9 تکنیک مهم و موثر برای سم زدایی کامل بدن

چگونه بدن را سم زدایی کنیم؟
چگونه بدن را سم زدایی کنیم؟

سم زدایی بدن از اصطلاحات شعارگونه بسیار رایج است که معمولا در رژیم های غذایی خاص یا برچسب توضیحات برخی محصولات استفاده شده و طبق آن، ادعا می شود پیروی از آن رژیم غذایی یا مصرف محصول مورد نظر سموم بدن را دفع کرده و به بهبود سلامتی و کاهش وزن کمک می کند.

خوشبختانه بدن ما قابلیت سم زدایی طبیعی دارد، به عبارت دیگر بدون نیاز به استفاده از رژیم های غذایی خاص یا مکمل های گران قیمت می تواند سموم و ضایعات را از خود دفع کند و گفته شده با توجه به برخی نکات و تکنیک ها می توان سیستم سم زدایی طبیعی بدن را تقویت کرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی باورهای غلط رایج درباره سم زدایی بدن پرداخته و با 9 روش موثر برای بهبود سم زدایی بدن آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

باورهای اشتباه رایج درباره سم زدایی

گفته شده رژیم های غذایی سم زدا به دفع سموم بدن کمک کرده، سلامتی را بهبود می بخشند و برای کاهش وزن و لاغری مفید هستند.

در این رژیم های غذایی اغلب از ملین ها، دیورتیک ها، ویتامین ها، مواد معدنی، چای ها و دیگر مواد غذایی – که به نظر می رسد خاصیت سم زدایی کننده داشته باشند – استفاده می شود.

در رژیم های غذایی سم زدا درباره کلمه “سم” بسیار کلی صحبت شده، سم معمولا به آلاینده ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و مواد غذایی فراوری شده گفته می شود که همگی برای سلامتی بدن مضر هستند.

اما در این رژیم های غذایی به ندرت درباره سمومی که با استفاده از رژیم غذایی دفع خواهند شد یا مکانیزم های دفع این سموم صحبت می شود. علاوه بر این شواهد کافی برای حمایت از تاثیر واقعی این رژیم های غذایی برای سم زدایی بدن یا کاهش وزن وجود ندارد.

در حالی که بدن ما از روش پیچیده ای برای سم زدایی استفاده کرده و اندام هایی همچون کبد، کلیه ها، دستگاه گوارشی، پوست و ریه ها در انجام این کار سهیم هستند.

بنابراین عملکرد سیستم سم زدایی بدن در گروی سلامت و عملکرد این اندام ها می باشد و با این که رژیم های غذایی نمی توانند در انجام کاری که بدن ما به طور طبیعی قادر به انجام آن نباشد موفق باشند اما ما می توانیم با روش های خاص، عملکرد سیستم سم زدایی بدن را بهبود ببخشیم.

1. اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی

بیش از 90 درصد متابولیسم الکل در کبد انجام شده و آنزیم های کبدی الکل را به یک ماده شیمیایی سرطانی به نام استالدئید تجزیه می کنند، کبد بعد از تشخیص این ماده سمی، آن را به ماده ای بی ضرر به نام استات تبدیل کرده و از بدن دفع خواهد شد.

اما چرا مصرف الکل برای سم زدایی بدن مضر است؟ زیرا نوشیدن الکل می تواند باعث مشکلات متعدد سلامتی در بدن شده و با افزایش تجمع چربی ها، التهاب و ایجاد زخم در کبد، به عملکرد کبد آسیب می رساند. در این شرایط کبد نمی تواند وظایف خود – از جمله دفع ضایعات و سم زدایی بدن – را به خوبی انجام دهد.

بنابراین ترک الکل یکی از بهترین کارها برای کمک به سیستم سم زدایی بدن می باشد.

2. خواب کافی

اهمیت به خواب و استراحت کافی در طول شب برای سلامتی و بهبود سم زدایی طبیعی بدن بسیار مفید است.

خوابیدن به مغز اجازه می دهد تا خودش را دوباره سازمان دهی و شارژ کرده و بدن فرصت پیدا می کند تا ضایعات سمی را که در طول روز جمع کرده دفع کند. یکی از این ضایعات، پروتئینی به نام بتا آمیلوئید است که از عوامل موثر در ابتلا به بیماری آلزایمر می باشد.

