فواید و عوارض رژیم یک هفته ای سوپ کلم برای لاغری سریع

رژیم یک هفته ای سوپ کلم برای لاغری
رژیم یک هفته ای سوپ کلم برای لاغری

رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم لاغری کوتاه مدت است و همانطور که از نامش پیداست غذای اصلی مورد استفاده در آن مقادیر فراوان سوپ کلم است.

طرفداران این رژیم غذایی ادعا کرده اند کسانی که برنامه لاغری سوپ کلم را دنبال می کنند می توانند تنها در عرض یک هفته 4.5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند اما بسیاری از متخصصان حوزه سلامت درباره آن هشدار داده و معتقدند این رژیم غذایی ناسالم بوده و نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت.

در ادامه قصد داریم به بررسی رژیم غذایی سوپ کلم و تاثیر آن روی لاغری پرداخته و با قوانین، فواید و مضرات آن آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

رژیم غذایی سوپ کلم چیست؟

رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم لاغری سریع است و همانطور که اشاره شد طرفداران آن بر این باورند این برنامه غذایی می تواند طی هفت روز به کاهش وزن 4.5 کیلوگرمی در فرد بیانجامد.

در این رژیم غذایی غذای اصلی روزانه مقدار زیادی سوپ کلم است اگرچه به همراه آن می توانید 1 یا 2 خوراکی دیگر از جمله شیر خامه گرفته (بدون چربی) ، میوه و سبزیجات نیز مصرف کنید.

رژیم غذایی سوپ کلم بیش از هفت روز طول نمی کشد و هدف آن لاغری سریع و یا پیش شروعی برای یک برنامه لاغری طولانی مدت می باشد.

این رژیم غذایی به نام هایی همچون “رژیم بیمارستانی قلب مقدس” یا “رژیم مایو کلینیک” نیز شناخته شده زیرا به نظر می رسد در بیمارستان برای کاهش وزن سریع قبل از عمل در بیماران قلبی استفاده می شده است، اگرچه بیمارستان هایی که نام آن ها در لیست استفاده کنندگان این رژیم غذایی ذکر شده این ادعا را رد کرده اند!

هیچ کس دقیقا نمی داند این رژیم غذایی منحصر به فرد از کجا نشات گرفته اما آغاز محبوبیت آن به دهه 80 میلادی بر می گردد که تاکنون نیز ادامه داشته است.

مراحل آماده سازی برای رژیم لاغری سوپ کلم

سوپ کلم خانگی اساس این رژیم غذایی را تشکیل می دهد و برای شروع لازم است مقدار زیادی سوپ کلم برای مصرف یک هفته آماده کرده و به خاطر داشته باشید مواد اولیه مورد استفاده در هر سوپ کلم ممکن است متفاوت باشد.

طرز تهیه سوپ کلم

مواد لازم

  • پیاز بزرگ: 2 عدد
  • فلفل سبز: 2 عدد
  • گوجه فرنگی: 2 قوطی
  • کرفس: 1 دسته
  • کلم: 1 سر کامل
  • هویج: 3 عدد
  • قارچ: 1 بسته
  • آب یا کوکتل سبزیجات: 6 تا 8 فنجان

دستورالعمل

ابتدا همه سبزیجات را به شکل مکعبی خرد کنید.

سپس پیاز را با مقدار کمی روغن سرخ کرده و سایر سبزیجات را به آن اضافه کنید و با آب روی آن را بپوشانید. در صورت تمایل می توانید از ادویه جات نیز برای خوش طعم شدن سوپ کلم استفاده کنید.

ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا سوپ به جوش بیاید، سپس حرارت را روی متوسط تنظیم کرده و حدود 30 تا 45 دقیقه منتظر بمانید تا سبزیجات نرم شود.

می توانید از ادویه جاتی مانند نمک، فلفل، سس تند، گیاهان و ادویه جات دیگر استفاده کرده و در صورت تمایل مقداری سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج یا لوبیا سبز نیز به سوپ اضافه کنید.

در رژیم غذایی سوپ کلم لازم است هر روز هر چقدر می توانید و حداقل چند وعده غذایی از این سوپ کلم میل کنید.

قوانین رژیم غذایی سوپ کلم

در طول روز می توانید به همراه سوپ کلم 1 تا 2 غذای کم کالری دیگر نیز میل کنید. هر چند بسیار مهم است که هیچ جایگزین دیگری برای آن ها استفاده نکرده و تنها آب یا نوشیدنی های بدون کالری مانند چای شیرین نشده بنوشید.

مصرف روزانه مولتی ویتامین نیز معمولا توصیه می شود زیرا استفاده از این رژیم غذایی فوق العاده محدود کننده ممکن است باعث کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین ها شود.

قوانین روزانه رژیم غذایی سوپ کلم عبارت است از:

روز اول

سوپ کلم فراوان و میوه میل کرده و از خوردن موز اجتناب کنید.

روز دوم

فقط سوپ کلم و سبزیجات میل کنید، روی سبزیجات برگ دار پخته یا خام تمرکز کرده و از مصرف نخود، ذرت و لوبیاها پرهیز کنید. همچنین می توانید یک عدد سیب زمینی پخته شده با کره یا روغن مصرف کنید.

