خواص و فواید فراوان موز در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین

130

خواص موز در بارداری

پزشک باید مصرف موز را به عنوان منبعی از پتاسیم و کلسیم در طول بارداری هفته به هفته به شما تجویز کند. افسانه های قدیمی موز را عامل ایجاد مشکل در زایمان طبیعی می داند. اما این افسانه ها خرافات است آن ها را باور نکنید.
مطالعات زیادی نشان می دهد مصرف موز (به انگلیسی : banana) در طول بارداری مزایای زیادی دارد. مصرف روزانه موز به سلامتی مادر و جنین کمک می کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله خواص موز برای پوست و مو را نیز حتما مطالعه فرمایید.

خواص و فواید فراوان موز در دوران بارداری
خواص و فواید فراوان موز در دوران بارداری

منبع کلسیم

کلسیم عنصری ضروری جهت رشد استخوان ها و اسکلت می باشد.

– موز سرشار از کلسیم است.با سایر مواد غذایی حاوی کلسیم در بارداری آشنا شوید.
– بنابراین برای رشد سالم استخوان های جنین به طور مرتب موز بخورید.

منبع آهن

یکی از مشکلات پیش از تولد کم خونی است که باعث مشکلاتی در بارداری یا در حین زایمان می شود.

– این مشکلات با مصرف منظم موادغذایی غنی از آهن مانند میوه ها و سبزیجات برطرف می شود.
– موز یکی از منابع غنی از آهن می باشد که باید خانم ها مصرف کنند. مصرف موز آهن بدن را افزایش داده و باعث تولید هموگلوبین و کاهش علائم کم خونی در بارداری می شود. همچنین باعث می شود در طول نه ماه انرژی زن باردار بیشتر باشد.

تثبیت کننده فشار خون

نوسانات فشار خون مشکل دیگری است که خانم باردار با آن مواجه است. حفظ فشار خون در حالت متعادل با استفاده از رژیم غذایی مناسب بهترین روش برای جلوگیری از نگرانی های غیرضروری است.

– از آن جایی که موز سرشار از پتاسیم است، بنابراین فشار خون خانم باردار را در حالت متعادل نگه میدارد.

– همچنین پتاسیم به کاهش گرفتگی عضلات و درد پا در طول بارداری کمک می کند.

منبع فولیک اسید

فولیک اسید برای رشد اعصاب، مغز و نخاع جنین لازم است.

– کمبود فولیک اسید موجب تولد زودهنگام یا تولد فرزندی ناتوان می شود.
– موز سرشار از فولیک اسید است و به راحتی در فرایند رشد جنین جذب بدنش می شود.

مبارزه با یبوست

یبوست برای یک خانم باردار مشکلات زیادی ایجاد می کند.

– برای کاهش یبوست، گاز معده و دل پیچه بدون مصرف مکمل ها، بهتر است موز را در رژیم غذایی قرار دهید.
– موز حاوی فیبر می باشد که باعث کاهش دل پیچه و دفع راحت مدفوع میشود. بنابراین فشار کمتری به رحم وارد می شود.

پروتئین برای رشد و افزایش وزن

پروتئین باعث رشد می شود و موز سرشار از پروتئین است.

– گیاهخواران باید راهی برای جذب پروتئین پیدا کنند. با مصرف موز در طول بارداری پروتئین لازم جذب می شود.
– موز میان وعده ای مناسب پیش از ورزش می باشد زیرا ورزش با معده خالی مطلوب نیست.

افزایش انرژی

هیچ چیزی مانند موز باعث افزایش انرژی شما نمی شود. موز به همراه یک لیوان شیر غذایی کامل به حساب می آید.

– موز حاوی 3 نوع قند گلوکز، فروکتوز و ساکروز است که منبع انرژی می باشند.
– بنابراین ضروری است یک خانم باردار برای افزایش انرژی، به صورت روزانه موز مصرف کند.

کنترل قند و کلسترول خون

بسیار مهم است در طول بارداری قند خون و کلسترول خون تحت کنترل باشد.

– این مسئله در حالتی که دیابت بارداری داشته باشید خیلی مهمتر است.
– اگر در طول بارداری به صورت منظم موز بخورید به کنترل قند خون و کلسترول خون کمک می کند.

افزایش رشد گلبول های قرمز خون به همراه ب 6

موز در طول بارداری منبعی غنی از ویتامین ب 6 را فراهم می کند.

– ویتامین ب6 به عنوان انتقال دهنده عصبی عمل می کند.
– همچنین به رشد گلبول های قرمز خون کمک می کند.

درمان طبیعی استرس

موز باعث از بین رفتن استرس می شود.

– وجود موز در سبد خرید شما به شما کمک می کند استرس و نگرانیتان کاهش یابد.

جلوگیری از گرسنگی های مداوم

موز سرشار از کربوهیدرات است. بنابراین معده شما را به سرعت پر می کند.

– می توانید از موز به عنوان میان وعده استفاده کنید.
– بنابراین این میوه گرسنگی ایجاد شده در طول روز را کاهش می دهد.

منبع : سایت اوما