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

2. چروک دور چشم

یک مطالعه در دانشگاه میشیگان آمریکا نشان داده که استفاده از ویتامین A به فرم رتینول می تواند باعث کاهش چین و چروک دور چشم شود.

3. آکنه و جوش صورت

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که تولید بیش از حد سبوم در پوست صورت را کاهش داده و با پاک سازی پوست از سلول های مرده باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

ویتامین A خواص ضد التهابی قوی دارد و می تواند، آکنه و جوش صورت را درمان کند.

4. روشن تر شدن رنگ پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین A باعث سم زدایی و پاک سازی پوست صورت شده و به روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

5. اگزما و پسوریازیس

ویتامین A به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد یکی از بهترین روش ها برای درمان اگزما و پسوریازیس محسوب می شود.

6. خشکی لب

ویتامین A باعث رطوبت رسانی به پوست لب شده و به درمان خشکی لب ها کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی ویتامین A برای بدن

7. نوزادان و کودکان

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای افزایش رشد استخوان ها و عضلات در نوزادان و کودکان محسوب می شود و خطر ابتلا به دیستروفی عضلانی را کاهش می دهد.

8. جنین و زنان باردار

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای تولید مثل خانم ها می باشد؛ ویتامین A به حفظ سلامت اندام های جنسی و افزایش باروری در زنان کمک می کند.

ویتامین A به رشد طبیعی جنین در رحم زنان باردار کمک می کند؛ ویتامین A باعث رشد و توسعه اسکلت، سیستم عصبی، قلب، کلیه ها، چشم ها، ریه و پانکراس در جنین می شود.

9. مردان

ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تولید مثل در مردان است؛ ویتامین A به حفظ سلامت اندام های جنسی آقایان کمک کرده و با افزایش میزان اسپرم، باروری در مردان را بهبود می بخشد.

10. چشم

ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم ها می باشد. در واقع کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مربوط به سن (AMD) را که عامل اصلی نابینایی در جهان است، افزایش می دهد.

11. سرطان

مطالعات نشان داده که مصرف مقادیر کافی ویتامین A به صورت بتا کاروتن (در منابع گیاهی ویتامین A) خطر ابتلا به سرطان لنفوم هاجکین و همچنین سرطان دهانه رحم، ریه و مثانه را کاهش می دهد.

12. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A به طور طبیعی با افزایش گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که کودکانی که کمبود ویتامین A دارند بیشتر به سرخک و مالاریا مبتلا می شوند.

13. پوکی استخوان

مصرف مقدار کافی ویتامین A برای رشد و توسعه استخوان ها ضروری است و کمبود این ویتامین احتمال شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را افزایش می دهد.

14. دیابت و قند خون

تحقیقات اولیه در ژاپن نشان می دهد که یکی از مشتقات ویتامین A با نام رتینوئیک اسید باعث کاهش قند خون در موش های مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

15. سنگ کلیه

تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن ویتامین A به رژیم غذایی از تشکیل سنگ های فسفات کلسیم و اگزالات کلسیم در کلیه ها و مجاری ادراری جلوگیری کرده و به درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می کند.

16. دندان ها

مصرف منظم ویتامین A باعث تقویت دندان ها می شود؛ در واقع ویتامین A باعث تقویت عاج دندان یا دنتین شده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و سوراخ شدن دندان ها را کاهش می دهد.

17. درمان سرخک

ویتامین A یکی از بهترین ویتامین ها برای پیشگیری و درمان بیماری سرخک بوده و علائم این بیماری مانند اسهال و تب را کاهش می دهد.

18. کلسترول خون

متخصصان معتقدند که مصرف مقادیر کافی ویتامین A باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و با بهبود جریان خون در رگ ها، خطر لخته شدن خون و سکته قلبی را کاهش می دهد.

19. ضد التهاب قوی

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آلزایمر، پارکینسون، بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری کرون را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات ویتامین A

مصرف بیش از حد ویتامین A در فرم مکمل ها و مواد غذایی حیوانی باعث مسمومیت می شود که با نام هیپرویتامینوز  A شناخته می شود و با علائمی از جمله تهوع، سرگیجه، سردرد، کاهش اشتها، اختلالات کبدی، ریزش مو و حتی مرگ بروز می کند.

ویتامین A ممکن است با دارو های ضد بارداری، رقیق کننده های خون و برخی دارو های درمان سرطان، تداخل دارویی داشته باشد.

زنان باردار نباید بیشتر از میزان توصیه شده ویتامین A موجود در غذا های حیوانی را مصرف کنند چرا که باعث بروز ناهنجاری هایی در جنین می شود.

انواع ویتامین A

ویتامین A به دو فرم در مواد غذایی یافت می شود؛

ویتامین A پیش ساخته یا رتینول که فرم فعال ویتامین A می باشد و در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

پرو ویتامین A یا بتاکاروتن که در میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی ذخیره می شود، بتاکاروتن در بدن به فرم فعال ویتامین A یعنی رتینول تبدیل می شود.

مقدار ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن

با مشورت پزشک

مصرف توصیه شده ویتامین A بر حسب سن و جنس متفاوت است.

نوزادان و کودکان

  • نوزادان تا 6 ماه : 400 میکروگرم در روز
  • نوزادان از 7 تا 12 ماه : 500 میکروگرم در روز
  • از 1 تا 3 سال : 300 میکروگرم در روز
  • از 4 تا 8 سال : 400 میکروگرم در روز
  • از 9 تا 13 سال : 600 میکروگرم در روز

زنان

  • از 14 سال به بالا : 700 میکروگرم در روز
  • زنان باردار : 770 میکروگرم در روز
  • زنان شیرده : 1300 میلی گرم در روز

مردان

از 14 سال به بالا : 900 میکروگرم

منابع غذایی و طبیعی سرشار از ویتامین A

ویتامین a در چه چیز هایی وجود دارد؟

سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج، هویج خام، طالبی، فلفل دلمه قرمز، پاپایا، انبه، لوبیا چشم بلبلی، زردآلو و برگه زردآلو و کلم بروکلی از مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند.

جالب است بدانید که متخصصان معتقدند، بهترین روش استفاده از ویتامین A، مصرف آن به فرم بتاکاروتن است که در منابع غذایی گیاهی یافت می شود.

منابع : healthlinenaturalfoodseriesdraxe