خواص میوه های زمستانی خوشمزه

لیست نام و خواص میوه های زمستانی
خواص میوه های زمستانی

همه ما فصل زمستان را به برف و سرما و البته میوه های خوش رنگ و لعابش می شناسیم که چشیدن طعم بی نظیر آن ها شب های سرد و طولانی زمستان را شیرین و به یاد ماندنی می کنند.

میوه های زمستانی از خوشمزه ترین و مفیدترین خوراکی های دنیا هستند که هر یک ترکیبات مغذی و متنوعی در خود گنجانده اند. این میوه ها به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های رایج زمستانی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید هستند و به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن و جدی کمک می کنند.

در ادامه قصد داریم به معرفی 7 میوه زمستانی خوشمزه و خواص آن ها بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

خواص میوه های زمستانی

1. انار

انار از میوه های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب زمستانی است که لطف خاصی به شب یلدا و روزهای برفی زمستان می بخشد و یکی از مغذی ترین میوه های کره زمین نیز محسوب می شود.

انار سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی زیست فعال و مقادیری قند می باشد و از جمله خواص انار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این میوه به کاهش التهاب که از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماری جدی مانند سرطان و دیابت است کمک می کند.
  • برای پیشگیری از سرطان پروستات در مردان و همچنین کاهش پیشرفت سرطان مفید است.
  • عصاره آن احتمالا با سلول های سرطان سینه مقابله می کند.
  • مصرف منظم آب انار در کمتر از دو هفته می تواند فشار خون را به سطح خوبی برساند.
  • عصاره آن تاثیر خوبی روی کاهش علائم چندین نوع آرتریت دارد.
  • می تواند در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت کند و به کاهش کلسترول بد کمک می کند.
  • مصرف آب انار برای کاهش علائم اختلال نعوظ مفید است.
  • دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی است که می تواند در برابر بیماری های شایع لثه و عفونت های مخمری مفید باشد.
  • به بهبود حافظه در افراد مسن کمک می کند.
  • منبع غنی نیترات است و با افزایش جریان خون عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد.

2. کیوی

کیوی از میوه های خوشمزه کوچک با طعم منحصر به فرد است که به عنوان یک میوه زمستانی محبوب و پر خاصیت شناخته شده است.

کیوی سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E و همچنین فولات و پتاسیم است و آنتی اکسیدان و فیبر فراوانی در خود گنجانده است. از جمله خواص کیوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کاهش علائم آسم و بهبود عملکرد ریه کمک می کند و خس خس سینه در کودکان مستعد آسم را کاهش می دهد.
  • برای هضم غذا مفید است و از بروز مشکلات گوارشی خاص جلوگیری می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می دهد.
  • مصرف منظم آن احتمال استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • به کنترل فشار خون و عوارض ناشی از آن مانند سکته مغزی یا حملات قلبی کمک می کند.
  • خطر لخته شدن خون و سطح چربی خون را کاهش می دهد و برای سلامت قلب مفید است.
  • از سلامت چشم در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت می کند.

3. پرتقال

پرتقال نارنجی و خوشمزه پای ثابت شب نشینی ها و دور همی های زمستانی است. این میوه خوشمزه یکی از مرکبات محبوب و رایج می باشد که هنوز مشخص نشده از چه زمانی و کجا کاشت و برداشت شده اما به نظر می رسد به شرق آسیا تعلق داشته باشد.

پرتقال منبع سالم فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و آنتی اکسیدان های مختلف است. از جمله خواص پرتقال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتقال به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن برای محافظت بدن در برابر بیماری های قلبی مفید است.
  • مصرف روزانه آب پرتقال به صورت منظم می تواند خون را رقیق و فشار خون را کاهش دهد.
  • مرکبات از جمله پرتقال برای کاهش سطح کلسترول خون مفید هستند.
  • پرتقال تاثیر خوبی در پیشگیری از سنگ کلیه دارد.
  • این میوه خوشمزه با افزایش جذب آهن در بدن به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کند.

4. گریپ فروت

گریپ فروت یکی دیگر از میوه های زمستانی و از سالم ترین مرکبات است که به دلیل طعم متمایز ترش و شیرین آن شناخته شده است.