کمبود خواب باعث می شود بدن فرصت کافی برای انجام وظایف خود از جمله سم زدایی نداشته و خطر انباشتگی سموم افزایش می یابد. تجمع این سموم روی جنبه های مختلف سلامتی اثر منفی خواهد گذاشت.

از جمله اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت کمبود خواب می توان به استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی اشاره کرد.

لازم به ذکر است هر فرد سالم به 7 تا 9 ساعت خواب در طول شب نیاز دارد.

اگر از مشکلات خواب همچون دیر به خواب رفتن یا از خواب پریدن های مکرر رنج می برید تغییراتی در سبک زندگی از جمله زمان بندی منظم برای خواب یا اجتناب از نگاه کردن به صفحه موبایل یا کامپیوتر قبل از خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

3. نوشیدن آب فراوان

مزیت نوشیدن آب کافی چیزی بیشتر از رفع تشنگی است، آب دمای بدن را تنظیم کرده، به انعطاف مفاصل کمک می کند، هضم را بهبود می بخشد، جذب مواد مغذی را افزایش می دهد و صد البته در فرایند سم زدایی بدن نیز نقش مهمی ایفا می کند.

سلول های بدن ما باید به طور پیوسته ترمیم شوند تا بتوانند به خوبی عمل کرده، مواد مغذی را تجزیه و به صورت انرژی استفاده کنند. در نتیجه ی این فرایندها، مقداری ضایعات در قالب اوره و دی اکسید کربن تولید می شود که در صورت تجمع در خون به بدن صدمه خواهند زد.

آب این مواد زائد را حمل کرده و از طریق ادرار، تنفس یا تعریق از بدن خارج می کند، بنابراین بهبود هیدراتاسیون اهمیت زیادی در سم زدایی بدن دارد.

مصرف روزانه آب در مردان حدود 3.7 لیتر و در زنان 2.7 لیتر توصیه شده، اگرچه این مقدار با توجه به رژیم غذایی مورد استفاده، محل زندگی و میزان فعالیت روزانه فرد ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

4. کاهش مصرف شکر و غذاهای فراوری شده

شکر و مواد غذایی فراوری شده ریشه بسیاری از مشکلات بهداشتی و سلامتی عمومی در جهان امروز هستند.

مصرف بیش از حد مواد غذایی به شدت فراوری شده و قندی رابطه مستقیم با چاقی و سایر بیماری های مزمن همچون بیماری قلبی، سرطان و دیابت دارد و این بیماری ها با آسیب رساندن به اندام های مهم بدن همچون کبد و کلیه ها – که نقش مهمی در سم زدایی بدن دارند – باعث ایجاد اختلال در سم زدایی طبیعی بدن می شوند.

به عنوان مثال مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش داده و عملکرد کبد را تضعیف می کند.

بنابراین تا آن جا که ممکن است از خرید و مصرف مواد غذایی فراوری شده و هله هوله های قندی اجتناب کرده و مصرف آن ها را با مواد غذایی سالم همچون میوه و سبزیجات جایگزین کنید.

5. مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

از یک سو بدن به طور طبیعی و طی فرایندهای سلولی همچون عمل هضم باعث تولید رادیکال های آزاد می شود و از سوی دیگر مصرف الکل، سیگار، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها تولید رادیکال های آزاد در بدن را افزایش می دهند.

رادیکال های آزاد با آسیب به سلول های بدن خطر ابتلا به مشکلاتی همچون زوال عقل، بیماری قلبی و کبدی، آسم و انواع خاص سرطان را افزایش می دهد در حالی که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به بدن کمک می کند تا راحت تر با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد و سایر سموم مقابله کند.

اگرچه توصیه می شود برای تامین آنتی اکسیدان های بدن روی مواد غذایی سالم تمرکز کنید نه مکمل ها، زیرا مصرف بیش از حد برخی مکمل ها خطر ابتلا به بیماری های خاص را نیز افزایش خواهد داد.

از جمله آنتی اکسیدان های مهم می توان به ویتامین های A، C، E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زاکسنتین اشاره کرد و مواد غذایی همچون توت ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه جات و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارا می باشند.

6. مصرف مواد غذایی حاوی پربیوتیک

سلامت روده نقش مهمی در عملکرد سیستم سم زدایی بدن دارد زیرا سلول های روده ای سیستم دفع و سم زدایی دارند که از روده و بدن در برابر سموم مضر همچون مواد شیمیایی محافظت می کند.

