گرمازدگی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

439

علائم و راه های درمان و جلوگیری از گرمازدگی

سر گیجه، غش کردن، خستگی، سردرد و ادرار تیره و رنگ پریدگی از علائم گرمازدگی هستند.

گرمازدگی , علائم و درمان گرمازدگی
علائم و راه های درمان و جلوگیری از گرمازدگی

گرمازدگی (به انگلیسی: Hyperthermia ) یک بیماری است که به گرما مربوط می شود و زمانی رخ می دهد که شما برای چندین روز در معرض حرارت بالا قرار داشته باشید و بدن شما آب خود را از دست داده باشد.

دو نوع گرمازدگی وجود دارد

کمبود آب: علائم عبارتند از تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد و از دست دادن هوشیاری.
کمبود نمک: علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلانی مکرر و سرگیجه.

اگرچه گرمازدگی به اندازه غش کردن به علت گرما (heat stroke) جدی نیست، اما بدون انجام اقدامات مراقبتی مناسب، گرمازدگی پیشرفت کرده و به غش کردن به علت گرما تبدیل می شود که می تواند به مغز و سایر اندام های حرارتی بدن آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود.

علائم گرمازدگی چه چیزهایی هستند؟

گیجی
ادرار تیره که نشانه ای از کم آبی بدن است.
سر گیجه
غش کردن
خستگی
سردرد
گرفتگی عضله
تهوع
رنگ پریدگی
تعریق شدید
ضربان قلب سریع

درمان گرمازدگی چگونه است؟

اگر شما در خود و یا در یکی از اطرافیان خود علائم گرمازدگی را مشاهده کردید، حتما به سرعت از محیط گرم فاصله بگیرید و ترجیحا در اتاقی با تهویه مطبوع مناسب، استراحت کنید. اگر به محیط سر پوشیده دسترسی ندارید، سعی کنید یک مکان خنک و سایه را پیدا کنید و در آنجا استراحت کنید.

توصیه های دیگر ما به شما عبارتند از

به مقدار کافی مایعات بنوشید (از نوشیدن کافئین و الکل بپرهیزید.)
لباس های تنگ و غیرضروری را در بیاورید.
یک دوش آب خنک بگیرید. نشستن در وان حمام با آب خنک نیز می تواند به شما کمک کند.
از امکانات خنک کننده مانند کولر ها و پنکه ها استفاده کنید.

اگر این اقدامات را انجام دادید و بعد از 30 دقیقه نتیجه ای حاصل نشد، به مراکز درمانی مراجعه کنید. عدم درمان گرمازدگی می تواند به غش کردن به علت گرما منجر شود.

بعد از بهبود گرمازدگی شما، احتمالا به مدت یک هفته نسبت به گرما حساسیت بیشتری خواهید داشت. لذا بهتر است تا زمانی که دکتر به شما اجازه فعالیت بیشتر نداده است، از آب و هوای گرم و ورزش بپرهیزید.

عوامل خطرزا برای گرمازدگی چه چیزهایی هستند

گرمازدگی تا حد خیلی زیادی با شاخص حرارت بستگی دارد. شاخص حرارت نمایه ای است که میزان گرمای احساس شده توسط شما زمانی که عوامل رطوبت و حرارت با هم ترکیب می شوند را نشان میدهد. رطوبت نسبی بالای 60 درصد باعث کاهش تعریق شده و مانع قابلیت خنک کنندگی بدن می شود.

با افزایش شاخص حرارت به بالای 90 درجه، خطر ابتلا به گرمازدگی به میزان چشمگیری افزایش می یابد. لذا بسیار مهم است که شما به میزان شاخص حرارت اعلام شده توسط توسط رسانه های جمعی دقت کنید و به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب می تواند میزان این شاخص را بیشتر نیز بکند.

اگر شما در یک منطقه شهری زندگی می کنید، با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا و به ویژه در شرایطی که شرایط راکد جوی و کیفیت هوا وجود داشته باشد، خطر ابتلای شما به گرمازدگی بیشتر می شود.

دیگر عوامل خطری که می توانند احتمال ابتلا به گرمازدگی را بالا ببرند عبارتند از:

سن: کودکان و نوزادان زیر 4 سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی هستند.
برخی از بیماری ها: بیماری های مربوط به قلب، ریه و کلیه، چاقی و یا لاغری، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های روانی، اعتیاد به الکل، آفتاب سوختگی و هر بیماری دیگری که باعث تب شود.
داروها: برخی از این دارو ها عبارتند از دیورتیک ها، آرام بخش ها، محرک ها، برخی از داروهای قلب و فشار خون و برخی از داروهای بیماری های روانی

در مورد شرایط بالا حتما با پزشک تان مشورت کنید.

پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

در طول تابستان، سعی کنید در وحله اول، دمای بیرون و هشدارهای حرارتی را بررسی کنید تا از خطرات بالقوه آگاه باشد.

از گرما دور بمانید

بین ساعت 11 تا 3 بعد از ظهر سعی کنید زیر نور مستقیم خورشید نباشید.
اگر مجبورید در اوج گرما بیرون بروید، سعی کنید در سایه راه بروید، کرم ضد آفتاب بزنید و یک کلاه یا شال سبک بر روی سر خود بگذارید.
از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید دوری کنید.
لباس‌های خنک و تابستانه به تن کنید.

خودتان را خنک کنید

با خود آب یا نوشیدنی خنک به همراه داشته باشید و از مصرف الکل، کافئین و نوشیدنی های گرم خودداری کنید. همچنین ریختن مقداری آبلیمو در آب و نوشیدن آن کمک می‌کند تا کمتر احساس گرما و تشنگی کنید.
غذاهای سرد به ویژه سالاد و میوه‌های پر آب بخورید.
یک دوش آب سرد بگیرید.
اگر احساس گرمای زیادی کردید بر روی لباس، صورت و گردن خود آب بپاشید.

محیط اطراف خود را خنک نگه دارید

پرده‌ پنجره‌هایی که در طول روز در معرض نور خورشید قرار دارند را بکشید و در طول شب پنجره‌ها را باز کنید تا دمای اتاق پایین بیاید.
اگر امکانش وجود دارد از کولر یا پنکه مخصوصا هنگام خواب استفاده کنید.
چراغ های غیر ضروری و تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید، زیرا باعث تولید گرما می‌شوند.
در خانه یا اتاق خود گیاه و چند کاسه‌ آب بگذارید، زیرا می‌توانند هوا را خنک کنند.
اینکه یک مشکل احتباس مایعات دارید با پزشک تان در این مورد مشورت کنید./ شفاجو