جدول ارزش غذایی 100 گرم بادام زمینی (کالری، پروتئین و چربی)

جدول ارزش غذایی بادام زمینی
جدول ارزش غذایی بادام زمینی

جدول ارزش غذایی 100 گرم بادام زمینی خام | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | پروتئین | فیبر | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی بادام زمینی بو داده

بسیاری از ما با شنیدن نام بادام زمینی به یاد خانواده خوشمزه و مغذی آجیل ها می افتیم اما جالب است بدانید این دانه ها در واقع آجیل نیستند و به گروه حبوبات از جمله عدس، لوبیا و سویا تعلق دارند.

بادام زمینی از خوراکی های بسیار محبوب است که بومی آمریکای جنوبی بوده و به نام های مختلفی همچون پسته زمینی یا آجیل زمینی نیز شناخته شده است.

مردم اغلب بادام زمینی را به شکل بو داده یا کره بادام زمینی مصرف می کنند. از دیگر محصولات این خوراکی مغذی می توان به روغن بادام زمینی، آرد و پروتئین بادام زمینی اشاره کرده که معمولا از آن ها در تهیه دسر، کیک، شیرینی ها، میان وعده ها و سس ها استفاده می شود.

بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی و مواد مغذی مختلف است و بر خلاف آن چه بسیاری از مردم تصور می کنند از افزایش وزن جلوگیری و احتمالا به کاهش وزن کمک می کند.

پیش از این با خواص بادام زمینی برای سلامتی آشنا شده اید؛ در ادامه با کوکا همراه باشید تا با ارزش غذایی بادام زمینی خام و بو داده و مقدار مواد مغذی موجود در آن ها آشنا شویم.

ارزش غذایی بادام زمینی خام

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم بادام زمینی خام عبارت است از:

بادام زمینی خام (100 گرم)مقدار
کالری567
پروتئین25.8 گرم
کربوهیدرات16.1 گرم
قند4.7 گرم
فیبر8.5 گرم
چربی49.2 گرم

کالری بادام زمینی چقدر است؟

بادام زمینی حاوی کالری فراوانی است اما مصرف آن به اندازه مناسب معمولا باعث چاقی و اضافه وزن افراد نمی شود و به کاهش وزن نیز کمک می کند.

بخش عمده کالری بادام زمینی (78.2 درصد) از چربی های موجود در این دانه ها نشات گرفته است.

کالری موجود در یک دانه بادام زمینی بدون پوسته (0.5 گرم) تقریبا 3.2 می باشد.

کربوهیدرات بادام زمینی چقدر است؟

بادام زمینی از خوراکی های کم کربوهیدرات محسوب می شود، گفته شده کربوهیدرات ها تنها حدود 13 تا 16 درصد کل وزن بادام زمینی را تشکیل می دهند.

چربی بادام زمینی چقدر است؟

بادام زمینی جزو خوراکی های پر چرب و از دانه های روغنی به شمار می رود به همین دلیل بیشتر بادام زمینی برداشت شده در سطح جهان صرف تولید روغن بادام زمینی می شود.

همان طور که در جدول مشاهده می کنید در هر 100 گرم بادام زمینی خام حدود 49.2 گرم چربی وجود دارد، به عبارت دیگر بین 44 تا 56 درصد بادام زمینی را چربی تشکیل داده که بیشتر آن ها چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع و از نوع اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشند.

پروتئین بادام زمینی چقدر است؟

بادام زمینی سرشار از پروتئین و منبع بزرگ پروتئین های گیاهی محسوب می شود، یک چهارم وزن این حبوبات را پروتئین تشکیل داده که به طور کلی 22 تا 30 درصد کالری بادام زمینی را تامین می کند.

پروتئین بادام زمینی عمدتا از نوع آراچین و کوناراچین می باشد که باعث بروز حساسیت در برخی افراد شده و می تواند کشنده باشد.

فیبر بادام زمینی چقدر است؟

بادام زمینی منبع خوب فیبر به خصوص فیبر نامحلول است که خطر چاقی و افزایش وزن را کاهش می دهد. در هر 100 گرم بادام زمینی خام 8.5 گرم فیبر نهفته است و حدود 34 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

شاخص گلیسمی بادام زمینی چقدر است؟

کروهیدرات پایین و سطح بالای پروتئین، چربی و فیبر، بادام زمینی را به یک خوراکی با شاخص گلیسمی بسیار پایین تبدیل کرده که مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد.

شاخص گلیسمی بادام زمینی 14 است.

ویتامین ها و مواد معدنی بادام زمینی

بادام زمینی منبع بسیار خوب ویتامین ها و مواد معدنی مختلف محسوب می شود، از جمله:

  • بیوتین؛ بیوتین از مواد بسیار مهم به خصوص برای دوران بارداری است و بادام زمینی یکی از غنی ترین منابع غذایی این ماده محسوب می شود
  • مس؛ مس از مواد معدنی ضروری بدن است که کمبود آن در بسیاری از رژیم های غذایی به خصوص غربی احساس می شود، پایین بودن سطح این ماده در بدن اثر بدی روی قلب می گذارد. 100 گرم بادام زمینی حدود 58 درصد نیاز روزانه بدن به مس را برطرف می کند
  • نیاسین؛ یا ویتامین B3 از ویتامین های مهم برای سلامتی بدن است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. 100 گرم بادام زمینی 61 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند
  • فولات؛ یا ویتامین B9 که به نام اسید فولیک نیز شناخته شده به خصوص برای دوران بارداری بسیار مهم است. 100 گرم بادام زمینی 60 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • منگنز؛ بادام زمینی از خوراکی های سرشار از منگنز می باشد و 100 گرم از آن 97 درصد نیاز بدن به این ماده معدنی را تامین می کند
  • ویتامین E؛ از آنتی اکسیدان های قدرتمند که اغلب در مقادیر زیاد در غذاهای چرب یافت می شود. 100 گرم بادام زمینی 42 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • تیامین؛ یا ویتامین B1 به سلول های بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل کنند و برای عملکرد قلب، عضلات و سیستم عصبی ضروری است. 100 گرم بادام زمینی 43 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند
  • فسفر؛ بادام زمینی منبع خوب فسفر نیز می باشد، ماده معدنی که در رشد و نگهداری بافت های بدن نقش مهمی دارد. 100 گرم بادام زمینی 38 درصد نیاز روزانه بدن به فسفر را تامین می کند
  • منیزیم؛ یک ماده معدنی مهم که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن دارد و به حفظ سلامت قلب کمک می کند. 100 گرم بادام زمینی 48 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند

سایر ترکیبات گیاهی بادام زمینی

بادام زمینی حاوی ترکیبات گیاهی زیست فعال و آنتی اکسیدان های مختلف نیز می باشد، در واقع گفته شده این خوراکی از نظر محتوای آنتی اکسیدانی با بسیاری از میوه ها برابری می کند.

اگرچه بیشتر آنتی اکسیدان های بادام زمینی در پوست آن گنجانده شده اند، بنابراین تنها با مصرف خام می توان از تمام خاصیت آنتی اکسیدانی آن بهره مند شد.

بادام زمینی بدون پوست نیز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی می باشد، از جمله:

  • اسید پی کوماریک؛ این پلی فنل یکی از اصلی ترین آنتی اکسیدان های موجود در بادام زمینی است
  • رسوراترول؛ آنتی اکسیدان قدرتمندی که خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد
  • ایزوفلاون ها؛ یک گروه آنتی اکسیدانی پلی فنلی که نقش مهمی در سلامت بدن دارند
  • اسید فیتیک؛ اسید فیتیک در دانه های گیاهی از جمله آجیل ها یافت می شود و ممکن است در جذب آهن و روی موجود در بادام زمینی و سایر خوراکی هایی که در یک زمان مصرف می شوند اختلال ایجاد کند
  • فیتواسترول ها؛ روغن بادام زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی فیتواسترول است که باعث ایجاد اختلال در جذب کلسترول در دستگاه گوارشی می شود

ارزش غذایی بادام زمینی بو داده

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم بادام زمینی بو داده عبارت است از:

بادام زمینی بو داده (100 گرم)مقدار
کالری642.9
پروتئین25 گرم
کربوهیدرات17.9 گرم
فیبر7.1 گرم
چربی51.8 گرم

منبع: healthlineeatthismuch