آیا مصرف مکمل گلوتامین برای کاهش وزن مفید است؟

گلوتامین و لاغری
گلوتامین و لاغری

اگر به فهرست اسید آمینه های بدن خود نگاهی انداخته باشید حتما در میان آن ها به نام ال گلوتامین که به نام گلوتامین نیز شناخته شده برخورده اید، اسید آمینه مهمی که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش اساسی دارد و وجودش برای سیستم ایمنی، عملکرد سلول ها و متابولیسم ضروری می باشد.

در کنار همه فواید و ویژگی های گلوتامین، برخی افراد ادعا می کنند مکمل این اسید آمینه می تواند روی کاهش وزن و چربی سوزی اثر مثبت داشته باشد، اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

رابطه گلوتامین و کاهش وزن

به نظر می رسد مصرف مکمل های گلوتامین می تواند باعث افزایش کاهش وزن شود، عوامل خطر زای بیماری های قلبی و چربی های شکمی و بدن را کاهش دهد و احتمالا روی کاهش سایز دور کمر و نشانگرهای چربی شکم در برخی افراد تاثیر داشته است.

با این حال برخی معتقدند این مکمل ها در برخی موارد باعث افزایش وعده غذایی شده و از کاهش وزن جلوگیری کرده است. حتی دیده شده مصرف آن ها به همراه ورزش هیچ فایده ای برای بهبود ترکیب بدنی یا عملکرد عضلات نداشته است.

در کل تحقیقات در این زمینه کافی نیست و اگرچه مصرف این مکمل ها ممکن است در کاهش وزن کوتاه مدت تاثیر داشته باشد اما نمی توان در این مورد مطمئن بود.

نحوه عملکرد گلوتامین

به نظر می رسد اسید آمینه گلوتامین از چند جهت برای کاهش وزن مفید است:

1. مکمل های ال گلوتامین احتمالا ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهند، این باکتری های مفید در دستگاه گوارش روی عملکردهای مهم بدن از جمله مدیریت وزن نقش مهمی دارند.

2. گلوتامین احتمالا با التهاب مقابله می کند که با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله چاقی مرتبط می باشد.

3. به نظر می رسد گلوتامین کنترل قند خون را بهبود می بخشد، اگرچه مدارک ضد و نقیضی درباره اثر آن روی انسولین وجود دارد. برخی دانشمندان معتقد هستند گلوتامین می تواند افزایش حساسیت به انسولین را افزایش داده و توانایی بدن در استفاده موثر از انسولین را بهبود ببخشد که احتمالا به کاهش وزن کمک خواهد کرد زیرا اختلال در حساسیت به انسولین خطر افزایش وزن را افزایش می دهد.

نحوه مصرف گلوتامین

گلوتامین به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی از جمله توفو، تخم مرغ، شیر و گوشت گاو وجود دارد و می توان آن را به صورت مصنوعی از طریق مکمل های پودری یا کپسول ها فراهم کرد.

دوز مکمل ها معمولا بین 500 میلی گرم تا 3 گرم است و باید روزانه بین وعده های غذایی مصرف شود. در برخی مطالعات محدود روی رابطه گلوتامین و کاهش وزن از دوزهای بالا تا 30 گرم در روز استفاده شده است.

اگرچه استفاده کوتاه مدت از این مکمل ها احتمالا بی خطر است اما نمی توان درباره عوارض جانبی بالقوه آن ها در طولانی مدت مطمئن بود.

در صورت تمایل به مصرف مکمل گلوتامین توصیه می شود قبل از هر اقدام ابتدا با پزشک مشورت کنید. برای شروع از دوز کمتر استفاده کنید و به مرور آن را افزایش دهید تا به دوز بی خطر و قابل تحمل برسید.

در ادامه بخوانید : عوارض گلوتامین چیست؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا