خواص دارویی قارچ سفید صدفی برای سلامتی

خاصیت قارچ دکمه ای چیست؟
فواید قارچ خوراکی سفید

قارچ سفید چیست؟

قارچ سفید (نام علمی : Agaricus bisporus) که به نام قارچ خوراکی دکمه ای هم شناخته می شود پر مصرف ترین نوع قارچ در جهان است که حدود 90٪ قارچ های مصرفی در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد.

این قارچ ها گذشته از اینکه کالری بسیار کمی دارند، خواص بیشماری برای بهبود سلامت قلب داشته و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. همچنین قارچ سفید پروتئین بالاتری نسبت به بیشتر سبزیجات ارائه می دهد و برای افزایش مصرف پروتئین در افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است.

قارچ سفید را می توان در مراحل مختلف بلوغ برداشت کرد؛ قارچ های خوراکی دکمه ای رسیده و نارس ممکن است به رنگ سفید باشند و یا دارای سایه های به رنگ قهوه ای باشند. با رشد کامل قارچ های خوراکی دکمه ای بزرگ تر و تیره تر شده و به نام قارچ پورتابلا شناخته می شوند.

قارچ های سفید که به نام های قارچ دکمه ای، قارچ صدفی یا قارچ غاریقون هم شناخته می شوند دارای یک ساقه کوچک، کلاهک صاف و چتری شکل و طعم ملایمی هستند که از آن ها می توان برای تهیه انواع غذا ها استفاده کرد.

قارچ سفید در کنار بسیاری از قارچ ها و باکتری های دیگر بر روی خاک کمپوست رشد می کند، باکتری ها نقش اساسی را در این فرآیند بازی می کنند چون آن ها قبل از رشد قارچ ها، مواد اولیه را تجزیه می کنند.

می توانید قارچ های سفید را به صورت تازه، یخ زده، کنسرو شده، خشک شده یا حتی به صورت پودر شده پیدا کنید.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید قارچ سفید برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی قارچ سفید برای بدن

قارچ سفید به دلیل ارزش غذایی و طیف گسترده ای از خواص دارویی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

1. دارای خاصیت ضد سرطان هستند

اعتقاد بر این است که ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد از جمله پلی فنول ها، پلی ساکارید ها، ارگوتیونین، گلوتاتیون، سلنیوم و ویتامین C موجود در قارچ دارای خواص ضد سرطان باشند.

آنتی اکسیدان ها به مبارزه با اثرات مضر استرس اکسیداتیو که می تواند منجر به آسیب سلولی شده، روند پیری را تسریع کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را افزایش دهد، کمک کنند.

ترکیبات اصلی فنلی موجود در قارچ های سفید فلاونوئید ها و اسید های فنولیک هستند که هم به عنوان آنتی اکسیدان و هم به عنوان پرواکسیدان عمل می کنند؛

به عنوان آنتی اکسیدان آن ها به بهبود بقای سلولی کمک می کنند، در حالی که به عنوان پرواکسیدان، منجر به مرگ سلولی می شوند تا از رشد تومور جلوگیری کنند.

علاوه بر این پلی ساکارید ها – یکی از ترکیبات فعال زیستی اصلی قارچ سفید – ممکن است اثرات ضد سرطان خوبی داشته باشند.

یک نوع خاص از پلی ساکارید ها بتا گلوکان است. بتا گلوکان سیستم ایمنی بدن را برای فعال کردن ماکروفاژ ها و سلول های قاتل طبیعی که بدن را از عفونت، ارگانیسم های مضر و بیماری ها از جمله سرطان محافظت می کند، تحریک می کند.

قارچ سفید همچنین سرشار از گلوتاتیون و ارگوتیونین است.

گلوتاتیون هم به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان و سم زدایی عمل می کند، به این معنی که به از بین بردن مواد بالقوه مضر برای بدن کمک می کند. در همین حال ارگوتیونین از DNA در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

در آخر، ویتامین C و سلنیوم خاصیت ضد سرطانی دارند که با افزایش سلول های قاتل طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر پیشرفت سرطان را کاهش می دهند.

علاوه بر این، ویتامین C آنزیم های خاصی را مهار کرده  و از شیوع سرطان جلوگیری می کند.

اگرچه تحقیقات بسیار دلگرم کننده است اما اکثر مطالعات بر تاثیر ترکیبات قارچ سفید متمرکز شده اند. هیچ مطالعه ای به طور خاص تاثیر خوردن قارچ سفید بر سرطان را ارزیابی نکرده بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا ها مورد نیاز است.

2. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشند

استرس اکسیداتیو، التهاب و کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا به شدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند و محتوای ارگوتیونین و بتا گلوکان موجود در قارچ سفید ممکن است به کاهش این خطر کمک کنند.

بتا گلوکان نوعی فیبر محلول است که از طریق توانایی خود در تشکیل ماده ژل مانند هنگام هضم، میزان کلسترول خون را پایین می آورد سپس تری گلیسیرید ها و کلسترول را به دام انداخته و مانع از جذب آن ها می شود.

به طور مشابه، تحقیقات نشان می دهد که ارگوتیونین ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید خون بعد از غذا کمک کند.

یک مطالعه در 10 نفر نشان داده که مصرف 2 قاشق چای خوری (8 گرم) یا 1 قاشق غذا خوری (16 گرم) پودر قارچ به عنوان بخشی از وعده غذایی، به طور قابل توجهی سطح تری گلیسیرید خون آن ها را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داده است.

محققان این اثر را به محتوای ارگوتیونین پودر قارچ نسبت داده اند.

بعلاوه، ارگوتیونین ممکن است به مهار رشد پلاک های شریانی که در اثر فشار خون بالا ایجاد می شوند و یک عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته هستند، کمک کند.

