روش های درمان سردرد، خواب آلودگی، تورم پا، نفخ و باد شکم در هواپیما

درمان سردرد هواپیما
درمان سردرد هواپیما

حمل و نقل هوایی یکی از مرسوم ترین شیوه های مسافرت و جابه جایی افراد میان شهرها و کشورهای مختلف در سراسر دنیا است تا جایی که برخی افراد به دلایل مختلف به آن به عنوان تنها گزینه ممکن نگاه می کنند.

اگرچه سفر هوایی در کنار مزایای متعدد آن – امنیت بیشتر، صرفه جویی در زمان، راحتی بیشتر و غیره – معایبی نیز دارد که ممکن است ساعات حضور در هواپیما را برای برخی مسافران تلخ کند و از جمله مهم ترین آن ها می توان به مشکلات سلامتی اشاره کرد.

اگر از افرادی هستید که اغلب از سفر هوایی برای انجام ماموریت یا مسافرت استفاده می کنید احتمالا متوجه شده اید که در طول سفر گاهی پوست تان خشک شده، شکم تان نفخ می کند، سرگیجه دارید یا از گرفتگی گوش رنج می برید و …

این موارد ناخوشایند تنها مختص شما نیست بلکه بسیاری از مردم دنیا در هواپیما آن را تجربه می کنند و علت بروز آن تغییر در فشار هوا، دما، سطح اکسیژن و رطوبت داخل هواپیما می باشد.

در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی بیماری های داخل هواپیما پرداخته و راه حل های آن ها را بیان کنیم. با کوکا همراه باشید.

1. استرس

استرس یکی از مسائلی است که اکثر افرادی که از پروازهای هوایی استفاده می کنند از ساعت ها قبل از پرواز با آن درگیر هستند و معمولا در طول پرواز نیز آن ها را رها نمی کند.

مسافران در فرودگاه اغلب با عوامل استرس زای مختلف از جمله نگرانی به موقع رسیدن، حمل چمدان و وسایل سفر، تاخیر در بلند شدن هواپیما و غیره بمباران می شوند و و در طول سفر نیز برخی افراد نگران مشکلات پیش بینی نشده ای هستند که هر لحظه ممکن است رخ دهد.

اگر استرس قبل از پرواز شما را آزار می دهد سعی کنید تا حد امکان از قبل برنامه ریزی های لازم را انجام دهید، داروهای خود را در دسترس قرار داده، نفس عمیق بکشید و به سفر هوایی به عنوان یک تجربه لذت بخش و نه بخشی از کار یا امور اجباری زندگی خود نگاه کنید.

2. کم آبی بدن

هواپیما رطوبت بسیار پایینی دارد زیرا حدود 50 درصد هوای داخل آن به بیرون کشیده می شود و در ارتفاعات بسیار بالا ممکن است به کلی فاقد رطوبت شود که از عوامل خشک شدن گلو، بینی و پوست در طول پرواز است.

برای هیدراتاسیون بدن توصیه می شود یک بطری آب کنار خود داشته باشید تا در صورت نیاز آن را مجددا پر کرده و در فواصل زمانی کوتاه آب بنوشید.

برای جلوگیری از خشکی چشم بهتر است به جای لنز از عینک استفاده کنید و قطره چشم همراه داشته باشید تا از ناراحتی و خشکی چشم پیشگیری شود، اسپری بینی و لوسیون مرطوب کننده نیز برای درمان خشکی بینی و پوست مفید خواهد بود.

3. قرار گرفتن در معرض میکروب ها

جریان یافتن هوا در داخل هواپیما می تواند باعث پخش شدن ویروس ها و میکروب های مختلف در کابین شود، در حالی که بسیاری از هواپیماهای تجاری سیستم های تهویه خوبی داشته و بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و ویروس های موجود در هوا را از بین می برند با این وجود تحقیقات نشان داده خطر ابتلا به سرماخوردگی در هواپیما بیش از 100 بیشتر می شود.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی توصیه می شود یک ضد عفونی کننده دستی همراه داشته و در طول سفر مدام دست های خود را ضد عفونی کنید. اگر بیمار هستید از ماسک استفاده کرده و هنگام عطسه کردن جلوی دهان خود را بگیرید.

