10 نکته که به شما کمک می کند بهتر از استیو جابز صحبت کنید

روش های بهتر صحبت کردن
روش های بهتر صحبت کردن

در دنیای مدرن امروز، اگر می خواهید مورد توجه واقع شوید، داشتن مهارت در برقراری ارتباط یک ضرورت است. خوشبختانه، یک سری فوت و فن های پایه و اساسی وجود دارد که بهره مندی از آنها می تواند هر کسی را به یک سخن پرداز برجسته تبدیل نماید.

در اینجا ما قصد داریم یک سری رازهای برقراری ارتباط را که می توانند به شما کمک کنند در این زمینه به موفقیت های جالب توجهی دست یابید در اختیار شما قرار دهیم!

1. ارتباط چیست؟

برای یادگیری هر چیزی، اول از همه باید ذات و واقعیت چیزی را که به دنبال آن هستیم درک کنیم.

به این ترتیب در می یابیم که ارتباط، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اشارات کلامی یا غیر کلامی، مثل گفتار، نوشتار، علائم، و رفتار است. انسان ها می توانند حقایق، عقاید، باورها، احساسات و خیلی چیزهای دیگر را با هم در میان بگذارند.

توسعه درست مهارت های ارتباطی هم چنین به شما کمک می کند تا با افراد جدید آشنا شوید، دوستان جدید پیدا کنید و دوست داشتن را درک کنید.

2. شجاعت آن را داشته باشید که بتوانید آنچه را در ذهن تان می گذرد ابراز نمایید

توانایی ابراز احساسات و عقاید به صورت کنترل شده، یک مرحله مهم در بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و تصریح آنها برای عموم است. نیازی نیست حین صحبت کردن تامل کنید و تردید داشته باشید، مگر اینکه احساس کنید عقاید شما ارزش شنیدن را ندارند.

همیشه سعی کنید بهترین های خود را ارائه دهید تا بر ترس های خود غلبه نمایید. مطمئن باشید همیشه یک نفر وجود خواهد داشت که ارزش سخنان شما را درک نماید و کسانی هم هستند که هیچ وقت به ارزش آن پی نخواهند برد. هیچ کس حق ندارد باید ها و نباید های آنچه را که مردم می خواهند بشنوند، به شما دیکته کند.

3. تماس چشمی

تماس چشمی
تماس چشمی

زمانی که شخصی با شما صحبت می کند و هم زمان به چشم های شما نیز خیره می شود چه حسی به شما دست می دهد؟ خانم است یا آقا، فکر می کنید با دقت به حرف های شما گوش می دهد و به آنچه شما می گویید علاقه نشان می دهد؟ همین طور است.

نگاه کردن به چشم های نفر مقابل، زمانی که صحبت می کنید یا در حال گوش دادن به صحبت های او هستید، به شما کمک خواهد کرد تا با جلب توجه شنوندگان و تاثیر گذاری بر روی آنها در ارتقای سطح عملکرد خود پیروز شوید.

آرامش خود را حفظ کنید، عجله نکنید و دستپاچه نشوید. شما باید ارتباط بصری خود را هر 5 تا 15 ثانیه بطور اجمالی قطع کنید.

4. گوش دادن

چند نفر را می شناسید که حوصله آن را داشته باشند بی وقفه به حرف های شما گوش کنند و حرف شما را قطع نکنند؟ ببینید این مهارت چقدر اهمیت دارد؟ یک شنونده خوب بودن این فرصت را به شما می دهد تا جهان را از دریچه ای دیگر تماشا کنید.

اجازه دهید آنها احساسات و عقایدشان را بیان کنند و برای یک لحظه هم که شده کاری به نظر شما نداشته باشند. قبل از آنکه شروع به صحبت کردن کنید، مطمئن شوید حرف طرف مقابل کاملا تمام شده باشد.

5. زیر و بم و گام صدای شما

اگر سریع صحبت می کنید، تصور مردم این خواهد بود که شما فردی عصبی با اعتماد به نفس پایین هستید.

اگر خیلی آهسته صحبت می کنید ممکن است مردم وسط حرف شما بپرند و نگذارند جملات شما تمام شود. با صدای رسا صحبت کنید و هنگامی که می خواهید یک نکته بخصوص را عنوان کنید یا صحبت های خود را جمع بندی کنید آهنگ صدای خود را کمی پایین بیاورید.