این میوه پر خاصیت سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است و از جمله خواص گریپ فروت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریپ فروت برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
  • به دلیل فیبر فراوان اثر خوبی در کنترل اشتها دارد و خوردن آن قبل از غذا برای کاهش وزن مفید است.
  • به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.
  • مصرف منظم آن تاثیر خوبی در تنظیم فشار خون، کنترل کلسترول و حفظ سلامت قلب دارد.
  • خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.
  • برای پیشگیری از سنگ کلیه اگزالات کلسیم مفید است.
  • از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

5. خرمالو

خرمالو از میوه های چینی پاییز و زمستان است که طعم بی نظیر و خواص شگفت آور آن باعث شده از هزاران سال پیش تاکنون به عنوان یک ماده غذایی محبوب استفاده شود.

این میوه نارنجی رنگ و دوست داشتنی عطر و طعم شیرین و عسلی دارد و منبع خوب بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین A، ، فولات، منیزیم، پتاسیم، فسفر، فیبر و ترکیبات گیاهی متنوع می باشد.

از جمله خواص خرمالو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرمالو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و دیابت کمک می کند.
  • این میوه زمستانی برای کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کاهش سطح چربی خون مفید است.
  • مصرف خرمالو به کنترل قند خون کمک می کند.
  • خرمالو اثر خوبی در سلامت سیستم هضم دارد.
  • این میوه برای حفظ سلامت چشم و بینایی مفید است.

6. بلوبری

بلوبری یا زغال اخته آبی یکی از سوپر خوراکی های محبوب زمستانی و از بهترین های خانواده توت ها محسوب می شود که علاوه بر طعم مطبوع، ترکیبات مغذی فراوانی در خود گنجانده است.

این میوه کالری ناچیزی دارد و حاوی مواد مغذی مختلف مانند آنتی اکسیدان های مختلف، فیبر، ویتامین C و ویتامین K می باشد.

از جمله خواص بلوبری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلوبری بیشترین سطح آنتی اکسیدانی در میان میوه ها و سبزیجات محبوب را دارا می باشد.
  • این میوه با کاهش آسیب DNA خطر بروز پیری زودرس و سرطان را کاهش می دهد.
  • مصرف بلوبری به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند و برای کاهش فشار خون و سلامت قلب مفید است.
  • خوردن بلوبری احتمالا خطر بروز حملات قلبی را کاهش می دهد.
  • این میوه برای عملکرد مغز و به تاخیر انداختن زوال ذهن و مغز مفید است.

7. نارنگی

نارنگی از دیگر مرکبات زمستانی این فهرست است که همانند پرتقال به رنگ نارنجی و طعم فوق العاده اش شناخته شده اما بر خلاف پرتقال، پوست آن بسیار راحت جدا شده و خوردن آن ساده تر است.

نارنگی از ارزش غذایی چشمگیری برخوردار است و حاوی مواد مغذی همچون ویتامین C، مواد معدنی مختلف و فیبر می باشد.

از جمله خواص نارنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به پیشگیری از پیری زودرس، برخی سرطان ها و بیماری قلبی کمک می کند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و باعث از بین رفتن میکروب های مضر در بدن می شود.
  • به سلامت پوست کمک می کند و مدت زمان بهبود زخم ها را کاهش می دهد.
  • برای سلامت هضم و روده مفید است و به درمان یبوست کمک می کند.
  • خطر بروز سنگ کلیه را کاهش می دهد.

میوه های طبع گرم و سرد

  • ازگیل: سرد و خشک
  • گلابی: گرم و تر
  • نارنج: سرد و خشک
  • انار ترش: سرد و خشک
  • بالنگ: سرد و خشک
  • انار شیرین: سرد و تر
  • آناناس: گرم و تر
  • انگور: گرم و تر
  • به: گرم و خشک
  • پرتقال: سرد و تر
  • دارابی: سرد و تر
  • زرشک: سرد و خشک
  • ذغال اخته: سرد و خشک
  • کیوی: سرد و تر
  • گریپ فروت: سرد و خشک
  • لیمو شیرین: سرد و تر
  • موز: گرم و تر

منبع: healthline