ریفلاکس معده چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

ریفلاکس معده
ریفلاکس معده

اشکال در بلع، سوزش در گلو و احساس گرما، شوری، ترشی در پشت گلو از علائم ریفلاکس معده هستند.

سوزش معده چگونه است؟

سوزش معده به علت بازگشت اسید معده (زمانی که اسید معده از معده به داخل مری پاشیده می شود) به وجود می آید. علت ایجاد سوزش معده (ریفلاکس معده) از شخصی به شخص دیگر متفاوت است اما بسیاری از مردم علائم سوزش معده ی مشابهی دارند.

احساس سوزش در قفسه ی سینه، دقیقا پشت جناغ که بعد از خوردن غذا رخ می دهد و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.
درد در قفسه ی سینه مخصوصا بعد از خم شدن، دراز کشید و یا غذا خوردن. به یاد داشته باشید که برای هر گونه درد غیر قابل توضیحی که در قفسه ی سینه احساس کردید باید به پزشک مراجعه کنید. هر دردی در قفسه ی سینه را تا زمانی که به پزشک مراجعه نکرده اید و پزشک آن را تایید نکرده است، به سوزش معده نسبت ندهید.
سوزش در گلو و یا احساس گرما، شوری، ترشی در پشت گلو
اشکال در بلع
حس این که غذا به وسط قفسه ی سینه و یا گلوی شما چسبیده است.
سوزش معده می تواند باعث سرفه ی شدید، گلو درد و یا گرفتگی مزمن صدا شود.

گزارش این علائم برای تشخیص سوزش معده (ریفلاکس معده) به طور کامل می تواند پزشکتان را قانع کند. با این حال، ممکن است پزشکتان برای تشخیص شدت بیماری و یا برای پیگیری فرایند درمان، از آزمایش های ویژه ای استفاده کند. در صورتی که بازگشت اسید معده ی شدید و یا علائم غیر معمولی مانند کاهش وزن داشته باشید، ممکن است پزشک آزمایش های خاصی را برای شما تجویز کنید.

تفاوت سوزش معده با حمله ی قلبی

درد در قفسه ی سینه یکی از شایعترین دلایلی است که افراد به اورژانس مراجعه می کنند. این در حالی است که احساس درد در بسیاری از این افراد به علت حمله ی قلبی رخ داده و در برخی دیگر در واقع تنها یک ریفلاکس شدید اسید معده بوده است.

اغلب تشخیص حملات قلبی ای که به صورت همزمان با سوزش معده ی شدید رخ می دهند، بسیار مشکل بوده و تشخیص این قضیه که شما دچار حمله ی قلبی شده اید یا خیر، مستلزم انجام آزمایش های پیچیده ایست. شباهت علائم این دو عارضه و این قضیه که معمولا این بیماری در دسته ی خاصی از افراد اتفاق می افتد (به عنوان مثال هر دو عارضه در افراد مسن و یا افراد چاق بیشتر رخ می دهد)، باعث شده است که تشخیص عارضه پیچیده تر شود.

علائم رایج سوزش معده عبارتند از:

یک احساس سوزش شدید دقیقا زیر جناغ و یا دنده ها.
درد می تواند به شانه ها، گردن و بازوها منتقل شود اما معمولا این اتفاق نمی افتد.
درد معمولا بعد از خوردن غذا، ورزش کردن، به پشت دراز کشیدن و یا اضطراب داشتن به وجود می آید.
درد معمولا به سرعت به ضد اسیدها پاسخ می دهد و آرام می شود.
درد با یک عرق سرد همراه است که این علامت به ندرت قابل مشاهده است.

علائم رایج آنژین صدری (Angina pectoris) (درد شدید در قفسه‌ی سینه که به علت مشکلات قلبی به وجود می آید) عبارتند از:

احساس پر بودن، گرفتگی، و یا یک احساس فشار طاقت فرسا و یا احساس یک درد کلی در قفسه ی سینه.
احساس اینکه انگار یک کمربند را محکم دور قفسه ی سینه ی شما بسته اند.
احساس فشار و یا درد ناگهانی در قفسه ی سینه که با گذشت زمان بدتر می شود.
سرگیجه
درد ممکن است در شانه ها، گردن، فک و یا بازوها پخش شود.
درد معمولا به سرعت به نیتروگلیسیرین پاسخ داده و بهتر می شود.
تنگی نفس
اغلب با عرق سرد همراه است.
احساس سبکی سر و گیجی

اگر شما هر گونه دردی را تجربه کردید که بعد از چند دقیقه بهبود نیافت و یا اگر هر کدام از علائم هشدار دهنده ی حمله ی قلبی را مشاهده کردید، بلافاصله به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید. در صورتی که در مورد تشخیص علائم سوزش معده و حمله ی قلبی دچار ابهام شدید و نتوانستید آنها را از هم تشخیص دهید نیز بلافاصله به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید.

