فواید شنا برای لاغری و سلامتی بانوان، مردان و کودکان و نوجوانان

فواید شنا برای لاغری و سلامتی
فواید شنا برای لاغری و سلامتی

شنا چیست؟

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش های آبی و هوازی است که مزایای زیادی برای بدن دارد ومی تواند برای سلامتی کودکان، نوجوانان و خانم ها و آقایان مفید باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با مزایای شنا در آب برای تناسب اندام بدن و درمان برخی بیماری ها مانند : دیسک کمر و رفع استرس و بی خوابی بیشتر آشنا شوید؛

1. تناسب اندام، لاغری شکم و کاهش وزن

شنا یکی از بهترین ورزش ها برای افزایش چربی سوزی بدن می باشد؛ تحقیقات نشان داده که ورزش شنا با افزایش چربی سوزی بدن به لاغری شکم کمک می کند و به دلیل افزایش کالری سوزی باعث تناسب اندام و کاهش وزن افراد می شود.

2. دیسک کمر و دیسک گردن

مطالعات نشان داده که ورزش شنا، فشار موجود بر روی ستون فقرات را از بین می برد و می تواند به کاهش درد در افراد مبتلا به دیسک کمر و دیسک گردن کمک کند.

3. زانو درد

ورزش شنا به عنوان یکی از بهتری ورزش ها برای درمان زانو درد و آرتروز محسوب می شود؛ یک مطالعه نشان داده که ورزش شنا در افراد مبتلا به آرتروز، باعث کاهش درد زانو و مفاصل آن ها می شود.

اگر هر روز ورزش شنا را انجام دهید، انعطاف پذیری بدن شما بیشتر می شود و احتمال ابتلا به درد مفاصل کاهش پیدا می کند.

4. پوکی استخوان

مطالعات متعدد نشان داده که ورزش شنا باعث افزایش توده استخوانی شده و با تقویت استخوان ها، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

5. دوران بارداری

مطالعات نشان می دهد که ورزش شنا در دوران بارداری باعث افزایش هوش جنین می شود.

زنان باردار که در اوایل تا اواسط دوران بارداری شنا می کنند، خطر ابتلا به زایمان زودرس و نقایص مادرزادی در جنین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

توصیه می شود که قبل از انجام ورزش شنا در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

6. نوزادان، کودکان و نوجوانان

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش های آبی برای تقویت حافظه و تمرکز و درمان خجالت و کم رویی در نوزادان، کودکان و نوجوانان می باشد.

ورزش شنا خطر استرس، اضطراب و افسردگی را در کودکان و نوجوانان کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که ورزش شنا باعث افزایش استقامت، انعطاف پذیری و قدرت در کودکان و نوجوانان شده و باعث می شود که در آینده افراد فعال و موفقی شوند.

7. مردان

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش های هوازی برای تقویت ماهیچه ها و عضله سازی در آقایان محسوب می شود.

در طی ورزش شنا همه ی اندام ها حرکت می کنند و همین باعث بهبود انعطاف پذیری در بدن آقایان می شود.

مطالعات نشان داده است که شنا کردن در آب سرد باعث افزایش هورمون جنسی (یعنی تستوسترون) در آقایان شده و در نتیجه افزایش میل جنسی می شود.

8. دیابت و قند خون

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که ورزش شنا می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود. همچنین شنا باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

9. بدنسازی

یکی از مزایای قابل توجه ورزش شنا، این است که برای انجام آن همه ی اندام ها، عضلات و ماهیچه ها به حرکت در می آیند به همین دلیل ورزش شنا باعث عضله سازی شده و ماهیچه ها را تقویت می کند.

حرکت مکرر پا ها، دست ها، قفسه سینه، سر و گردن در ورزش شنا، باعث تقویت این عضلات می شود.

10. آسم

افراد مبتلا به آسم می توانند برای درمان بیماری خود به ورزش شنا روی بیاورند؛ در هنگام ورزش شنا با تمرینات تنفسی منظم، ظرفیت ریه افزایش پیدا کرده و کنترل حملات آسم راحت تر می شود.

گرما و رطوبت موجود در استخر های شنا، باعث می شود که لوله های برونش در وضعیت بهتری قرار گیرند و به این ترتیب خطر حمله آسم کاهش می یابد.

توصیه می شود که قبل از شروع ورزش شنا برای درمان آسم، با پزشک خود مشورت کنید.

11. ام اس (MS)

افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند، می توانند با ورزش شنا علائم بیماری خود را کاهش دهند؛ آب باعث حرکت اندام می شود و خطر بی حسی آن ها را از بین می برد. علاوه بر این ورزش شنا باعث کاهش درد در  افراد مبتلا به ام اس می شود. پ

در یک مطالعه، مشخص شد که ورزش شنا خستگی، افسردگی و ناتوانی ناشی از بیماری ام اس را بهبود می بخشد.

12. بی خوابی

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش های هوازی برای درمان بی خوابی شبانه به ویژه در افراد سالخورده می باشد.

13. آلزایمر

محققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را برای 12 هفته به انجام ورزش شنا تشویق کردند؛ نتیجه نشان داده که شنا باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز شده و بیماری آلزایمر تا حدودی بهبود پیدا می کند.

همچنین ورزش شنا با افزایش جریان خون به مغز، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

14. استرس، اضطراب و افسردگی

ورزش شنا یکی از بهترین روش ها برای کاهش تنش عصبی است که باعث آرامش شده و می تواند به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند.

15. فشار خون

شنا با بهبود گردش خون در بدن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه نشان داده که انجام ورزش شنا به مدت 10 هفته باعث کاهش فشار خون بالا در زنان و مردان می شود.

16. سلامت قلب

شنا، ورزشی مفید برای تقویت قلب و عروق است، ضربان قلب را افزایش می دهد و خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی را کاهش می دهد.

همچنین ورزش شنا با کاهش التهاب در بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

17. چربی خون

در یک مطالعه مشخص شده که شنا به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

18. جوان سازی پوست صورت

متخصصان می گویند که شنا در آب حاوی نمک، باعث افزایش رطوبت در پوست شده و با سم زدایی و پاک سازی پوست به رفع چین و چروک کمک می کند. همچنین شنا در اقیانوس، باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

19. افزایش طول عمر

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی در یک تحقیق که 32 سال به طول انجامید، متوجه شدند که ورزش شنا استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش داده و باعث افزایش طول عمر در افراد می شود.

20. درمان کم خونی

تحقیقات اخیر نشان داده که ورزش شنا با بهبود گردش خون در بدن به درمان کم خونی کمک می کند.

بهترین سن شروع ورزش شنا

متخصصان توصیه می کنند که بهتر است کودکان از سن 4 سالگی ورزش شنا را شروع کنند.

انواع شنا در استخر آب عبارتند از؛ شنای قورباغه، شنای پروانه، کرال پشت، کرال سینه، شنای سگی، شنای سوزنی، شنای زیرآبی و شنای پهلو.


در ادامه بخوانید : مضرات شنا در استخر


منابع : healthlinelifehackstylecraze