سلامت روده رابطه نزدیکی با پربیوتیک ها – نوعی فیبر که باکتری های مفید روده ای به نام پروبیوتیک ها را تغذیه می کند – دارد. باکتری های مفید روده اسیدهای چرب زنجیر کوتاه تولید می کنند که برای سلامتی بسیار مفید است.

لازم به ذکر است باکتری های مضر ناشی از استفاده آنتی بیوتیک ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی نامطلوب باعث بر هم خوردن تعادل باکتری های مفید روده ای شده و سیستم ایمنی و سم زدایی بدن را تضعیف و خطر ابتلا به بیماری ها و التهاب را افزایش می دهد.

از جمله منابع غذایی پربیوتیک می توان به گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، مارچوبه، موز، پیاز، سیر، و جو دوسر اشاره کرد.

7. کاهش مصرف نمک

مصرف بیش از حد نمک باعث تجمع مایعات در بدن می شود – بخصوص اگر دچار بیماری های مرتبط با کلیه ها یا کبد بوده یا آب کافی مصرف نکنید – و افزایش تجمع مایعات می تواند باعث باد کردن و پف آلود شدن بدن شود.

اگر نمک زیادی مصرف می کنید با سم زدایی بدن می توانید از اضافه وزن ناشی از تجمع مایعات اضافی خلاص شوید و افزایش مصرف آب یکی از بهترین راه ها برای این منظور می باشد.

مصرف زیاد نمک – اگر با نوشیدن مقدار زیادی آب همراه نباشد – باعث ترشح هورمون ضد دیورتیک در بدن شده که از ادرار جلوگیری کرده و سم زدایی را با اختلال مواجه می کند. در حالی که نوشیدن آب، تولید این هورمون را کاهش داده و به افزایش حجم ادرار و دفع ضایعات بدن کمک می کند.

افزایش مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم که باعث تعادل اثر سدیم در بدن می شود نیز کمک کننده خواهد بود. از جمله این مواد غذایی می توان به سیب زمینی، کدو، لوبیا قرمز، موز و اسفناج اشاره کرد.

8. فعالیت بیشتر

ورزش منظم – فارغ از این که چه وزنی دارید – به طولانی شدن عمر کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.

کاهش التهاب مهم ترین فایده ورزش برای بدن است. التهاب اگرچه برای بهبود عفونت یا زخم ها مفید است اما التهاب شدید سیستم های بدن را تضعیف کرده و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.

تمرینات ورزشی با کاهش التهاب در بدن به عملکرد بهتر سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم سم زدایی کمک می کند.

توصیه می شود در هفته حداقل 150 تا 300 دقیقه ورزش متوسط مانند پیاده روی سریع یا 75 تا 150 دقیقه ورزش شدید مانند دویدن داشته باشید.

9. نکات مهم دیگر

اگرچه تاکنون شواهد کافی درباره اثربخش بودن رژیم های غذایی سم زدا برای دفع سموم بدن یافت نشده اما برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش سموم و بهبود عملکرد سم زدایی بدن کمک کند. از جمله:

  • مصرف مواد غذایی غنی از گوگرد همچون پیاز، بروکلی و سیر برای دفع فلزات سنگین همچون کادمیوم موثر است.
  • گشنیز از سبزیجات مفید و سم زدا است که به دفع فلزات سنگین مانند سرب و مواد شیمیایی از جمله فتالات و حشره کش ها کمک می کند.
  • مصرف مواد غذایی غنی از گوگرد مانند بروکلی و سیر به افزایش عملکرد گلوتاتیون – که از آنتی اکسیدان های اصلی تولید شده در بدن بوده و نقش مهمی در سم زدایی دارد – کمک می کند.
  • استفاده از محصولات پاک کننده طبیعی همچون سرکه و جوش شیرین به جای محصولات شیمیایی پاک کننده می تواند شما را از مواد شیمیایی بالقوه سمی دور نگه دارد.
  • استفاده از دئودورانت ها، لوازم آرایشی، مرطوب کننده ها، شامپوها و دیگر محصولات مراقبتی بهداشتی طبیعی به جای مواد آرایشی بهداشتی شیمیایی تماس با مواد سمی را کاهش می دهد.

منبع: healthline