خواص شیر سویا برای سلامتی، بدنسازی و پوست و مو

شیر سویا چیست؟

شیر سویا از لوبیا سویا یا دانه سویا خام به دست می آید و به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد به عنوان یکی از بهترین منابع جایگزین شیر گاو برای گیاهخواران و افراد وگن و همچنین یا کسانی که به لاکتوز و شیر گاو حساسیت دارند، شناخته می شود.

شیر سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص شیر سویا را برای سلامتی کل بدن، کودکان، دوران بارداری و شیردهی، بدنسازی و پوست و مو شرح داده ایم. همچنین در آخر این مقاله نیز با آموزش درست کردن شیر سویا خانگی آشنا خواهید شد.

خواص شیر سویا + طرز تهیه شیر سویا
خواص شیر سویا + طرز تهیه شیر سویا

خواص شیر سویا یرای پوست و مو

نکته مهم : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

پروتئین های موجود در شیر سویا الاستیسیته پوست را بهبود بخشیده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین فیتو استروژن های موجود در شیر سویا با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

ماسک شیر سویا برای پوست صورت

مقداری شیر سویا خانگی را به آرامی بر روی پوست صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

2. درمان لکه های قهوه ای پوست

شیر سویا باعث بازسازی سلول های پوست شده و لکه های قهوه ای پوست را درمان می کند.

3. درمان ریزش مو

شیر سویا سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

4. درمان موخوره

شیر سویا باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود و پروتئین های موجود در آن موخوره را درمان می کند.

5. نرم کننده طبیعی موی سر

نوشیدن روزانه شیر سویا باعث افزایش آبرسانی موها شده و به عنوان یک نرم کننده طبیعی موی سر عمل می کند.

6. تقویت ناخن ها

شیر سویا برای تقویت ناخن و درمان ناخن های شکننده مفید است، همچنین شیر سویا قارچ های ناخن را درمان می کند.

فواید دارویی و درمانی شیر سویا برای سلامتی

7. بدنسازی

ریبوفلاوین و بعضی از آنزیم های موجود در شیر سویا انرژی که ورزشکاران در طی تمرینات سخت بدنسازی از دست داده اند را بازیایی می کنند.

شیر سویا غنی از پروتئین های گیاهی است باعث افزایش عضله سازی در تمرینات بدنسازی می شود.

8. نوزادان و کودکان

نوزادان زیر 1 سال بهتر است که با شیر مادر تغذیه شوند چون تمام اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر را که برای رشد به آن نیاز دارند، تامین می کند.

اما بعد از یک سالگی می توانید شیر سویا را که غنی از کلسیم، آهن و پروتئین است به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید، روزانه یک فنجان یا دو فنجان شیر سویا برای کودک نو پا مفید می باشد.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف شیر سویا در نورادان و کودکان می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

9. زنان در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی

شیر سویا حاوی مقادیر زیادی ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، فولات و کلسیم است که برای سلامت زنان باردار و شیرده و رشد مطلوب جنین در دوران بارداری مفید هستند.

ایزوفلاون های موجو در شیر سویا به حفظ سطح استروژن در زنان یائسه کمک می کنند، تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه 2 لیوان شیر سویا عوارض یائسگی را در زنان کاهش می دهد.

با وجود همه ی این فواید زیاده روی در مصرف شیر سویا ممکن است باعث آسیب به جنین شود، پس حتما قبل از مصرف شیر سویا با پزشک خود مشورت کنید.

10. مردان و آقایان

تحقیقات نشان داده که بین مقادیر بالای تستوسترون و احتمال ابتلا به سرطان پروستات رابطه ی مستقیمی وجود دارد؛ فیتواستروژن موجود در شیر سویا می تواند تولید تستوسترون در مردان را کم کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان را کاهش دهد.

11. یبوست

شیر سویا فیبر بالایی دارد و می تواند باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه پیشگیری و درمان یبوست شود.

12. شیر سویا چاق کننده است؟

شیر سویا می تواند با کاهش اشتها باعث لاغری شود اما اگر شیر سویا را با انواع میوه ها و عسل ترکیب کنید و روزانه دو تا سه لیوان از آن را بنوشید می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

13. لاغری و کاهش وزن

فیبر و ایزوفلاون های موجود در شیر سویا باعث کاهش چاقی متابولیک در مردان و زنان می شود، همچنین شیر سویا با کاهش اشتها باعث کاهش دور کمر و کاهش چربی شکم در افراد چاق شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

14. دیابت و قند خون

شیر سویا حاوی مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع است که باعث افزایش گیرنده انسولین در بدن شده و باعث کنترل سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

شیر سویا کلسترول و چربی پایینی دارد و می تواند باعث کاهش کلسترول در افراد دیابتی و پیشگیری از بیماری های قلبی شود.

15. پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم موجود در شیر سویا باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

16. سرطان

تحقیقات انجام شده نشان داده که مصرف شیر سویا خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش می دهد، همچنین شیر سویا رشد تومور را کاهش می دهد.

17. فشار خون

شیر سویا حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می تواند سدیم زیادی بدن را دفع کند و باعث کاهش فشار خون بالا شود.

18. کلسترول خون و قلب

شیر سویا کلسترول و چربی های اشباع شده ندارد به همین دلیل می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

همچنین اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در شیر سویا به انعطاف پذیری رگ های خونی و سلامت قلب کمک می کنند.

19. میگرن

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم شیر سویا به دلیل مقادیر قابل توجه منیزیم که دارد، احتمال ابتلا به سردرد و میگرن را کاهش می دهد.

20. درمان افسردگی

مقادیر بالای ویتامین B، ویتامین D و منیزیم موجود در شیر سویا به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و افسردگی را درمان می کند.

21. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای پروتئین موجود در شیر سویا به افزایش تولید آنتی بادی ها در بدن کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

عوارض و مضرات شیر سویا

شیر سویا ممکن است باعث شکر و طعم دهنده ی مصنوعی باشد که برای افراد مبتلا به دیابت مضر است.

هنگام خرید شیر سویا از ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کنید، چون ممکن است از سویا تراریخته برای تولید شیر سویا استفاده کرده باشند.

آلرژی و حساسیت

شیر سویا ممکن است باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود.

تیروئید

شیر سویا مقادیر بالایی فیتو استروژن دارد که باعث کاهش ید در بدن می شود. کاهش ید در بدن به کاهش عملکرد غده ی تیروئید و در نتیجه کم کاری تیروئید منجر می شود.

طبع شیر سویا

طبیعت شیر سویا گرم است. شیر سویا منبع خوب پروتئین، قند، فیبر، مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی  و ویتامین های فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K می باشد.

موارد استفاده شیر سویا

شیر سویا را می توان برای تهیه ماست سویا، پنیر سویا یا توفو و انواع شیک و بستنی خانگی استفاده کرد.

میزان و مقدار مصرف شیر سویا در روز

بهترین مقدار مصرف شیر سویا در روز 1 لیوان می باشد اما اگر دوست داشته باشید می توانید روزانه تا 2 لیوان شیر سویا هم مصرف کنید.

ارزش غذایی شیر سویا (100 گرم)

  • کالری : 54
  • پروتئین : 3.3 گرم
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • فیبر : 0.6 گرم
  • چربی : 1.8 گرم
  • قند : 4 گرم

منابع : organicfactsdrhealthbenefitslivestrong


خانم های یزدی کلیک کنن