برای فصل تابستان بهتر است این خوراکی ها را بخورید!

غذاهای خنک برای فصل تابستان
غذاهای مخصوص تابستان

بسیاری از افراد در طول ماه های گرم تابستان دچار کم آبی می شوند و این عامل احساس خستگی و کاهش انرژی بدن در طول روز می شود.

در طب سنتی چینی توصیه شده که برای برقراری تعادل بدن در تابستان بهتر است که از غذا های با طبع سرد استفاده کنید تا بتواند بر گرمای هوا غلبه کند، باعث سم زدایی و پاک سازی بدن شده و از خستگی و کاهش انرژی بدن پیشگیری کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین غذا ها، میوه ها و سبزیجات مخصوص فصل تابستان بیشتر آشنا شوید؛

1. جوانه ها

جوانه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و آنزیم هایی هستند که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

طبیعت و مزاج جوانه ها سرد است و به راحتی می توان آن ها را برای تهیه انواع سالاد و ساندویچ استفاده کرد.

2. هندوانه و ملون ها (خربزه، طالبی، گرمک)

هندوانه بیش از 91 درصد آب دارد، طبیعت و مزاج آن سرد بوده و خوردن هندوانه در یک روز گرم تابستان روشی عالی برای هیدراته شدن بدن و جلوگیری از کم آبی می باشد.

هندوانه همچنین یک منبع عالی لیکوپن است که فعالیت آنتی اکسیدانی داشته و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. هندوانه غنی از مواد ضد التهابی است، کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

علاوه بر هندوانه انواع دیگر ملون ها مانند خربزه، طالبی، گرمک و سمسوری هم مقادیر بالایی آنتی اکسیدان دارند و به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کنند.

3. خیار

خیار مانند هندوانه بیشتر از 95 درصد آب دارد و به دلیل طبیعت و مزاج سردی که دارد به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای فصل تابستان در نظر گرفته می شود.

گفته می شود که خیار دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش التهاب بدن کمک کند. خیار همچنین حاوی آنتی اکسیدان های متعدد است و از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

خیار سرشار از ویتامین B1، ویتامین B5 و ویتامین B7 (بیوتین) است که به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و از ابتلا به افسردگی پیشگیری می کند.

4. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هم دارای طبیعت و مزاج سرد بوده و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید ها و سایر مواد شیمیایی که دارد خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پروستات را کاهش می دهد.

5. ریواس

ریواس طبع سرد دارد، سرشار فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

پیشنهاد می کنیم که آب ساقه ریواس (فقط ساقه، برگ های ریواس به دلیل مقادیر بالای اسکالیک اسید سمی هستند) را با آب سبزیجات تازه ترکیب کرده و استفاده کنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

6. برگ قاصدک

برگ قاصدک حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که به سلامتی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند.

پیشنهاد می کنیم که برگ های قاصدک را برای تهیه انواع سالاد، سوپ و چای و دمنوش استفاده کنید.

7. مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش و لیمو ترش شیرازی)

همه ی مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش و لیمو شیرازی) دارای طبع سرد هستند، مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ویتامین C و فیبر دارند به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

شما می توانید آب مرکبات تازه را مصرف کنید یا آن ها را برای تهیه سالاد میوه، انواع سس سالاد، آبمیوه ها و آب سبزیجات تازه به کار ببرید.

8. موز

موز حاوی دوپامین است، یک ماده شیمیایی که به بهبود خلق و خو کمک کرده و خطر ابتلا به استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

موز سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن، درمان دیابت نوع 2، تقویت سیستم عصبی و افزایش گلبول های سفید خون می شوند.

9. آب نارگیل

آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی های تابستانی است چون حاوی مقادیر بالای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می باشد. خاصیت خنک کننده دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

10. نعناع تازه

نعناع یکی از سبزیجات مناسب تابستانی است که بدن را خنک نگه می دارد و با آب رسانی به بدن احتمل ابتلا به کم آبی را کاهش می دهد.

11. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز (کرفس، اسفناج، کاهو، کلم کیل) دارای مقادیر زیادی آب هستند که در فصل تابستان به آبرسانی بدن کمک می کنند و خطر کم آبی را کاهش می دهند.

12. پیاز

پیاز خواص خنک کننده دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی در فصل تابستان احتمال ابتلا به گرمازدگی را کاهش می دهد.

13. ماست

ماست طبع سرد دارد و به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای فصل تابستان و گرما محسوب می شود.

توصیه می شود که در روز های گرم تابستان ماست و خیار یا آب دوغ خیار بخورید تا به خنک شدن بدن کمک کرده و باعث آبرسانی بدن شود.

14. هلو

هلو یکی دیگر از میوه های با طبع سرد می باشد و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به سلامت بدن و پوست کمک می کند.

15. کدو سبز

کدو سبز یکی از بهترین سبزیجات تابستانی است که به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کند و باعث سلامت بدن و پوست می شود.

منابع : mercolaindiatimes