3. قند خون و دیابت

پلی ساکارید های موجود در قارچ سفید ممکن است به کاهش قند خون و بهبود مقاومت به انسولین کمک کنند.

فیبر غذایی ممکن است به مدیریت تعدادی از شرایط سلامتی از جمله دیابت نوع 2 کمک کند. بررسی ها در سال 2018 نشان داده افرادی که فیبر زیادی می خورند ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن ها کمتر شود.

یک فنجان قارچ خرد شده خام حدود 70 گرم تقریبا 1 گرم فیبر دارد.

4. سلامتی روده ها

پلی ساکارید های موجود در قارچ همچنین به عنوان پری بیوتیک یا مواد غذایی برای باکتری های مفید روده عمل کرده و به این ترتیب باعث بهبود سلامت روده می شوند.

5. فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در قارچ سفید به تنظیم فشار خون کمک کند و این ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا که یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است را کاهش دهد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند میزان مصرف نمک اضافه شده در رژیم غذایی را کاهش داده و غذا های بیشتری را که حاوی پتاسیم هستند بخورید.

6. دوران بارداری

قارچ سفید به دلیل مقادیر بالای فولاتی که دارد یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت جنین در دوران بارداری شناخته می شود.

یک فنجان قارچ حاوی 16.3 میکروگرم فولات است.

7. منبع طبیعی ویتامین های B

قارچ سفید سرشار از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B5 و فولات است؛

ویتامین های B به بدن کمک می کنند تا از غذا های بدن انرژی دریافت کنند و گلبول های قرمز خون را تشکیل دهند. به نظر می رسد تعدادی از ویتامین های گروه B برای سلامتی مغز نیز مهم هستند.

کولین موجود در قارچ می تواند به حرکت عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک کند همچنین کولین در حفظ ساختار غشا های سلولی نیز کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که قارچ سفید مقداری ویتامین B12 دارد. از آنجا که این ویتامین معمولا از منابع حیوانی به دست می آید ممکن است برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند، مفید باشد.

8. منبع ویتامین D

با توجه به قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش یا نور خورشید، قارچ ها و از جمله قارچ سفید منبع طبیعی و غیر حیوانی ویتامین D2 هستند که قادر به افزایش این ویتامین در سطح خون می باشند.

بدن شما ویتامین D2 را به شکل فعال ویتامین D تبدیل می کند که برای جذب کلسیم و سالم نگه داشتن استخوان ها لازم است.

کمبود ویتامین D ممکن است منجر به پوکی استخوان، نقص جذب مواد معدنی و ضعف عضلات شده و خطر زمین خوردن و شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

عواض و مضرات قارچ سفید

تاکنون هیچ گونه عوارضی جانبی برای قارچ سفید گزارش نشده است.

قارچ سفید چگونه استفاده می شود؟

می توانید قارچ های سفید را به صورت تازه، یخ زده، کنسرو شده، خشک شده یا پودر شده استفاده کنید.

قارچ تازه 3 تا 4 روز ماندگاری دارد. بنابراین، فریز کردن، کنسرو کردن و خشک کردن برخی از روش های مورد استفاده برای افزایش طول عمر قارچ بدون از بین بردن کیفیت غذایی آن هاست.

شما می توانید از قارچ تازه و خشک شده به صورت پخته یا خام استفاده کنید. اگر می خواهید، می توانید قارچ های خشک شده را با خیساندن آن ها در آب، مجددا هیدراته کنید.

با این وجود، باید انواع یخ زده و کنسرو شده را بپزید چون ممکن است در طی پردازش بافت آن ها کمی تغییر کرده باشد.

قارچ پودر شده عمدتا برای تقویت ارزش غذایی غذا ها، به طور خاص برای افزایش پروتئین در محصولات پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه قارچ سفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

قارچ های سفید به دلیل داشتن عطر و طعم ملایم و بافت نرم، مزه ای فوق العاده ای به انواع غذا ها اضافه می کنند.

کلاهک و ساقه ی قارچ هر دو خوراکی هستند و می توانید آن ها را به صورت پخته یا خام میل کنید.

در اینجا چند پیشنهاد در مورد نحوه اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی شما ارائه شده است :

  • آن ها را خرد کنید و به صورت خام به سالاد مورد علاقه ی خود اضافه کنید.
  • آن ها را در روغن زیتون به همراه سیر، رزماری، نمک و فلفل طعم دار کنید و سپس بپزید و بخورید.
  • آن ها را به همراه سایر سبزیجات سرخ کنید و در کنار انواع غذا استفاده کنید.
  • آن ها را با تخم مرغ برای تهیه یک املت صبحانه سالم استفاده کنید.
  • آن ها را با دمای 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتیگراد) همراه با رزماری و آویشن تازه خرد شده برای یک میان وعده ترد بپزید.
  • آن ها را با هویج، تره فرنگی، سیر و پیاز خرد کرده و در آب بجوشانید تا یک سوپ دلچسب و سالم تهیه کنید.
  • همچنین می توانید قارچ پودری را خریداری کرده و آن را به غذای خود اضافه کنید.

ارزش غذایی قارچ سفید (یک فنجان معادل 96 گرم)

  • کالری : 21
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • پروتئین : 3 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • ویتامین D : حدود 33 درصد مقدار روزانه
  • سلنیوم : 16٪ مقدار روزانه
  • فسفر : 12٪ مقدار روزانه
  • فولات : 4٪ مقدار روزانه

در ادامه بخوانید : خواص قارچ گانودرما

منبع : healthlinemedicalnewstoday

فال حافظ کوکا