خلاصه کتاب عادت های اتمی نوشته جیمز کلیر

خلاصه کتاب عادت های اتمی
خلاصه کتاب عادت های اتمی

خلاصه ای از کتاب عادت های اتمی | جملات طلایی کتاب | درباره نویسنده

کتاب مشهور جیمز کلیر با نام عادت های اتمی (Atomic Habits) اثری کوتاه و عمیق است که در آن نتایج تحقیقات نویسنده در مسیر تغییر عادات به رشته تحریر در آمده و مطالعه آن می تواند برای افرادی که به دنبال موفقیت در زندگی هستند الهام بخش باشد.

این کتاب به تغییر باورها، عادات و رفتار شما در جهت دستیابی به پیروزی کمک می کند تا فارغ از این که چه کسی هستید و چقدر در گذشته تلاش کرده اید بتوانید سالم تر زندگی کرده، مهارت های جدید بیاموزید و کاراتر از گذشته عمل کنید.

در ادامه خلاصه ای از کتاب عادت های اتمی را قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

خلاصه ای از کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر در کتاب عادت های اتمی به خوانندگان نشان می دهد که چگونه با تغییر یک سری عادت های کوچک و به نظر بی اهمیت در مدت زمان طولانی تغییرات بزرگ در زندگی خود ایجاد کنند و به نتایج عالی دست یابند.

1. عادات چه هستند؟

عادت رفتاری است که به اندازه ای تکرار شده که فرد آن را به صورت خودکار و ناخودآگاه در طول روز انجام می دهد و کلمه اتمی نیز بسیار کوچک و ریز بودن چیزی را به ذهن ما تداعی می کند.

برای خلق هر عادت به چهار مرحله جزئی نیاز است:

  • نشانه: نشان دهنده یک تغییر احتمالی در وضعیت
  • تمایل: اشتیاق به رسیدن یا جلوگیری کردن از وضعیت جدید
  • پاسخ: احتمال راضی بودن از تمایل را افزایش می دهد
  • پاداش: تمایل را برآورده می کند و نشانه را تقویت می کند

در مسیر خلق عادت به مرور که به پاسخ های جدید می رسیم و آن ها را امتحان می کنیم آن دسته از پاسخ هایی که به احتمال بیشتر و با کمترین تلاش به پاداش می رسند را تکرار می کنیم و تکرار پاسخ ها به مرور به عادت تبدیل می شود: یک پاسخ ناخودآگاه به یک وضعیت یا نشانه خاص!

2. چرا ایجاد عادت مهم است؟

دلیل اول:

تغییر باورها روشی قدرتمند برای تغییر نتایج است، زیرا باورها هویت را و هویت اقداماتی که انجام می دهیم را تعیین می کند، ما پیوسته با توجه با هویت خود عمل می کنیم.

ما کسی هستیم که باور داریم هستیم، مثلا اگر کسی بگوید “من یک سیگاری هستم”، باور سیگاری بودن هویت یک فرد سیگاری را به او می دهد و این هویت اقداماتی که او انجام می دهد را مشخص می کند، یعنی “من سیگار می کشم”.

در نهایت این اقدامات هستند که نتایج را به وجود می آورند. بنابراین از باور می توان به نتایج رسید و با تغییر عادت می تواند نتایج را دگرگون کرد.

اگرچه تغییر باور به چیزی فراتر از تصمیم یعنی شواهد نیاز دارد و تنها راه ایجاد شواهد، اقدام کردن مکرر است اما این که به صورت ارادی دست به اقدام مکرر بزنیم کاری دشوار می باشد. این جاست که اقدام باید به عادت تبدیل شود تا به صورت ناخودآگاه و خودکار آن را به صورت مکرر انجام دهیم.

بنابراین یکی از دلایل مهم بودن ایجاد عادت ها این است که:

  • عادات باعث می شود که اقدامات به صورت خودکار و مداوم انجام شوند
  • اقدامات خودکار شواهد زیادی فراهم می کند
  • شواهد فراوان باعث تغییر باورها می شود
  • تغییر باورها هویت را تغییر می دهد
  • تغییر هویت اقدامات را تحت تاثیر قرار می دهد
  • و اقدامات نتایج را تغییر می دهد

نتیجه گیری: تغییر یک عادت همه آن چیزی است که برای تغییر باور نیاز است که می تواند در نهایت به نتایج جدید منجر شود.