4. کاهش انرژی بدن

در ارتفاعات بالاتر به دلیل کاهش فشار هوا اکسیژن کمتری به بدن می رسد که ممکن است باعث کاهش انرژی بدن شده و در برخی افراد به تنگی نفس نیز منجر شود.

اگرچه کابین هواپیما به گونه ای طراحی شده که تا حد زیادی از تغییرات فشار جلوگیری کند اما این مسئله همچنان روی برخی افراد تاثیرگذار است و باعث بروز مشکلاتی همچون سرگیجه، سردرد و خواب آلودگی می شود.

برای جلوگیری از این مسئله آب بیشتری بنوشید، گاهی از روی صندلی بلند شده، کمی راه بروید و یا حرکات کششی روی صندلی خود انجام دهید تا جریان خون در بدن بهبود پیدا کرده و اکسیژن رسانی به اندام ها بهتر انجام شود.

همچنین توصیه می شود در مسافرت های هوایی طولانی برنامه خواب خود را مانند زمانی که در منزل هستید تنظیم کنید.

5. یبوست

از یک سو نشستن طولانی مدت روی صندلی هواپیما سیستم متابولیک و هضم بدن را کند کرده و با عوارضی همچون گاز، نفخ و یبوست همراه است و از سوی دیگر تغییرات فشار باعث می شود گاز بیشتری در معده و روده تولید شده و به نفخ منجر می شود.

برای جلوگیری و درمان مشکلات گوارشی توصیه می شود کالری کمتری مصرف کرده، از خوردن مواد غذایی نفاخ داخل هواپیما اجتناب کنید و به جای استفاده از آب هواپیما، آب معدنی بنوشید.

براساس نتایج یک بررسی مشخص شده 15 درصد آب هواپیما حاوی مواد آلوده است و برخی توصیه می کنند از آب هواپیما حتی برای شستن دست ها بعد از دستشویی نیز استفاده نکنید و یا مقدار زیادی مایع دستشویی به دست های خود بمالید.

6. پرتوهای کیهانی مضر

در بیشتر پروازهای بین المللی مسافران در معرض پرتوهای نه چندان شدید کیهانی قرار می گیرند، این پرتوها ذرات انرژی هستند که در فضا پخش شده اند و هرچه پرواز طولانی تر و به قطب شمال نزدیک تر باشد مقدار آن بیشتر می شود.

به عنوان مثال در پرواز واشنگتن دی سی به پکن مقدار پرتوهایی که به مسافران وارد می شود ممکن است به اندازه پرتوهایی باشد که در اشعه ایکس قفسه سینه دریافت می شود.

به گفته محققان این پرتوها برای کسانی که به طور دائمی از سفرهای هوایی استفاده نمی کنند خطری ندارد اما افرادی که بیشتر اوقات خود را در ماموریت و پروازهای هوایی می گذرانند باید بیشتر به آن توجه داشته باشند.

7. پرواز زدگی یا جت لگ

جت لگ یکی از شایع ترین عوارض مسافرت های هوایی به خصوص سفرهای طولانی مدت است که به دلیل تغییر سریع مناطق زمانی مختلف و اختلال در خواب و ریتم شبانه روزی رخ می دهد و بیشتر مسافران را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوارض کوتاه مدت جت لگ شامل خستگی، کاهش تمرکز، تحریک پذیری و کاهش اشتها است در حالی که اختلال مداوم در ریتم های بدن می تواند به عوارض جدی تر همچون کاهش توانایی شناختی، اختلالات روانی، خلقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان منجر شود.

8. کاهش طعم غذاها

مطالعه ای نشان داده توانایی تشخیص طعم شور و شیرین در مسافران پروازهای هوایی ممکن است تا 30 درصد کاهش پیدا کند و علت آن خشک شدن غشاهای مخاطی موجود در دهان است.

برای درمان این مشکل به آب رسانی بدن توجه داشته باشید و سعی کنید بیشتر از مواد غذایی ترش، تلخ و ادویه جات استفاده کنید زیرا توانایی تشخیص این طعم ها در سفرهای هوایی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

9. مشکلات شنوایی

در پروازهای طولانی تر که بیش از چهار ساعت طول می کشد، بسته به مکان صندلی شما در هواپیما ممکن است دچار اختلالاتی در شنوایی شوید که هر چه مدت زمان پرواز بیشتر باشد احتمال بروز آن نیز افزایش می یابد.