روز سوم

به همراه سوپ کلم می توانید مقدار زیادی میوه و سبزیجات میل کرده و از خوردن سیب زمینی پخته یا موز اجتناب کنید.

روز چهارم

موز فراوان، شیر خامه گرفته شده (بدون چربی) و سوپ سبزیجات مصرف کنید.

روز پنجم

می توانید 280 تا 576 گرم گوشت گاو – یا گوشت مرغ یا ماهی – میل کنید. مصرف حداکثر 6 عدد گوجه فرنگی تازه مجاز است و لازم است حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. مصرف مقدار فراوان سوپ کلم فراموش نشود.

روز ششم

سوپ کلم، گوشت گاو و سبزیجات میل کنید، می توانید گوشت گاو را با ماهی کبابی جایگزین کنید (اگر روز قبل گوشت گاو مصرف کرده اید). روی سبزیجات برگ دار تمرکز کرده و از مصرف سیب زمینی پخته اجتناب کنید.

روز هفتم

در کنار سوپ کلم می توانید سبزیجات، برنج قهوه ای و مقدار زیادی آب میوه بدون شکر میل کنید.

هشدار: از ادامه دادن رژیم غذایی سوپ کلم بیش از یک هفته خودداری کنید، در صورت تمایل می توانید حداقل دو هفته منتظر مانده و دوباره از این رژیم غذایی استفاده کنید.

آیا رژیم سوپ کلم برای کاهش وزن مفید است؟

رژیم غذایی سوپ کلم هرگز مورد مطالعه علمی قرار نگرفته بنابراین غیر ممکن است بتوانیم اثر آن روی لاغری را اثبات کنیم اما چون یک رژیم غذایی فوق العاده کم کالری است احتمالا تاثیر خوبی روی لاغری خواهد داشت.

اگرچه در این یک هفته می توانید در کنار سوپ کلم برخی مواد غذایی خاص نیز مصرف کنید اما همه انتخاب ها به گونه ای تنظیم شده تا مقدار دریافت کالری بدن را تا حد زیادی محدود کرده و به کاهش وزن حتمی منجر شود.

خبر بد این که اگرچه رژیم غذایی سوپ کلم برای کاهش وزن سریع مفید است اما به محض متوقف کردن آن، دوباره وزن شما به حالت اول بازخواهد گشت زیرا زمانی که میزان دریافت کالری بدن را به شدت کاهش داده و یا وزن زیادی از دست می دهید بدن شما با کاهش نرخ سوخت و ساز و کاهش کالری سوزی روزانه به آن واکنش نشان خواهد داد و این کاهش متابولیسم عامل اصلی توقف پروسه کاهش وزن در رژیم های غذایی طولانی مدت می باشد.

از آن جا که سوخت و ساز بدن در سه روز اول استفاده از رژیم غذایی کم کالری کاهش پیدا می کند، این مسئله باعث می شود افزایش وزن بعد از متوقف کردن رژیم غذایی سوپ کلم بسیار دشوار باشد.

مزایای رژیم غذایی سوپ کلم

مطالعات نشان داده زمانی که افراد چاق به مدت 4 تا 12 هفته از رژیم غذایی بسیار کم کالری زیر نظر پزشک استفاده می کنند بهبود قابل توجهی در کاهش وزن و سلامت متابولیک بدن داشته اند.

چند مطالعه نیز نشان داده رژیم های غذایی کوتاه مدت بسیار کم کالری می توانند به طور موقت مقاومت به انسولین بدن را کاهش دهند اگرچه کوتاه مدت تر از آن هستند که بتوانند تغییرات قابل توجهی در سطح چربی بدن ایجاد کنند.

یکی دیگر از مزایای بالقوه رژیم غذایی سوپ کلم این است که مجبور نیستید برای لاغر شدن گرسنگی بکشید بلکه می توانید هر روز به همراه سوپ کلم چندین ماده غذایی مجاز دیگر نیز مصرف کنید.

این رژیم غذایی همچنین سرشار از میوه ها و سبزیجات می باشد که منبع غذایی کم کالری و سرشار از فیبر محسوب می شوند.

علاوه بر این رژیم غذایی سوپ کلم رژیم بسیار کم هزینه ای است و برخلاف سایر رژیم های لاغری لازم نیست مکمل های گران قیمت لاغری خریداری کنید.

اشکالات بالقوه رژیم غذایی سوپ کلم 

اگرچه رژیم غذایی سوپ کلم به احتمال قوی به لاغری کمک خواهد کرد اما برخی مشکلات آن ممکن است از مزایای بالقوه اش بیشتر باشد.

یکی از مشکلات اصلی استفاده از این رژیم غذایی این است که دوره آن تنها یک هفته است، این مدت زمان برای کاهش وزن قابل توجه مدت زمان چندانی به نظر نمی رسد زیرا هنگام استفاده از یک رژیم غذایی کم کالری معمولا تنها 34 درصد کاهش وزن هفته اول از چربی سوزی ایجاد شده و بقیه آن به دلیل کاهش وزن آب و توده عضلانی بدن می باشد.

