خواص شگفت انگیز ارزن برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن

خواص درمانی ارزن
خواص درمانی ارزن

ارزن چیست؟

ارزن یکی از بهترین غلات کامل و زیر رده غلات باستانی فاقد گلوتن (مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک) است که به صورت دانه های کروی و به رنگ های زرد، سفید، قرمز، خاکستری و قهوه ای در طبیعت یافت می شود.

ارزن به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد باعث درمان سرطان می شود، برای لاغری و کاهش وزن مفید بوده و به سلامت پوست صورت کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ارزن برای سلامتی بدن و طرز مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ارزن برای بدن

1. قند خون و دیابت

در مقایسه با دیگر غلات، ارزن بدون گلوتن است، مواد مغذی زیادی دارد و شاخص گلیسمی آن بین 54 تا 68 است؛

مقادیر بالای مواد مغذی، فیبر و پروتئین موجود در دانه های ارزن نقش مهمی در کاهش قند خون افراد دیابتی دارند، حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و باعث کاهش قند خون ناشتا و قند خون مخفی در این افراد می شود.

منیزیم موجود در ارزن هم به بهبود عملکرد انسولین خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

2. لاغری و کاهش وزن

دانه های کامل از جمله ارزن می توانند شاخص توده بدنی یا BMI افراد چاق را کاهش دهند؛ تحقیقات نشان داده که مصرف 3 وعده غلات در روز می تواند تجمع چربی در بدن را کاهش داده و با افزایش باکتری های مفید روده به سلامت بدن کمک کند.

3. سلامت قلب

کلسترول خون : ارزن به دلیل مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون و همچنین کلسترول بد خون (LDL) کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فشار خون : مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در ارزن با کاهش فشار خون بالا به سلامت قلب کمک می کنند.

4. جنین و زنان باردار

در طب سنتی آسیا و آفریقا از ارزن به دلیل مقادیر بالای فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد برای سلامتی جنین و زنان در دوران بارداری استفاده می شود.

5. نوزادان و کودکان

ارزن به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات، اسید های چرب ضروری و کلسیم که دارد می تواند به عنوان یک وعده غذایی مقوی برای نوزادان و کودکان در حال رشد استفاده شود.

6. سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و چند پروتئین موجود در ارزن می توانند رشد سلول های سرطانی روده بزرگ، پستان و کبد را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم مهار کنند.

7. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در ارزن خطر ابتلا به زخم معده و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، با بهبود حرکات روده به درمان یبوست و اسهال کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

8. درمان کم خونی

فولات، آهن و مس موجود در ارزن با افزایش تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین خون به پیشگیری و درمان آنمی یا کم خونی کمک می کنند.

9. درمان سنگ کیسه صفرا

مقادیر زیاد فیبر نامحلول موجود در ارزن با کاهش ترشح اسید های صفراوی خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات ارزن

تاکنون هیچ گزارشی از عوارض جانبی و مضرات ارزن گزارش نشده است.

طبع ارزن چیست؟

طبیعت و مزاج دانه ارزن سرد و خشک می باشد. ارزن سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، ویتامین K، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فیبر است.

ارزن (به انگلیسی : Millet) یکی از انواع دانه های خوراکی شبیه گاورس (ارزنی سبز یا چسبک) بومی چین و کره می باشد.

طریقه مصرف ارزن

ارزن را به عنوان غذای پرنده استفاده می کنند.

دانه ارزن را برای تهیه جوانه و سبزه ارزن به کار می برند.

برای هزاران سال است که در کشور های هند، چین، آمریکای جنوبی، روسیه و هیمالیا ارزن پخته شده را برای تهیه انواع خوراک گیاهی، نان، کوکی، سوپ، آش، پلو و دسر هایی مانند مافین استفاده می کنند.

ارزش غذایی ارزن (100 گرم خام)

  • کالری : 378
  • چربی : 4.2 گرم
  • کربوهیدرات : 73 گرم
  • پروتئین : 11 گرم
  • فیبر : 9 گرم

ارزش غذایی ارزن (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 207
  • چربی : 2 گرم
  • پروتئین : 6 گرم
  • فیبر : 2 گرم

منابع : stylecrazenaturalfoodseries