خواص برنج سفید؛ 15 خاصیت باورنکردنی برنج سفید برای سلامتی و پوست و مو

برنج سفید چیست؟

برنج یکی از مهم ترین غلات و برنج سفید پر مصرف  ترین نوع آن در جهان است که به درمان یبوست و اسهال کمک می کند، باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شود و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

در ادامه همراه ما باشید تا با خواص برنج سفید ایرانی برای سلامتی بدن، ارزش غذایی، کالری و مصلح آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص برنج سفید
خواص برنج سفید

خواص برنج سفید برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان های موجود در برنج سفید با بهبود الاستیسیته و استحکام پوست، باعث رفع چین و چروک صورت و زیر چشم شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ماسک آرد برنج و خیار

یک قاشق چای خوری آرد برنج را با دو قاشق غذا خوری آب خیار ترکیب کنید و بر روی صورت خود بمالید، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

2. درمان بیماری های پوستی

کارشناسان پزشکی می گویند که استفاده از پودر برنج سفید به صورت موضعی می تواند به درمان بیماری های پوستی کمک کند.

پزشکان آیورودا می گویند که برنج سفید به دلیل خواص خنک کنندگی که دارد برای رفع التهاب پوست مفید است.

3. ضد آفتاب طبیعی

برنج حاوی اسید فورولیک و آلانتوین است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

ماسک آرد برنج و شیر برای صورت

یک قاشق غذا خوری پودر برنج را با 2 قاشق غذا خوری شیر سرد مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این ماسک را حداقل یک بار در هفته استفاده کنید.

4. سیاهی دور چشم

برنج سفید به دلیل خواص خنک کنندگی که دارد به عنوان یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سیاهی زیر چشم شناخته می شود.

ماسک آرد برنج و موز و روغن کرچک

یک قاشق چای خوری پودر برنج را به یک قاشق چای خوری موز له شده و یک قاشق چای خوری روغن کرچک ترکیب کنید و زیر چشم بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید.

5. لایه برداری پوست صورت

پودر برنج سفید به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل کرده و با لایه برداری و پاک سازی پوست به صاف تر شدن صورت و سفید تر و روشن تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

ماسک آرد برنج و عسل

یک قاشق غذا خوری پودر برنج سفید را با یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری شکر و مقداری پودر شکلات ترکیب کنید و بر روی صورت و بدن خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

6. صاف کردن مو

برنج سفید به دلیل مقادیر بالای نشاسته ای که دارد می تواند به صاف تر و درخشان تر شدن موی سر کمک کند.

ماسک برنج برای مو

مقدار مساوی آرد برنج سفید و خاک رس را با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی مو ها بمالید و بگذارید 30 بماند، سپس با آب سرد خوب بشویید.

فواید دارویی و درمانی برنج سفید برای بدن

7. بدنسازی

برنج سفید حاوی مقادیر بالای ویتامین، مواد معدنی و کربوهیدرات است که به عنوان سوخت برای بدن استفاده می شوند و می توانند باعث افزایش انرژی بدنسازان و ورزشکاران شوند.

برنج سفید یکی از بهترین وعده های غذایی برای قبل و بعد از تمرین بدنسازی شناخته می شود؛ قبل از تمرین، کربوهیدرات ها می توانند منبع انرژی ورزشکاران شوند و بعد از تمرین، این کربوهیدرات ها به سرعت هضم شده، خود را به عضلات بدن می رسانند و باعث افزایش سرعت ریکاوری می شوند.

8. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در برنج سفید ورم معده و معده درد را درمان می کند، باعث افزایش اشتها شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

تحقیقات نشان می دهد که نشاسته موجود در برنج سفید به رشد باکتری های مفید در روده کمک کرده و علائم سندروم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد.

9. یبوست و اسهال

مقادیر قابل توجه فیبر و نشاسته موجود در برنج سفید با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست مزمنی کمک می کند.