حد بی خطر صدا در چهار ساعت معمولا 88 دسی بل و در هشت ساعت 85 دسی بل است در حالی که حد سر و صدای موجود در هواپیما بین 95 تا 105 دسی بل است و صدای موتور هواپیما در هنگام نشستن معمولا بیش از 115 دسی بل می باشد.

این مسئله باعث می شود مسافرانی که در قسمت های عقبی هواپیما هستند بیشتر از دیگران دچار مشکلات شنوایی شوند، استفاده از هدفون های کاهش دهنده نویز می تواند این سر و صدا را تا 40 دسی بل کاهش دهد.

گرفتگی گوش نیز از دیگر مشکلات گوش در حین پرواز است که به دلیل نوسانات فشار هوا در کابین هواپیما و وارد شدن فشار به گوش میانی و شیپور استاش رخ می دهد.

برای درمان گرفتگی گوش توصیه می شود راهکارهایی همچون خمیازه کشیدن، غذا خوردن، جویدن آدامس یا آب نبات مکیدن را امتحان کنید.

10. بدبویی دهان

بسیاری از سیستم های بدن در سفرهای هوایی کندتر عمل کرده که از جمله آن ها می توان به سیستم تولید بزاق اشاره کرد، کند شدن بزاق باعث افزایش باکتری های دهان شده و در کنار ذرات غذایی که در دهان باقی می مانند باعث ایجاد بوی بد می شوند.

مصرف نوشیدنی های قندی، فست فود و شیرینی جات نیز بوی بد دهان را تشدید می کند.

بنابراین توصیه می شود مانند زمانی که در منزل هستید مواد غذایی سالم مصرف کرده، آب فراوان بنوشید و دندان های خود را مسواک بزنید.

11. ترومبوز ورید عمقی

یکی از عوارض جانبی شایع و خطرناک در سفرهای هوایی ترومبوز ورید عمقی است که به دلیل لخته شدن خون در دیواره یکی از سیاهرگ های عمقی رخ داده و سالانه باعث مرگ هزاران نفر می شود.

بی تحرکی و نشستن طولانی مدت روی صندلی و همچنین کم آبی بدن و کاهش فشار هوا از عوامل تاثیرگذار در بروز این عارضه می باشند که ممکن است باعث ورم و درد پا شود.

کش و قوس دادن بدن و حرکت دادن پاها باعث جریان یافتن خود از بخش های پایینی بدن به سمت قلب شده و خطر بروز ترومبوز ورید عمقی را کاهش می دهد.

12. مشکلات تنفسی

فشار داخل کابین هواپیما در ارتفاعات بالا تجربه ای مشابه کوهنوری در کوه های مرتفع است که باعث می شود اکسیژن کمتری به بدن رسیده و سیستم تنفسی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن فشار زیادی را متحمل شود.

همچنین میزان رطوبت هواپیما در مقایسه با محیط منزل که حدود 35 درصد است بسیار کمتر و تقریبا 25 درصد می باشد که می تواند روی تنفس و سیستم تنفسی اثر منفی بگذارد.

13. حالت تهوع

حرکت انسان توسط مغز و از طریق گوش داخلی، چشم ها و بافت های سطح بدن حس می شود، زمانی که راه می رویم این ورودی ها همه توسط مغز هماهنگ می شوند.

اما در حین پرواز یا حرکت کشتی و غیره سیستم عصبی پیام های متناقضی از گوش داخلی، چشم ها، گیرنده های پوستی و عضلات دریافت می کند زیرا یکی از سیستم ها حرکت را احساس می کند و دیگری احساس نمی کند و همین ناهماهنگی باعث بروز علائمی می شود که به آن بیماری حرکت گفته می شود.

برای درمان این عارضه توصیه می شود چشم ها را بسته کمی چرت بزنید، به افق نگاه کنید، چیزی بجوید یا مقداری زنجبیل میل کنید.

منابع: dailymailclevelandclinic

فال روزانه کوکا