فواید کوه پیمایی و کوهنوردی برای سلامتی بدن، قلب و کاهش وزن

فواید کوه پیمایی و کوهنوردی برای بدن
فواید کوه پیمایی و کوهنوردی برای بدن

کوه پیمایی چیست؟ کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی و کوهپیمایی از پرطرفدار ترین و محبوب ترین ورزش های ایروبیک در فضای باز هستند که به بهبود سلامت قلب کمک می کنند، باعث تقویت عضلات بدن شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشند.

توجه داشته باشید که کوهپیمایی در واقع راه پیمایی در کوه است و با کوهنوردی که به معنای پیمایش مسیر های سنگی، برفی و یخی کوهستان با استفاده از ابزار های فنی است، متفاوت می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید کوهپیمایی و کوهنوردی برای سلامتی بدن و کاهش وزن بیشتر آشنا شوید؛

مزایای کوهپیمایی و کوهنوردی برای سلامتی بدن

1. سلامت قلب

یکی از مزایای ورزش های کوه پیمایی و کوهنوردی این است که به بهبود سلامت قلب و عملکرد آن کمک می کنند؛

کوهپیمایی و کوهنوردی به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها و به ویژه قلب می شوند.

چربی خون : همچنین این ورزش ها برای کاهش چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون) مفید هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

فشار خون : در برخی تحقیقات مشخص شده که کوهنوردی و کوه پیمایی به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

2. تقویت عضلات بدن

کوه پیمایی به تقویت ماهیچه ها و عضلات بدن به ویژه عضلات پا کمک می کنند، علاوه بر این به انعطاف پذیری بیشتر بدن کمک کرده و باعث چابکی افراد می شوند.

3. سم زدایی ریه ها

بالا رفتن از کوه باعث دسترسی به هوای پاک و تمیز و بدون هرگونه آلودگی می شود به همین دلیل گفته شده که ورزش های کوهنوردی و کو پیمایی به سم زدایی و پاک سازی ریه ها کمک کرده، باعث افزایش ظرفیت و بهبود عملکرد آن ها می شوند.

4. لاغری و کاهش وزن

کوه پیمایی اگر به صورت منظم انجام شوند و در کنار یک رژیم غذایی سالم از بهترین ورزش های مفید و مناسب برای لاغری و کاهش وزن هستند؛

این ورزش ها همه ی اندام ها از جمله پاها، باسن، شکم و پهلو، بازو ها و شانه ها را درگیر کرده و باعث چربی سوزی و افزایش ماهیچه و عضله در این نواحی می شوند.

هنگام بالا رفتن از کوه، چون فضا ناهموار و شیب دار است، کالری بیشتری سوزانده می شود و در نتیجه می توانند باعث لاغری و کاهش وزن شوند.

گفته می شود که هر 1 ساعت کوهپیمایی حدود 500 کالری می سوزاند اما توجه داشته باشید که هر چه فردی وزن بیشتری داشته باشد و با سرعت بیشتری در کوه راه پیمایی کند، وزن بیشتری از دست می دهد.

5. استرس و افسردگی

کوه پیمایی علاوه بر فوایدی که از نظر جسمانی دارد برای سلامت روحی فرد هم مفید می باشند؛

هنگام کوهپیمایی یا کوهنوردی افکار منفی فراموش می شوند، خلق و خو بهبود پیدا کرده و با افزایش تولید هورمون های شادی آور استرس، اضطراب و افسردگی درمان می شوند.

از دیگر فواید کوه پیمایی و کوهنوردی برای سلامتی روحی این است که باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت حافظه و بهبود تمرکز در افراد می شود.

همچنین گفته می شود که کوهنوردی و کوه پیمایی برای درمان بی خوابی شبانه مفید هستند.

6. سرطان

مطالعات نشان داده که ورزش های کوهنوردی و کوه پیمایی خطر ابتلا به سرطان های کولون، پستان، ریه و آندومتر را کاهش می دهند.

7. قند خون و دیابت

گفته می شود که کوهنوردی و کوه پیمایی از ورزش های مفید برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشند.

فواید کوهنوردی و کوه پیمایی برای کودکان و نوجوانان

  • بهبود عملکرد قلب
  • کاهش خطر ابتلا به استرس و افسردگی
  • تقویت عضلات بدن
  • تقویت استخوان ها و بهبود رشد کودکان و نوجوانان
  • کاهش چاقی و اضافه وزن
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 در بزرگسالی

منابع : climatechangesaskgoodhiker