خواص برنج قرمز چیست؟ | طرز تهیه و پخت آن چگونه است؟

خواص برنج قرمز
خواص برنج قرمز

برنج قرمز چیست؟

برنج قرمز یا برنج سرخ یکی از انواع گونه های برنج است که به دلیل مقادیر بالای فیبر و آنتوسیانین هایی که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی خواص برنج قرمز برای سلامتی و روش پخت آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص برنج قرمز برای پوست صورت

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در برنج قرمز به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و با از بین بردن چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. ضد آفتاب طبیعی

برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی که دارد به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

3. درمان پسوریازیس

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین ها که دارد به پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی برنج قرمز برای بدن

4. لاغری و کاهش وزن

برنج قرمز مانند برنج قهوه ای و برنج سیاه حاوی مقادیر بالای فیبر است که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در برنج قرمز به پاک سازی روده ها کمک کرده و باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود.

5. دیابت و قند خون

برنج قرمز هم مانند برنج قهوه ای شاخص گلیسمی و کربوهیدرات پایینی دارد و می تواند به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

6. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در برنج قرمز به کاهش نفخ معده کمک کرده، هضم غذا را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

7. یبوست

برنج قرمز یک ملین طبیعی است؛ فیبر موجود در برنج قرمز باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

9. کلسترول خون

تحقیقات انجام شده در سال 1970 نشان داده که مقادیر بالای آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.

9. فشار خون

آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز دارای خواص ضد التهابی هستند و باعث کاهش فشار خون بالا در افراد می شوند.

10. سلامت قلب

آنتو سیانین های موجود در برنج قرمز با کاهش کلسترول و فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهند.

11. افسردگی

ویتامین B6 موجود در برنج قرمز باعث افزایش تولید هورمون سروتونین در خون شده و با بهبود خلق و خو به درمان افسردگی کمک می کند.

12. پوکی استخوان

مقادیر قابل توجه کلسیم و منیزیم موجود در برنج قرمز برای داشتن استخوان های سالم و قوی ضروری هستند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

13. سرطان

آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز، خاصیت ضد التهابی داشته و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهند.

14. آسم

مطالعات نشان داده که مصرف منظم برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای منیزیم که دارد، خطر ابتلا به آسم و حملات آسم را کاهش می دهد.

15. کم خونی

مقادیر بالای آهن و ویتامین های B موجود در برنج قرمز با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کنند.

عوارض و مضرات برنج قرمز

زنان باردار و شیرده

در طب سنتی چینی توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی و همچنین و نوزادان و کودکان از مصرف برنج قرمز و مخمر برنج قرمز اجتناب کنند، چون می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی از جمله سردرد، درد شکم یا نفخ، سرگیجه، سوزش سر دل و درد عضلانی مشخص می شود.

طبع برنج قرمز

طبیعت برنج قرمز معتدل و خشک می باشد. برنج قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر، روی، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است.

برنج قرمز، برنجی است که پردازش نمی شود و به دلیل داشتن پوسته ای که بر روی آن قرار گرفته و سرشار از آنتوسیانین است به رنگ قرمز دیده می شود. این نوع برنج نسبت به برنج سفید و قهوه ای عطر و طعم قوی تر و مواد مغذ

ی بیشتری دارد.

از برنج قرمز برای تهیه انواع کته و دمی، برنج قرمز هندی، برنج قرمز با گوجه، سوپ و سالاد سبزیجات استفاده می شود.

طرز تهیه و پخت برنج قرمز

برنج قرمز به دلیل پوسته ای که دارد، دیرتر از برنج سفید پخته می شود؛ پیشنهاد می کنیم که برای تهیه برنج قرمز، آن را حداقل به مدت 2 تا 3 ساعت در آب خیس کنید تا زمان پخت آن کم تر شود.

آب و نمک را در یک قابلمه بریزید و بگذارید به جوش آید، سپس برنج قرمز را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب آن خشک شود. شعله را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت 35 تا 50 دقیقه بپزد تا پخته و له شود.

ارزش غذایی برنج قرمز (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 405
  • چربی : 4.9 گرم
  • کربوهیدرات : 86.7 گرم
  • پروتئین : 7 گرم
  • فیبر : 2.7 گرم

منابع : healthbenefitstimestimesofindia