12 روش ساده و موثر برای نوشیدن آب بیشتر

چگونه آب بیشتری بخوریم
چگونه آب بیشتری بخوریم؟

همان طور که می دانید حدود 70 درصد بدن ما را آب تشکیل داده و از آن جا که آب نقش مهمی در عملکرد درست اندام های مختلف ایفا می کند نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامتی بدن ضروری است.

آب تعادل الکترولیتی و فشار خون را کنترل کرده، عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد، دمای بدن را تنظیم و برای سلامت سلول های بدن حیاتی می باشد و به همین دلیل هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن اهمیت زیادی دارد، اگرچه بسیاری از ما به دلایل مختلف از جمله مشغله زیاد نوشیدن آب کافی روزانه را فراموش می کنیم.

در ادامه مطلب قصد داریم با 12 روش ساده اما موثر برای نوشیدن آب بیشتر آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

1. نیاز بدن به آب و مایعات چقدر است؟

اگر تصمیم گرفته اید آب بیشتری بنوشید باید ابتدا بدانید بدن شما به چه مقدار آب در شبانه روز نیاز دارد.

همه ما شنیده ایم برای تامین آب مورد نیاز بدن لازم است 8 لیوان (1920 میلی لیتر) آب در روز بنوشیم اما این توصیه ریشه علمی ندارد.

به گزارش آکادمی ملی پزشکی مردان در طول روز به حدود 15 لیوان (3700 میلی لیتر) و زنان به حدود 11 لیوان (2700 میلی لیتر) مایعات – شامل آب، نوشیدنی های مختلف و مواد غذایی آبدار – نیاز دارند، اگرچه این مقدار نسبی است و با توجه به سطح فعالیت افراد، محل سکونت، وضعیت سلامت و غیره ممکن است تغییر کند.

به طور کلی در اغلب موارد مصرف مایعات تا حدی که فرد احساس تشنگی نداشته باشد کافی است با این وجود افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، بیشتر روز را بیرون از منزل هستند یا در آب و هوای گرم زندگی می کنند نیاز به آب بیشتری دارند.

2. هدف روزانه تعیین کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر می خواهید در طول روز آب بیشتری بنوشید باید برای آن هدف روزانه تعیین کنید زیرا هدف به شما انگیزه داده و تغییرات مثبتی ایجاد خواهد کرد.

یک هدف موثر باید معیارهای زیر را داشته باشد:

  • خاص باشد
  • قابل اندازه گیری باشد
  • قابل دستیابی باشد
  • واقع بینانه باشد
  • زمان مشخص داشته باشد

به عنوان مثال یک هدف موثر می تواند نوشیدن چهار لیوان آب بیشتر در طول روز باشد.

برای محقق شدن هدف توصیه می شود فرایند پیشرفت خود را یادداشت کنید، این کار باعث می شود انگیزه بیشتری پیدا کرده و آن را به یک عادت خوب تبدیل کنید.

3. بطری آب همراه داشته باشید

سعی کنید در هر جا و هر زمان چه در مدرسه، خانه، محل کار و مسافرت همیشه یک بطری آب معدنی همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی آب بنوشید، این کار هدف شما را نیز یادآوری خواهد کرد و روش فوق العاده موثر برای نوشیدن آب بیشتر در طول روز است.

4. از یادآورها استفاده کنید

اگر فرد پر مشغله ای هستید و اغلب فراموش می کنید در طول روز آب بنوشید می توانید از نرم افزار، زنگ تلفن یا ساعت برای یادآوری این مورد به خودتان استفاده کنید.

مثلا ساعت را تنظیم کنید که هر 30 دقیقه یک بار زنگ بزند و به محض شنیدن صدای زنگ مقداری آب بنوشید.

همچنین می توانید ساعت کوک کنید که تا زمان مشخصی یک لیوان آب خود را تمام کرده و آن را مجددا پر خواهید کرد.

5. آب را جایگزین نوشیدنی های دیگر کنید

روش موثر دیگر برای نوشیدن آب بیشتر در طول روز این است که به جای نوشیدنی هایی همچون نوشابه یا مایعات ورزشی از آب استفاده کنید.