وزن آب از ذخایر گلیکوژن بدن که در حقیقت ذخایر انرژی سریع بدن می باشند نشات می گیرد که به طور طبیعی به مولکول های آب در بدن می چسبند.

هنگامی که کالری کافی مصرف نمی کنید بدن از گلیکوژن ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده کرده و همین مسئله به از دست رفتن آب اضافی بدن منجر می شود که کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه زمانی که به رژیم غذایی معمول خود بازگردید بدن به صورت اورژانسی ذخایر خود را بازسازی کرده و آب از دست رفته را از طریق مواد غذایی مصرفی تامین خواهد کرد، حتی اگر رژیم غذایی سالم در پیش گرفته باشید.

مشکل بزرگ دیگر رژیم غذایی سوپ کلم کمبود مواد مغذی ضروری بدن از جمله ویتامین ها و مواد معدنی می باشد، همچنین در اغلب روزها منبع واقعی پروتئینی مصرف نمی شود و ممکن است باعث از دست رفتن حجم عضلات بدن شود.

علاوه بر این رژیم غذایی سوپ کلم به طرز باورنکردنی خسته کننده بوده و تحمل آن برای یک هفته کامل بسیار سخت است. همچنین پختن سوپ کلم به مقدار زیاد و برای یک هفته برای بسیاری از افراد دشوار می باشد.

خطرات و عوارض جانبی

استفاده از رژیم غذایی سوپ کلم – به دلیل عدم تعادل مواد مغذی و ماهیت بسیار محدود کننده آن – هرگز بیش از یک هفته توصیه نمی شود. از جمله خطرات این رژیم غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش بیش از حد کالری بدن

اگرچه در این رژیم لاغری خبری از گرسنگی های شدید نیست اما مواد غذایی مصرفی بسیار کم کالری بوده و مقدار کالری دریافتی روزانه به سختی به 1000 کالری می رسد، این مقدار کالری از حداقل کالری مورد نیاز برای حفظ وزن پایدار – که به طور متوسط در زنان حداقل 1200 و در مردان 1500 کالری می باشد – نیز کمتر است.

یک رژیم غذایی بسیار کم کالری – کمتر از 800 کالری دریافتی در روز – تنها برای افراد چاق و زیر نظارت دقیق پزشک قابل اجرا می باشد.

کمبود مواد مغذی ضروری

رژیم های غذایی کم کالری تحت نظر پزشک معمولا به گونه ای طراحی می شوند که از نظر مصرف مواد مغذی در حد متعادلی باشند در حالی که انتخاب مواد غذایی در رژیم غذایی سوپ کلم بسیار محدود و نامتعادل است به طوری که دریافت پروتئین بدن تقریبا به صفر رسیده، مصرف کربوهیدرات، چربی و کالری بسیار پایین و ویتامین و مواد معدنی کافی به بدن نخواهد رسید.

اگرچه کاهش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در طول یک هفته – بخصوص با مصرف مولتی ویتامین ها – خطر جدی برای سلامتی به دنبال ندارد اما کمبود پروتئین و کالری را نمی توان جبران کرد.

به همین دلیل بسیاری از افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند از عوارض جانبی همچون سرگیجه، ضعف و سبکی سر شکایت می کنند.

نفخ و گرفتگی های معده

از آن جا که این رژیم غذایی از نظر مصرف فیبر در سطح بالایی قرار گرفته ممکن است باعث نفخ یا گرفتگی معده شود و این علائم گاهی به قدری شدت پیدا می کند که فرد برنامه غذایی خود را نیمه کاره رها خواهد کرد.

مشکلات کیسه صفرا

گزارش های متعددی درباره بروز سنگ های صفراوی و انسداد کیسه صفرا در افرادی که از این رژیم غذایی برای مدت طولانی استفاده کرده اند دریافت شده است.

لازم به ذکر است هر رژیم غذایی لاغری سریع خطر بروز سنگ های صفراوی را افزایش می دهد زیرا هنگامی که مواد غذایی پرچرب مصرف می کنید کیسه صفرا به طور طبیعی برای تجزیه آن ها آب گوارشی آزاد کرده و همین عامل از تشکیل سنگ کیسه صفرا پیشگیری می کند اما اگر مواد غذایی مصرفی چربی چندانی نداشته باشد کیسه صفرا ممکن است مدت زمان طولانی تری پر بوده و همین مسئله به تشکیل سنگ های صفراوی منجر می شود.

سنگ کیسه صفرا در افرادی که از رژیم غذایی بسیار کم کالری یا کم چرب استفاده می کنند رایج تر است.

تغییرات قند خون

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید لازم است هنگام استفاده از رژیم غذایی سوپ کلم احتیاط کنید زیرا کم بودن محتوای کربوهیدرات و کالری در این برنامه غذایی باعث تغییرات زیادی در سطح قند خون شما خواهد شد.

و در پایان …

گفته شده رژیم غذایی سوپ کلم معمولا در اکثر افراد سالم عوارض خطرناکی به دنبال نخواهد داشت به شرطی که تنها یک هفته از آن استفاده شود و نه بیشتر!

منبع: healthline