روان شناسی و شخصیت شناسی افراد از روی عکس پروفایل

در جهان امروزی ما که شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی محسوب می شوند، افراد عکسی را برای پروفایل شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، لینکدین، توییتر، تلگرام و اینستاگرام انتخاب می کنند که در دوستیابی و انتقال پیام های مختلف نقش مهمی دارد.

روان شناسی و شخصیت شناشی افراد از روی عکس پروفایل
روان شناسی و شخصیت شناشی افراد از روی عکس پروفایل

فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است که به ما کمک می کند دوستان خود را پیدا کنیم یا لینکدین به افرادی که برای کسب و کار به دنبال افراد مناسب هستند کمک می کند تا فرد مورد نیاز خود را پیدا کنند.

در همه این شبکه های اجتماعی قسمتی وجود دارد که در آن مشخصات و عکس خود را به اشتراک می گذارید و این چیزی است که افراد مختلف می بینند و از روی آن شما را قضاوت می کنند.

در دنیای امروزی که ارتباط بین افراد از طریق کامپیوتر و موبایل صورت می گیرد دیگر ما با سیگنال هایی مانند بیان صورت، تن صدا، حرکات و زبان بدن و تماس چشمی برخورد نداریم و تنها عکس ما می تواند با افراد دیگر ارتباط برقرار کند.

عکس پروفایل شما چه پیامی را منتقل می کند؟

عکس پروفایل شما دو پیام را به افراد منتقل می کند؛ یک پیام اصلی که ظاهر شما را شامل می شود و یک پیام پنهان و مخفی.

به عنوان مثال اگر شما عکس را از فاصله ی زیاد انتخاب کنید، در واقع به یاس و نا امیدی اشاره دارد، اگر لبخند می زنید وابستگی را نشان می دهید. اگر این نکات را بدانید با انتخاب یک عکس مناسب می توانید با افراد در شبکه های اجتماعی ارتباط بهتری برقرار کنید.

یک مطالعه منتشر شده در علوم روانشناختی در ماه ژوئن 2014 نشان داد که حتی تغییرات کوچک در عکس پروفایل می تواند منجر به یک تصور کاملا متفاوت شود و ما به راحتی می توانیم فردی که دوست داریم بیشتر با او وقت بگذرانیم را از این طریق پیدا کنیم.

مثلا یک عکس با خانواده و فرزندان نشان می دهد که این فرد بسیار خانواده دوست بوده و آن ها را حمایت می کند، اگر عکسی را در طبیعت به اشتراک بگذارید نشان می دهد که این فرد بیشتر وقت خود را خارج از منزل و در طبیعت سپری می کند و کمتر در شبکه های اجتماعی می چرخد.

عکس عروسی اشاره دارد که کاربر می خواهد به افراد نشان دهد که در زندگی پیشرفت کرده و علاوه بر این، افرادی که عکس های عروسی خود را به اشتراک می گذارند در واقع به کاربر می فهمانند که آن ها متعهد هستند و همسرشان برای آن ها اهمیت زیادی دارد.

افرادی که زیاد عکس های نمایشی از خود می گیرند علاوه بر اینکه خودخواهی و خود شیفتگی را منتقل می کنند، فردی را به تصویر می کشند که کاری ندارند و بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند.

اولین تاثیر

اکثر مردم به این نکته توجهی نمی کنند که یک عکس در نگاه اول چه تاثیری می تواند بر روی افراد داشته باشد.

لباس مناسب پوشیدن برای گرفتن عکس پروفایل خوب است اما مواظب باشید ممکن است این نظر را به افراد منتقل کند که شما فرد خود شیفته ای هستید.

اگر عکس پروفایل خود را فتوشاپ می کنید بهتر است بدانید که این نوع عکس ها از دید مردم بسیار بی ارزش هستند، برعکس عکس های طبیعی و بدون دستکاری شخص واقعی را به تصویر می کشند و برای مردم ارزش بیشتری دارند.

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است هیچ وقت فراموش نکنید این است که یک عکس پرفایل باید متناسب با شبکه ی اجتماعی انتخاب شود به عنوان مثال شما یک عکس با مایو در کنار ساحل را نمی توانید برای شبکه ی اجتماعی لینکدین انتخاب کنید چون یک شبکه ی رسمی محسوب می شود و این عکس وجه شما را خراب می کند.

منبع : psychologytoday.com