از آن جا که این نوشیدنی ها اغلب سرشار از شکر افزودنی هستند این کار به حفظ سلامتی و کاهش مصرف کالری نیز کمک زیادی می کند، زیرا برای سلامتی بدن لازم است مصرف شکرهای افزودنی به کمتر از 5 درصد کالری دریافتی روزانه محدود شود در حالی که با نوشیدن تنها یک لیوان نوشابه (240 میلی لیتر) از این مقدار فراتر خواهیم رفت!

لازم به ذکر است رژیم های غذایی سرشار از شکرهای افزودنی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهند در حالی که جایگزین کردن نوشیدنی های قندی با آب روشی آسان و کم هزینه برای کاهش مصرف کالری بوده و به کاهش وزن نیز کمک می کند.

6. قبل از وعده های غذایی یک لیوان آب بخورید

عادت کنید قبل از هر وعده غذا یک لیوان آب بنوشید، اگر از جمله افرادی هستید که روزانه سه وعده غذایی میل می کنید با این روش سه لیوان آب بیشتر مصرف خواهید کرد.

همچنین از آن جا که بدن ما گاهی احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرد، نوشیدن آب قبل از غذا باعث می شود از گرسنه بودن خود مطمئن شوید. این تکنیک به خصوص برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید است و از پرخوری و مصرف کالری بیشتر جلوگیری می کند.

7. از تصفیه کننده آب استفاده کنید

اگرچه در بسیاری نقاط آب آشامیدنی تصفیه شده در دسترس است اما اگر از کیفیت یا ایمن بودن آب مصرفی مطمئن نیستید می توانید از تصفیه کننده آب استفاده کنید.

استفاده از این دستگاه علاوه بر کاهش باکتری ها، سرب و آرسنیک در آب آلوده طعم آن را نیز بهبود می بخشد.

از سوی دیگر استفاده از این دستگاه نسبت به خرید دائمی بطری های آب معدنی کم هزینه تر و با محیط زیست سازگارتر خواهد بود.

8. آب را خوش طعم کنید

اگر طعم آب را دوست ندارید کافیست قبل از مصرف اندکی طعم مورد علاقه تان مانند خیار، لیمو، کیوی یا توت فرنگی و غیره به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید از پودر یا مایعات تقویت کننده خوش طعم داخل آب استفاده کنید اما دقت داشته باشید بیشتر این محصولات حاوی شکر یا سایر شیرین کننده ها و افزودنی های مصنوعی هستند که ممکن است به سلامتی آسیب برساند.

9. در محل کار هر ساعت یک لیوان آب بنوشید

بسیاری از افراد به طور معمول هشت ساعت از شبانه روز را در محل کار به سر می برند، اگر هر ساعت یک لیوان آب بنوشید در پایان ساعت کاری مصرف آب شما به هشت لیوان خواهد رسید که می تواند به عادت روزانه تبدیل شود.

10. آهسته و پیوسته آب بنوشید

اگر نمی توانید هر بار یک لیوان پر آب میل کنید سعی کنید در طول روز در بازه های زمانی بسیار کوتاه مقدار کمی آب بنوشید، این کار از خشکی دهان جلوگیری کرده و به نفس تازگی می بخشد.

برای یادآوری همیشه یک لیوان آب یا بطری آب در نزدیکی خود داشته باشید.

11. مواد غذایی آبدار بیشتری میل کنید

مصرف مواد غذایی آبدار باعث افزایش مایعات بدن می شود، به عنوان مثال میوه ها و سبزیجات معمولا حاوی آب فراوان هستند از جمله:

  • کاهو: 96 درصد
  • کرفس: 95 درصد
  • کدو سبز: 95 درصد
  • کلم: 92 درصد
  • هندوانه: 91 درصد
  • طالبی: 90 درصد
  • خربزه: 90 درصد

میوه و سبزیجات علاوه بر آب حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان نیز هستند که به حفظ سلامت و بهبود عملکرد اندام های مختلف بدن کمک می کند.

12. بعد از بیدار شدن و قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب خنک بعد از بیدار شدن شما را هوشیار و با نشاط کرده و قبل از خواب از خشکی دهان حین خواب و بوی بد دهان جلوگیری می کند، سعی کنید این کار را به عادت روزانه خود تبدیل کنید.

در ادامه بخوانید : روزانه چقدر آب بنوشیم؟

منبع: healthline