آهنگ صدای شما یک اصل مهم و تاثیر گذار در تشویق شنوندگان به برقراری ارتباط بصری با شماست!

6. حجم و ظرفیت صدای شما

تنظیم حجم صدا در یک سطح متناسب همیشه کار ساده ای نیست، مخصوصا اگر شما کمی عصبی باشید یا مطالب زیادی برای گفتن داشته باشید و سعی داشته باشید که نکات مهم را فراموش نکنید.

زمانی که تنها هستید و نزدیک مردم هستید آهسته صحبت کنید. زمانی که در حال صحبت کردن مقابل جمع زیادی از مردم یا در فضاهای بزرگ تر هستید، صدای خود را تنظیم کنید و بلندتر صحبت کنید.

7. صراحت گفتار

راجع به مردمی که من من می کنند چه فکری می کنید؟ در تمرین تلفظ واضح کلمات خود، طوری که مردم بتوانند به راحتی صحبت های شما را درک کنند، تا حد امکان کوشا باشید.

اگر آن ها همیشه از شما درخواست می کنند تا صحبت خود را دوباره تکرار کنید، همین حالا شروع به ارتقای طرز گفتار خود کنید.

جملات و عبارات کلامی خود را بطور واضح تلفظ کنید و از جملات و کلمات ساده تر به جای جملات پیچیده و کلمات نا مانوس استفاده کنید تا دریافت آنها را برای شنوندگان خود آسان تر سازید.

8. تلفظ

همیشه کلمات و عبارات ناشناخته ای که قصد استفاده از آنها را در سخنرانی خود دارید یا اصلا از آنها استفاده نکردید را نگاه کنید و جستجو کنید.

خودتان را عادت دهید روزی 1 تا 5 کلمه جدید را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید، زمانی که با دوستان خود صحبت می کنید از آنها استفاده کنید.

آشنایی با کلماتی که از آنها استفاده می کنید شما را بی پروا و کرده و تاثیر مثبتی روی شما دارد، طوری که راحت تر می توانید اعتماد مردم را نسبت به خود جلب نمایید. در غیر این صورت، آمادگی آن را داشته باشید که صلاحیت شما به واسطه واژگان نامانوسی که به کار بردید، زیر سوال رود و توسط مردم قضاوت شوید.

بهترین و موثر ترین راه برای تقویت دایره لغات شما خواندن (کمک می کند کلمات جدید را یاد بگیرید) یا گوش دادن به کتاب های الکترونیک (به شما کمک می کند کلمات جدید و تلفظ درست آنها را یاد بگیرید) است.

9. زبان بدن

وقتی ما حین صحبت کردن از زبان بدن استفاده می کنیم و مثلا دست خود را تکان می دهیم و از ایما و اشاره برای درک مفاهیم کمک می گیریم، این حرکات ممکن است گویای چیزهای زیادی درباره ما باشند.

این حرکات باید حین صحبت کردن تحت کنترل باشند تا بدانید چطور، چه وقت و کجا از آنها استفاده کنید.

برخی حرکات دست در جلوه دادن عقاید شما بسیار موثرند (دستان گشاده)، در حالی که یک سری حرکات حتی می توانند برای برخی شنوندگان حالت تهاجمی داشته باشند، مثل نشان دادن کف دست که مفهوم آن توقف گفتگو است.

لطفا توجه داشته باشید که موثرترین ایما و اشارات، حرکاتی هستند که طبیعی، آهسته و تاکیدی باشند.

10. کاری نکنید که دیگران منتظر پاسخ شما باشند

ما به طور متوسط 23 ساعت از هفته را مشغول نوشت پیام هستیم و تا حد زیادی شانس آن وجود دارد که شخصی که پیام های خود را برایش ارسال می کنیم، فورا پاسخ ما را بدهد.

زمانی که مطلبی را برای کسی می نویسیم، معمولا انتظار داریم او نیز هر چه زودتر پاسخ ما را بدهد. اگر شما بلافاصله پس از خواندن یک پیغام پاسخ آن را ندهید، کسانی که شما در حال صحبت کردن با آنها هستید ممکن است فکر کنند شما علاقه ای به صحبت کردن با آنها ندارید.

در چنین شرایطی بهترین کار این است که به خاطر تاخیر پیش آمده عذرخواهی کنید و تا حد امکان جواب پیام های خود را زود ارسال نمایید.

منبع : brightside

فال روزانه کوکا