برنج سفید چون فیبر کم تری از انواع دیگر برنج دارد، هضم سریع تری داشته و به همین دلیل برای درمان اسهال به ویژه اسهال خونی مفید می باشد.

10. کلیه و مثانه

برنج سفید یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به دفع بیشتر اسید اوریک خون کمک کرده و برای درمان عفونت کلیه و مثانه مفید می باشد.

11. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و زنان باردار شده و به بهبود عملکرد اندام ها کمک می کند.

مقادیر قابل توجه کربوهیدرات موجود در برنج سفید به تامین انرژی روزانه ی زنان در دوران بارداری کمک می کند.

12. لاغری و کاهش وزن

برنج سفید یک دیورتیک طبیعی است و با افزایش ادرار به دفع بیشتر سموم و چربی های بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فیبر موجود در برنج سفید به سم زدایی روده ها کمک کرده و با دفع چربی های انباشته شده در بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

13. سلیاک

برنج سفید به طور طبیعی حاوی هیچ گلوتنی نیست و از این رو سبب التهاب در روده نمی شود، به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک شناخته می شود.

14. فشار خون و قلب

برنج سفید حاوی مقادیر بسیار کم سدیم است و به همین دلیل می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

15. سرطان

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های طبیعی و فیبر موجود در برنج سفید خطر ابتلا انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده و کولورکتال را کاهش داده و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

16. آلزایمر

گفته می شود که برنج سفید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که رشد و فعالیت نوروترانسمیترها را تحریک کرده و در نهایت به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کنند.

عوارض و مضرات برنج سفید

چاقی و افزایش وزن

زیاده روی در مصرف برنج سفید به دلیل مقادیر بالای نشاسته و کالری بالایی که دارد، می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

تحقیقات نشان می دهد، افرادی که برنج سفید استفاده می کنند شاخص توده بدنی و دور کمر بیشتری نسبت به افرادی که برنج قهوه ای مصرف می کنند، دارند.

دیابت و قند خون

برنج سفید شاخص گلیسمی بالایی دارد و می تواند باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود. توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از افزایش قند خون از برنج قهوه ای که شاخص گلیسمی پایین تری دارد استفاده کنند.

طبع برنج سفید

طبیعت و مزاج برنج سفید سرد و خشک می باشد. برنج سفید غنی از ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین B5، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، مس و اسید های چرب امگا 6 است.

برنج سفید (به انگلیسی : White Rice) در واقع دانه های برنج قهوه ای است که سبوس آن گرفته شده و به این ترتیب سریع تر پخته می شود، عطر و طعم بهتری پیدا کرده و زمان نگهداری آن طولانی تر می شود.

متخصصان می گویند که بهترین روش پخت برنج سفید به صورت کته و دمی می باشد، چون همه ویتامین ها و مواد معدنی در آن باقی می مانند.

برنج سفید را برای تهیه انواع دمی و کته (دمی گوجه، برنج و ماش، برنج و عدس)، انواع پلو و چلو (لوبیا پلو، عدس پلو، پلو باقالی)، شیر برنج، آش و سوپ برنج و همچنین سالاد برنج استفاده می کنند.

مصلح برنج سفید

توصیه می شود که برنج سفید را با زیره، زعفران و شوید به عنوان مصلح استفاده کنید.

انواع برنج ها

امروزه بیش از 40000 گونه برنج در جهان کشت می شود که از نظر شکل و اندازه و رنگ با هم متفاوت هستند. از مهم ترین برنج های شناخته شده می توان به برنج سفید، برنج قهوه ای، برنج وحشی، برنج سیاه و برنج سرخ یا قرمز را نام برد.

برنج ها از نظر اندازه به سه دسته برنج دانه بلند، دانه متوسط و دانه کوتاه تقسیم می شوند.

ارزش غذایی برنج سفید (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 130
  • چربی : 0.3 گرم
  • کربوهیدرات : 28 گرم
  • پروتئین : 2.7 گرم
  • فیبر : 0.4 گرم
  • قند : 0.1 گرم

منابع : organicfactsstylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا