خواص ویتامین B1؛ 15 خاصیت بی نظیر تیامین برای سلامتی و پوست و مو

خواص ویتامین B1، ویتامین ب1 برا چی خوبه
خواص ویتامین B1

ویتامین B1 (تیامین) چیست؟

ویتامین ب1 یا تیامین یکی از مهم ترین انواع ویتامین های محلول در آب است که از طریق روده جذب شده و قسمت عمده ی آن از طرق ادارار از بدن دفع می شود.

ویتامین b1 بدن را قادر می سازد از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند، برای متابولیسم گلوکز ضروری بوده و نقش کلیدی در عملکرد عصب ها، عضلات بدن و قلب بر عهده دارد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ویتامین ب 1 برای سلامتی بدن و مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین بیشتر آشنا شوید؛

خواص ویتامین B1 برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و با کاهش رادیکال های آزاد بدن به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و همچنین درمان لکه های پوستی کمک می کند.

2. تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین ب1 به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و با بهبود گردش خون در بدن به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی ویتامین B1 برای بدن

3. افزایش انرژی بدن

گلوکز که منبع اصلی انرژی در بدن محسوب است توسط ویتامین b1 که باعث فعالیت سیستم آنزیمی پیرووات دهیدروژناز می شود، اکسید شده و به فرم قابل استفاده انرژی تبدیل می شود.

ویتامین B1 به افزایش انرژی بدن برای تمرینات بدنسازی در ورزشکاران مفید می باشد. برخی بدنسازان از مکمل های ویتامین B1 برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزش خود در تمرینات بدنسازی استفاده می کنند.

4. تقویت عصب های بدن

ویتامین B1 به توسعه غلاف میلین در اطراف اعصاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آسیب های عصبی و مرگ را کاهش می دهد.

5. سلامت قلب

ویتامین ب 1 نقس مهمی در تولید استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) دارد که به بهبود عملکرد قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

6. پیشگیری از آب مروارید

اضافه کردن منابع حاوی ویتامین b1 به رژیم غذایی باعث سلامت چشم ها شده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

7. معده و دستگاه گوارش

تیامین نقس مهمی در ترشح اسید هیدروکلریک دارد که به بهبود هضم غذا کمک کرده، برای پیشگیری و درمان کولیت اولسراتیو و اسهال مفید است و باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود.

8. استرس و اضطراب

تیامین یا ویتامین B1 به عنوان ویتامین ضد استرس هم شناخته می شود که به آرامش روحی کمک کرده و تاثیر خوبی در کاهش استرس و اضطراب بر جای می گذارد.

همچنین ویتامین ب 1 برای پیشگیری و درمان بیماری های عصبی نظیر ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) و فلج بل مفید است.

9. تقویت حافظه و آلزایمر

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین B1 و مکمل ویتامین B1 100 با تقویت حافظه به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

10. درمان کم خونی

ویتامین B1 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد و به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

11. مسمومیت مشروبات الکلی

ویتامین B1 به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و می تواند عوارض ناشی از مسمومیت با مشروبات الکلی از جمله سیروز کبد، عفونت و هیپرتیروئیدیسم را کاهش دهد.

12. تقویت اشتها

این ویتامین می تواند به شدت باعث افزایش اشتها شده و به پیشگیری و درمان اختلالات تغذیه ای کمک می کند.

13. تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می دهد که تیامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را به ویژه در افراد مبتلا به ایدز کاهش می دهد.

14. دیابت نوع 2

تحقیقات نشان داده که ویتامین B1 خطر ابتلا به بیماری های کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

15. دیسمنوره (قاعدگی دردناک)

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین ب 1 به پیشگیری و درمان دیسمنوره یا قاعدگی دردناک کمک می کند.

16. سرطان دهانه رحم

گفته می شود که مصرف ویتامین b1 به صورت منابع غذایی و همچنین مکمل آن به پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم کمک می کند.

عوارض و مضرات ویتامین B1

آلرژی و حساسیت

متخصصان می گویند که زیاده روی در مصرف مکمل های ویتامین B1 ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شوند به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

مقدار ویتامین B1 مورد نیاز روزانه بدن

با مشورت پزشک

نوزادان و کودکان

  • نوزادان تا 6 ماه : 0.2 میلی گرم در روز
  • نوزادان از 7 تا 12 ماه : 0.3 میلی گرم در روز
  • از 1 تا 3 سال : 0.5 میلی گرم در روز
  • از 4 تا 8 سال : 0.6 میلی گرم در روز
  • از 9 تا 13 سال : 0.9 میلی گرم در روز

زنان

  • از 18 سال به بالا : 1.1 میلی گرم در روز
  • زنان باردار : 1.4 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده : 1.5 میلی گرم در روز

مردان

از 18 سال به بالا : 1.2 میلی گرم در روز

منابع : organicfactswebmd