دلیل دوم:

گاهی سیستم یعنی نحوه انجام کار و عادت بسیار مهم تر از اهداف است در حالی که فرد هدف را در اولویت قرار داده است و فراموش کرده است که:

  • برندگان و بازندگان ممکن است اهداف یکسانی داشته باشند اما این عادات هستند که تعیین می کنند که چه کسی به کدام گروه تعلق داشته باشد.
  • اهداف به تغییرات لحظه ای منجر می شوند، در حالی که عادت ها تغییرات دائمی تر ایجاد می کنند
  • اهداف درباره مقصد و پیروزی هستند در حالی که عادات درباره لذت بردن از سفر هستند

افرادی نیز هستند که به جای تمرکز روی مسیر به نتایج لحظه ای متمرکز می شوند در حالی که:

  • این ورودی ها هستند که مسیر را تعیین می کنند
  • این مسیر است که خروجی ها را مشخص می کند

3. چند نمونه عادت خوب

نویسنده در کتاب لیستی از عادت های خوب ارائه نمی دهد، اما از مثال هایی که در فصل های مختلف کتاب به کار برده می توان چندین عادت خوب را بیرون کشید از جمله:

  • تغذیه سالم، آشپزی، ورزش کردن، مصرف درست داروها، نوشیدن آب، خواب زود هنگام
  • مدیتیشن و آرام سازی بدن
  • فرستادن یادداشت های تشکر
  • یاد گرفتن یک مهارت مانند نقاشی، نواختن یک ساز
  • زود بیدار شدن از خواب
  • پس انداز پول

4. چند نمونه عادت بد

نویسنده در کتاب لیستی از عادت های بد ارائه نمی دهد، اما از مثال هایی که در فصل های مختلف کتاب به کار برده می توان چندین عادت بد را بیرون کشید از جمله:

  • خوردن هله هوله، سیگار کشیدن
  • تحت استرس قرار گرفتن، افکار منفی، عصبانی شدن
  • تماشای بیش از حد تلویزیون، بازهای ویدئویی
  • بیش از حد کار کردن
  • ولخرجی زیاد

5. چه عادت هایی بسازم؟

برای کشف عادت هایی که باید خلق کنید ابتدا به خودتان فرصت دهید و عادات و رویکردهایی که برای شما مفیدتر است را پیدا کنید، مثلا از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی برایم سرگرم کننده تر است؟
  • چه چیزی باعث می شود حساب زمان از دستم برود؟
  • از کجا می توانم بازده بیشتری نسبت به افراد معمولی داشته باشم؟
    و …

سپس در زمینه مورد نظر تخصص پیدا کنید و تلاش خود را روی عادت ها و رویکردهایی که باعث هیجان شما می شوند و با شخصیت و نقاط قوت شما هماهنگ هستند بگذارید، به این ترتیب اگرچه هنوز هم کار می کنید اما عادت های لذت بخش تر و ساده تر می تواند شانس موفقیت شما را بالاتر ببرد.

6. ایجاد یک عادت جدید چقدر طول می کشد؟

مدت زمان شکل گیری عادت های مختلف متفاوت است اما همه عادات به ایجاد روابط قوی بین پاسخ و پاداش وابسته هستند.

شکل گیری یک عادت ممکن است نیاز به یک بار تکرار یا هزار بار تکرار داشته باشد با این حال رفتارهایی که یادگیری و تکرار آن ها ساده تر است، رابطه علت و معلولی واضحی با پاداش دارند و به پاداش های بزرگ منجر می شوند به تکرار کمتری برای تبدیل شدن به یک عادت نیاز دارند.

7. چطور می توان عادات را به گونه موثری ایجاد کرد یا از بین برد؟

برای تغییر موفقیت آمیز عادت ها باید:

  • عادات درست را تغییر دهید
  • عادات را به شیوه درست تغییر دهید

برای تغییر عادات درست، روی هویت و فرایندها تمرکز کنید نه نتایج.

  • نتایج همان چیزهایی هستند که به دست می آورید (مثلا: می خواهم کتاب بخوانم)
  • فرایند کاری است که انجام می دهید (مثلا هر روز کتاب خواهم خواند)
  • هویت چیزی است که در مورد خودتان باور دارید (مثلا من اهل مطالعه هستم)

هر لحظه، هر انتخاب یک حلقه بازخورد قدرتمند ایجاد می کند:

  • عادات شما هویت شما را شکل می دهد
  • هویت شما عادات شما را شکل می دهد

هویت های جدید به شواهد جدید نیاز دارد، برای تغییر خودتان ابتدا باید بپرسید:

  • به چه نتیجه ای می خواهم برسم؟
    سپس
  • چه نوع شخصی می خواهم باشم؟
    سپس
  • چه عادت هایی باعث می شود این باورها را تقویت کنم؟

سپس برای این که در مسیر درستی جلو بروید هر روز از خودتان بپرسید:

  • آیا من به نوع شخصیتی که دوست دارم تبدیل شده ام؟
    و
  • شخصیتی که دوست دارم به آن تبدیل شوم در این موقعیت چه می کند؟

برای تغییر عادات در مسیر درست، موارد زیر را مشخص کنید:

  • نشانه ها: آشکار / نامرئی
  • میل: جذاب / غیر جذاب
  • پاسخ ها: آسان / سخت
  • پاداش ها: رضایت بخش / عدم رضایت

قبل از این هر عادتی را تغییر دهید برای اطلاع از پاسخ های موجود از سیستم امتیاز دهی استفاده کنید:

  • یک لیست بزرگ از عادت های روزانه خود بنویسید
  • نتایج طولانی مدت هر عادت را ارزیابی کنید و هر عادت را به عنوان خوب، بد یا خنثی برچسب بزنید

سپس برنامه جدید و نوشتاری از اقدامات طراحی کنید، به صورت زیر:

  • اهداف اجرایی واضحی تنظیم کنید.

– من در زمان … در مکان … رفتار … خواهم داشت.

  • پشته عادت ایجاد کنید.

– بعد از عادت فعلی … عادت جدید … را خواهم داشت
یا
– زمانی که رفتار … داشته باشم عادت جدید … را ایجاد خواهم کرد

نکته: عادات جدید خود را تا حد ممکن خاص کنید (چه چیزی، چه زمانی، چطور، چه مقدار)

جملات طلایی کتاب

  • باید بسیار بیشتر از آن که نگران نتایج فعلی باشید نگران مسیر فعلی خود باشید.
  • اهداف برای تعیین جهت، خوب هستند اما سیستم ها برای پیشرفت، بهترین هستند.
  • طراح دنیای خود باشید و نه صرفا مصرف کننده آن!
  • وقتی نمی توانید با بهتر بودن پیروز شوید، می توانید با متفاوت بودن پیروز شوید.
  • ما مخصوصا از عادت های سه گروه تقلید می کنیم: نزدیکان، اکثریت مردم، افراد قدرتمند.
  • موفقیت محصول عادت های روزانه ما است نه تحول یک باره در زندگی.
  • نیازی نیست قربانی محیط خود شوید، شما می توانید معمار آن باشید.

درباره نویسنده کتاب

جیمز کلیر نویسنده و عکاس آمریکایی و خالق کتاب پر فروش و مشهور عادت های اتمی است که به عنوان یکی از پر فروش ترین کتاب های نیویورک تایمز شناخته شده و بیش از یک میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

کلیر به عنوان سخنران انگیزشی نیز فعالیت می کند و تاکنون برای کارکنان شرکت های بزرگ همچون سیسکو، جنرال الکتریک، هوندا، لینکدین، اینتل و غیره سخنرانی داشته است.

این نویسنده در حال حاضر در آکادمی عادت خدمات زیادی در زمینه نحوه تغییر عادات به مردم ارائه می دهد.

در ادامه بخوانید : خلاصه کتاب قدرت عادت

منبع: fastertomaster