معنی و داستان ضرب المثل کار از محکم کاری عیب نمی کند

ضرب المثل کار از محکم کاری عیب نمی کند
ضرب المثل کار از محکم کاری عیب نمی کند

ضرب المثل ” کار از محکم کاری عیب نمی کند “ کنایه از وسواس و دقت بیش از اندازه در انجام کار هاست.

در واقع زمانی که می خواهیم کاری را دقیق، حساب شده و اساسی انجام دهیم تمام جوانب را می سنجیم تا از خطا ها و اشتباهات بعدی پیش گیری کنیم این کار باعث می شود تا با خیالی آسوده و مطمئن اقدام به انجام دادن کاری کنیم.

ضرب المثل ” کار از محکم کاری عیب نمی کند ” تاکید بر احتیاط و دور اندیشی در همه ی امور دارد زیرا احتیاط و دور اندیشی در کار ها باعث رسیدن ما به نتایج بهتر می شود.

ریشه و داستان ضرب المثل

روزی ملا نصر الدین در باغچه ی حیاط خانه اش چند ساقه مو را قلمه زد سپس چند هفته ای با دقت و وسواس زیاد از آن ها مراقبت کرد تا این که جوانه زده و تبدیل به نهال انگور شدند.

ملا از این که زحمتش بی نتیجه نبوده بسیار خوشحال بود و با ذوق و علاقه ی بیش تری نسبت به قبل از نهال ها مراقبت می کرد.

او هر روز پس از غروب آفتاب نهال ها را از باغچه خارج می کرد و به انباری می برد و روز بعد با طلوع آفتاب دوباره تک تک نهال ها را با احتیاط به باغچه آورده و سر جای اول می کاشت.

کم کم در شهر پیچید که ملا نصر الدین به شیوه ای جدید و عجیب باغداری می کند، این خبر به گوش یکی از دوستان ملا نصر الدین رسید، دوست ملا از شنیدن این خبر بسیار تعجب کرد و چون فکر می کرد مردم برای ملا شایعه درست کردند تصمیم گرفت به خانه ی دوستش رفته و خود از حقیقت ماجرا آگاه شود.

او یک روز عصر و نزدیک غروب سر زده به خانه ی ملا رفت و با چشم خود دید که ملا در حیاط مشغول در آوردن تک تک نهال ها از باغچه است.

دوست ملا در حیاط نشست و کار او را تماشا کرد و شب را نیز در خانه ی او ماند، فردا صبح برای نماز بیدار شد و بعد از خواندن نماز دید که ملا به انبار رفت و نهال ‌ها را آورد و دوباره آن ها را در باغچه کاشت سپس کنار حوض نشست تا دست هایش را بشوید.

او که تا این لحظه ساکت بود و کار های ملا را تماشا می کرد کنار حوض رفت و رو به ملا نصر الدین گفت: خسته نباشی، اما دلیل این کار چیست؟ این کاری که تو روزانه انجام می دهی باعث خراب شدن نهال هایت می شود.

ملا نصر الدین لبخندی زد و گفت: این را می دانم اما چه کنم؟ چاره ای ندارم، در واقع کار از محکم کاری عیب نمی کند و من با این کار تنها می خواهم مراقبت بیش تری از نهال هایم داشته باشم.

معادل انگلیسی

better safe than sorry

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا