دراز و نشست چقدر کالری می سوزاند؟

میزان کالری سوزی در دراز و نشست
میزان کالری سوزی در دراز و نشست

دراز نشست یکی از حرکات ورزشی تقویت کننده شکم است که برای انجام آن نیاز به هیچ تجهیزات خاصی نمی باشد و به دلیل ساده و موثر بودن طرفداران زیادی در میان مبتدیان و حرفه ای ها دارد.

دراز نشست علاوه بر تقویت عضلات شکمی به کالری سوزی نیز کمک می کند اما این که این کالری سوزی چقدر است یکی از سوالات رایج بسیاری از افراد می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

با کوکا همراه باشید.

دراز نشست چقدر کالری می سوزاند؟

مقدار کالری سوزی در دراز نشست به شدت و وزن بدن بستگی دارد اما معمولا در دراز نشست با سرعت متوسط 3 کالری در دقیقه و در دراز نشست با سرعت بالا 9 کالری در دقیقه می سوزانید.

عوامل موثر در کالری سوزی با دراز نشست

چندین عامل روی مقدار کالری سوزی دراز نشست اثر می گذارد که عبارتند از:

  • شدت
  • مدت زمان
  • متابولیسم بدن

متابولیسم بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • قد و وزن؛ وقتی صحبت از متابولیسم می شود باید گفت هر چه فرد هیکل بزرگ تری داشته باشد کالری بیشتری خواهد سوزاند، این مسئله حتی در حالت استراحت نیز صدق می کند.
  • جنسیت؛ به طور کلی هنگام انجام یک فعالیت ورزشی مشابه، مردان نسبت به زنان کالری بیشتری می سوزانند زیرا بدن آن ها معمولا چربی کمتری داشته و عضلانی تر است.
  • سن؛ افزایش سن روی بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می گذارد که یکی از آن ها مقدار کالری سوزی است. با افزایش سن به دلیل افزایش چربی های بدن و کاهش حجم عضلات، کالری سوزی کاهش می یابد.

به نظر می رسد مهم ترین عامل تاثیر گذار در افزایش کالری سوزی شدت فعالیت ورزشی می باشد، یکی از راه های بالا بردن شدت یک حرکت ورزشی افزایش تعداد تکرارهای انجام شده در یک مدت زمان معین می باشد.

نحوه محاسبه کالری سوزی در دراز نشست

برای تعیین دقیق مقدار کالری که می توانید در طول یک فعالیت بدنی از جمله دراز نشست بسوزانید معمولا از معیار معادل سوخت و ساز یا METs استفاده می شود.

یک MET مقدار انرژی است که هنگامی که آرام نشسته اید صرف می کنید، زمانی که در حال استراحت هستید انتظار می رود هر ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک کالری سوزانده شود.

فعالیت متوسط معمولا حدود 3 تا 6 واحد MET کالری می سوزاند در حالی که مقدار کالری سوزی در فعالیت های شدید بیش از 6 واحد MET می باشد.

مقدار کالری سوزی حین دراز نشست بسته به شدت آن ممکن است بین 4 تا 6 واحد MET متغیر باشد.

برای محاسبه مقدار کالری سوزی در هر دقیقه مراحل زیر را انجام دهید:

1. تعداد MET یک حرکت ورزشی را در عدد 3.5 ضرب کنید.
2. عدد به دست آمده را در وزن خود (برحسب کیلوگرم) ضرب کنید.
3. عدد حاصل را بر 200 تقسیم کنید.

عدد به دست آمده تعداد کالری سوزانده شده طی دراز نشست در هر دقیقه می باشد.

سایر مزایای دراز نشست

عضلات هسته بدن در اکثر حرکاتی که روزانه انجام می دهید از جمله فعالیت هایی که نیاز به چرخش، خم شدن و کشش عضلانی دارند درگیر هستند. تقویت این ناحیه می تواند به کاهش کمر درد، بهبود حالت و تعادل بدن و تقویت عملکرد ورزشی کمک کند.

زمانی که یک فرد سالم به شیوه درست دراز نشست انجام می دهد این حرکت نه تنها روی تمام دیواره شکمی شامل عضله راست شکم، عضله عرضی شکم و عضله مایل درونی و بیرونی شکم بلکه فلکسورهای باسن در باسن و چهار سر ران نیز اثر می گذارد.

برای افرادی که دیواره شکمی قوی دارند حرکت دراز نشست به تقویت هر چه بیشتر هسته بدن کمک کرده و انعطاف پذیری و تحرک آن ها را افزایش دهد.

نکات احتیاطی

هسته بدن قوی یکی از مهم ترین مولفه ها در آمادگی جسمی است و دراز نشست منظم می تواند عضلات شکمی در این ناحیه را تقویت کند اما ممکن است برای برخی افراد خطراتی به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال کسانی که در ناحیه کمر یا گردن خود دچار مشکل هستند لازم است در مورد حرکات ورزشی مناسب با مشاور صحبت کرده و در صورتی که حین دراز و نشست دچار درد یا ناراحتی می شوند حرکت را متوقف و از جایگزین های ساده تر استفاده کنند.

ورزش برای جسم و روح مفید است اما زیاده روی در آن می تواند به عواقب جبران ناپذیری منجر شود که استرس، اضطراب یا افسرگی به دنبال دارد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا