جدول ارزش غذایی عدس خام و پخته (کالری، پروتئین و قند)

جدول ارزش غذایی عدس خام و پخته
جدول ارزش غذایی عدس خام و پخته

جدول ارزش غذایی یک لیوان عدس پخته شده | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | پروتئین | فیبر | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | جدول ارزش غذایی عدس خام

عدس از حبوبات مغذی و آسان پخت و منبع ارزان برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن می باشد که در انواع، اندازه و رنگ های مختلف قرمز، نارنجی، زرد و سیاه یافت می شود اما انواع سبز و قهوه ای رنگ آن رایج تر است.

از عدس در غذاهای مختلف از جمله سوپ ها، سالاد، برنج و غیره استفاده می شود و از آن جا که از ارزش غذایی بالا، ماندگاری خوب و پخت آسان برخوردار است می توانیم به راحتی آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم.

پیش از این با فواید عدس برای سلامتی آشنا شده اید؛ در ادامه قصد داریم به بررسی جدول ارزش غذایی و ترکیبات مفید در عدس خام و پخته بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی عدس پخته

برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در یک فنجان (180 گرم) عدس پخته بدون چربی و نمک به صورت زیر می باشد:

عدس پخته (180 گرم)مقدار
کالری207
پروتئین16.2 گرم
کربوهیدرات36.1 گرم
قند3.2 گرم
فیبر14.2 گرم
چربی0.1 گرم

کالری عدس چقدر است؟

یک فنجان عدس پخته بدون افزودنی حاوی 207 کالری می باشد که بیشتر آن از کربوهیدرات های موجود در عدس نشات گرفته است.

کالری موجود در یک فنجان (192 گرم) عدس خام نیز حدود 675.8 می باشد.

کربوهیدرات عدس چقدر است؟

یک فنجان عدس پخته بدون افزودنی حاوی 36.1 گرم کربوهیدرات است که 14 گرم آن را فیبر، 3 گرم آن را قند طبیعی و باقی مانده آن را نشاسته تشکیل داده است.

نشاسته موجود در عدس به تامین سریع انرژی بدن کمک زیادی می کند.

چربی عدس چقدر است؟

عدس تقریبا فاقد چربی است و به عنوان یک ماده غذایی طبیعی و بدون چربی شهرت پیدا کرده است با این حال بسیاری از آشپزها هنگام پخت عدس مقداری چربی مانند روغن زیتون به آن اضافه می کنند که ارزش غذایی آن را تغییر می دهد.

پروتئین عدس چقدر است؟

هر فنجان عدس پخته بدون افزودنی حاوی 16 گرم پروتئین سالم است و به همین دلیل عدس به عنوان ماده غذایی عالی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن گیاهخواران شناخته شده است.

با این حال عدس منبع کامل پروتئین نمی باشد و نمی تواند کلیه اسید آمینه های ضروری بدن را تامین کند، بنابراین نمی توان به این ماده غذایی به عنوان تنها منبع پروتئینی بدن نگاه کرد.

برای تامین اسیدهای آمینه ضروری بدن توصیه می شود عدس را با غلات کامل یا دانه ها ترکیب کنید.

فیبر عدس چقدر است؟

مقدار فیبر موجود در یک فنجان عدس پخته بدون افزودنی 14 گرم می باشد که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

شاخص گلیسمی عدس چقدر است؟

شاخص گلیسمی عدس حدود 35 است اما مقدار دقیق به نوع عدس و پخته یا نپخته بودن آن بستگی دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی عدس 

عدس پخته فاقد افزودنی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است، از جمله:

  • فولات؛ این ویتامین به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و مزایای زیادی برای سلامتی دارد، گفته شده یک فنجان عدس بیش از 80 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • تیامین؛ یا ویتامین B1 به سلول های بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل کنند و برای عملکرد قلب، عضلات و سیستم عصبی ضروری است. یک فنجان عدس 21 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • فسفر؛ این ماده معدنی اغلب در غذاهای غنی از پروتئین یافت می شود و به سلامت استخوان ها و نگهداری بافت ها کمک می کند. یک فنجان عدس 33 درصد نیاز بدن به فسفر را تامین می کند.
  • آهن؛ این ماده معدنی ضروری در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله انتقال اکسیژن به گلبول های قرمز نقش دارد. یک فنجان عدس 75 درصد نیاز بدن به آهن را تامین می کند.
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی برای سلامت قلب ضروری می باشد. یک فنجان عدس حاوی 664.2 میلی گرم پتاسیم می باشد.
  • نیاسین؛ یا ویتامین B3 از ویتامین های مهم برای سلامتی بدن است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک فنجان عدس 10 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند.
  • ویتامین B6؛ پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت زیادی دارد. یک فنجان عدس 25 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند.

عدس همچنین حاوی مقادیر زیادی مس، منگنز، اسید پانتوتنیک، منیزیم و روی است و مقدار کمتری ویتامین C، ویتامین K، ریبو فلاوین، کلسیم و سلنیوم در خود گنجانده است.

ارزش غذایی عدس خام

برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در 180 گرم عدس خام به صورت زیر می باشد:

عدس خام (180 گرم)مقدار
کالری633.6
پروتئین44.3 گرم
کربوهیدرات114 گرم
قند3.7 گرم
فیبر19.3 گرم
چربی1.9 گرم

منابع: verywellfiteatthismuch