سوزش معده (ریفلاکس معده یا GERD) هنگامی رخ می دهد که عضلات پایین مری به درستی عمل نکنند. این عارضه باعث می شود که غذا و اسید معده به داخل مری نشت (ریفلاکس) کنند. سوزش معده (که یکی از علائم GERD به حساب می آید) می تواند با مصرف برخی مواد غذایی، دارو ها و یا سایر عوامل تشدید شود.

چند روش برای کاهش عوارض ناشی از سوزش معده:

با شکم پر وارد رختخواب نشوید. وعده های غذایی را حداقل دو تا سه ساعت قبل از اینکه بخواهید دراز بکشید صرف کنید. این کار به غذا فرصت کافی برای هضم و تخلیه از معده به روده را می دهد و به اسید معده این امکان را می دهد تا قبل از آنکه شما دراز بکشید به سطح پایینتری بیاید. شانس وقوع سوزش معده (ریفلاکس معده) در حالت درازکش بیشتر است.
پرخوری نکنید. مقدار غذای مصرفی در هر وعده ی غذایی را کاهش دهید و یا سعی کنید تعداد وعده های غذایی را تا 4 یا 5 وعده بالا برده و از میزان غذای هر وعده کم کنید.
آهسته غذا بخورید. عجله نکنید، برای غذا خوردن زمان صرف کنید. سعی کنید بعد از برداشتن هر لقمه، چنگال و یا قاشق را زمین بگذارید. این کار به شما کمک می کند تا از سرعت غذا خوردن خود بکاهید.
لباس های گشاد بپوشید.
از عوامل تحریک کننده ی سوزش معده اجتناب کنید. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند پیاز، نعناع، شکلات، نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، مرکبات و یا آب مرکبات، گوجه فرنگی، و یا غذا های چرب خودداری کنید. برای پیدا کردن غذاهایی که ریفلاکس معده ی شما را تحریک می کنند، برنامه ی غذایی و دفعات مواجهه با این اختلال را یادداشت کنید. پس از مدتی با بررسی این یادداشت ها می توانید به رابطه ی مواد غذایی مصرفی و سوزش معده تان پی ببرید.
وزن کم کنید. اگر اضافه وزن دارید، کم کردن وزن می تواند به تسکین علائم سوزش معده کمک کند.
سیگار را ترک کنید. نیکوتین یکی از مواد اصلی فعال در سیگار است که می تواند دریچه ی مری را تضعیف کند و ضعف این عضله باعث می شود که اسید معده به راحتی وارد مری شود.
از مصرف الکل اجتناب کنید. اگر می خواهید بعد از یک روز پر استرس به حالت عادی خود برگردید، به جای مصرف الکل، کارهایی مانند ورزش کردن، پیاده روی، مدیتیشن، حرکات کششی، و چند نفس عمیق را امتحان کنید.
از زمان های وقوع سوزش معده ی خود یادداشت برداری کنید و سعی کنید فعالیت هایی که به نظر می رسد عامل تحریک و شروع سوزش معده تان بوده است را پیدا کرده و کنار آن بنویسید.

اگر سوزش معده ی شما با دراز کشیدن بدتر می شود:

بالای تخت خود را به شکلی که سر و سینه ی شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد، بالا ببرید. برای این کار می توانید بلوک های 6 اینچی را زیر پایه های قسمت بالایی تخت قرار دهید. سعی نکنید برای این کار از قرار دادن چند بالش زیر سرتان استفاده کنید. این کار باعث می شود که سر شما در حالت نامناسبی قرار گیرد که این حالت می تواند به معده ی شما فشار وارد کرده و سوزش معده ی شما را بدتر کند.
شبها، زودتر شام بخورید. سعی کنید در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب چیزی نخورید.

اگر سوزش معده (ریفلاکس معده) شما با ورزش کردن بدتر می شود:

زمان غذا خوردنتان را با برنامه ی ورزشیتان تنظیم کنید. حداقل تا دو ساعت بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. اگر زودتر از این زمان فعالیت خود را آغاز کنید، ممکن است سوزش معده ی شما آغاز شود.
آب بیشتری بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، قبل و در حین ورزش آب کافی بنوشید./ شفاجو